Hoe kan ik aan mijn vriend die niet weet wat romantiek is, vragen om meer romantiek in mijn relatie?

Lekker uit eten gaan, bloemen geven vind ik romantisch. Het hoeft niet 24 uur per dag romantiek zijn maar ik wil ook niet zeuren om iets attents.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik wil mijn vriend vooral niet veranderen in een circusdiertje die braaf zijn kunstje doet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het er ook zelf inbrengen, dan ben jij degene met de romantiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PRAAT met die man.
ZEG hem wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar vragen om een verrassing staat toch raar?
Bedankt voor de tips, mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet hem zeggen wat je wilt, en als hij dan alsnog geen verrassing komt brengen, dan breng je die zelf naar hem en stel je zelf dingen voor.
In sommige gevallen moet je maar accepteren (of niet) dat je vriend niet zo romantisch is, en genieten van de kleinere dingetjes.
Vragen om een verrassing staat niet raar, alleen bij mij heeft het weinig geholpen.

Antwoorden (8)

Door vooral niet te zeuren, daarmee bereik je het tegendeel.

Door je goed te realiseren dat wat iemand niet heeft, dat dat er ook niet kan groeien: zoals een gevoel voor romantiek. Te veel relaties mislukken omdat men de ander wel denkt te kunnen veranderen.

En dan vooral:
Door zelf het goede voorbeeld te geven.
Jij kan toch ook zorgen voor leuke attenties?
Kijk goed wat hij leuk zou vinden om samen te doen en organiseer dat dan!!
Regel zelf eens een romantische hotelnacht.
Bespreek eens een etentje voor twee.

Op die manier breng je hem op goede ideeen.
Of hij ze zal navolgen is nog maar de vraag, maar dan maak je het wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord: plus!
Dat kun je niet laten weten want romantiek is in ieder geval verrassend. Dus als jij laat weten wat je wilt komt het zeer gekunsteld over als jouw vriend je bloemen geeft en je mee uit eten neemt. Sowieso: waarom vraag je hem niet mee uit eten?

Vrouwen willen mannen te vaak veranderen. Ze zijn goed als je er verliefd op wordt maar als je ze eenmaal hebt moeten ze anders worden. Denk daar ook eens aan als je weer eens iets wil veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo, Pelle, en heb je ook een betrouwbare bron voor je uitlatingen mbt vrouwen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is puur ervaringsdeskundig zijn en lang meelezen her en der ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat Pelle bedoeld: er zijn vrouwen die mannen te vaak willen veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik ja, eerst zijn ze goed genoeg om verliefd op te worden en zien ze de tekortkomingen niet maar later worden die tekortkomingen belangrijker. Mannen ZIJN geen vrouwen, ze denken al heel anders, het werkt anders in hun hoofd maar wij vrouwen willen ze wel maken als vrouw. Daar komen al die botsingen door, wij willen dat ze op ons lijken. Mannen doen niet zo moeilijk, die snappen dat vrouwen niet denken als mannen, maken er een grapje over en gaan weer verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snapte je punt, ik wilde alleen zeggen dat het niet alle vrouwen betreft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal met je eens, ik ben ook niet zo namelijk ;) Nu heb ik een man die in de bloemen werkt dus ik heb nooit begrepen waarom het romantisch is als mannen bloemen meenemen, mijn man heeft meer bloemen aan mijn vriendinnen en buurvrouwen gegeven dan aan mij. Ik hoef niet zo nodig ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha is wel handig. Mijn vriend is ook totaal niet romantisch, denkt er gewoon niet aan. Daarom waardoor ik ook de kleinere dingetjes aan hem, als zijn manier van romantiek. En wat betreft het kopen van iets of uit eten, dat regel ik zelf dan :D
Mannen denken over het algemeen niet aan romantiek, dat moet je ook niet van ze verwachten, soms denk je wel dat ze het begrijpen, maar dat is vooral in het begin van de relatie, als ze nog op jacht zijn naar jou, dan willen ze nog wel eens iets doen, wat eigenlijk tegen hun natuur ingaat. Als ze jou eenmaal als partner hebben, hoeven ze niet meer te jagen, dus doen ze dat ook niet meer. Als je geluk hebt, denken ze aan jouw verjaardag. Ze zijn best bereidt om je een stevige knuffel te geven, maar dan moet daar wel een oorzaak voor zijn, je hebt hem bijv een kaartje voor zijn favoriete voetbalclub cadeau gedaan, of lekker voor hem gekookt. Je verwacht te veel van je vriend, romantiek zit niet in zijn systeem, hij wil bezig zijn met zijn hobby's, zijn vrienden en zijn werk, maar niet met bloemen, etentjes, of het uitzoeken van een romantische film, het is geen echte onwil, hij kan het echt niet
(op enkele uitzonderingen na). Het hem het willen leren, is zeuren, ontevreden zijn en nog meer negatieve gedachten in hem los maken. Niet doen dus. Wat je wel kan doen is de spanning voor hem terugbrengen, zit niet op hem te wachten, maar ga een avondje met je vriendinnen naar de kroeg of naar de film, vertel hem daarna hoe leuk jij dat hebt gevonden en dat je dat vaker wilt gaan doen, koop leuke nieuwe kleding waar je je mooi en sexy in voelt, dan straal je dat ook uit en hij ziet dat ook. neem een ander kapsel, kortom maak jezelf eens mooi en ga zo op pad. Laat hem merken dat je ook zonder hem plezier kan hebben, dan komt het jacht instinct weer boven en gaat hij weer moeite voor je doen. Grote kans op succes en romantiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het subtiel proberen te laten vallen. Bijvoorbeeld als er op tv iets voorbij komt waar een man iets romantisch doet dat. In een film ofzo. Laat dan blijken dat je dat een leuke actie vind van die man.

Zodra mannen gaan roepen dat je ze niet moet gaan veranderen dan is dat gewoon een excuus. Mannen vinden het over het algemeen helemaal niet erg om iets te veranderen en iets romantischer doen is dan ook zeker geen probleem voor een man. Maar hij moet wel weten dat hij dat eventueel wel zou mogen gaan doen. Een man denkt er namelijk uit zichzelf praktisch nooit aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus een vrouw, die daar de hele dag aan denkt hoeft zelf geen actie te ondernemen om het gezellig en romantisch te houden maar moet stil zitten en hints geven zodat de man, die hier totaal never nooit niet mee bezig is iets gaat doen wat helemaal niet in zijn aard zit? Waarom doen die vrouwen niet gewoon wat ze willen en nemen ze de man mee uit eten, doen kaarsjes aan, zetten een mooie bos bloemen in huis en maken het gezellig? Het resultaat is vaak gewoon hetzelfde: een gezellige avond! Overigens BEN ik een vrouw!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eeuh... ja, dat kan ook. Maar ik denk dat veel vrouwen graag willen dat de man dat uit zichzelf doet. En dus niet meegaat op een romantisch etentje. Nou ja, dat willen ze natuurlijk ook wel, maar ze hopen dat de man daar zelf mee komt. Dat kan een heel lastig verhaal worden en dus zijn subtiele hints soms nodig. Maar je hebt helemaal gelijk, je kan ook zelf het initiatief nemen, vind de man dan helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je kunt toch ook gewoon totaal niet subtiel aangeven wat je wel en niet prettig vindt in een relatie? Wat is daar, los van het zelf kopen van bloemen, kaarsen aansteken en uit eten regelen, mis mee???? Mannen zijn ècht mensen: daar hoef je toch niet op je tenen in sokken omheen te sluipen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens Wendy.
ZEG gewoon wat je wilt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eeuh... ja, dames. Helemaal mee eens hoor. Maar blijkbaar wil de vragenstelster dat niet.
Het gaat er ook niet om dat je subtiel zou moeten zijn vanwege de man. Jammer dat ik niet begrepen wordt en dat dat ook een minnetje oplevert. Maar ja, mannen en vrouwen begrijpen elkaar nou eenmaal praktisch nooit ;)
(dat laatste is dus een grapje)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Crazy88: ik ben een vrouw, de min is niet van mij en ik begrijp je uitstekend. Daarvoor hoef je ook niet hoog begaafd te zijn *grinnik* ;-)
JIJ hebt het over subtiel, dus waarom dan subtiel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Romantisch doen is ook verrassend doen, ga je tegen een man zeggen dat je volgende week vrijdag wil dat hij met een bos bloemen thuis komt en dat je zaterdag wil dat hij je mee uit eten neemt in romantischrestaurantR en dat je zondag wil dat hij kaarsjes aan steekt dan kan dat al nooit meer romantisch worden. Een man hoort ook niet graag wat hij MOET doen. Een vrouw vindt dit soort dingen belangrijk maar ze wil wel dat de man dat spontaan doet en als verrassing. Die twee dingen kunnen niet samen. Een vrouw moet dit regelen want dat is romantisch EN verrassend voor de man.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Pelle, waar schrijf ik (als je reageert op mijn reactie) dat iets MOET op datum die en die????
Simpel aangeven wat je fijn zou vinden is toch iets geheel anders?
En daarnaast romantische dingen doen richting je partner omdat je dat leuk vindt kan dan toch ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar zeg ik dat jij dat zei Wendy, ik ga alleen maar in op niet subtiel en in mijn ogen krijg je dan zoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...vandaar de tussen-haakjes-tekst ;-)
In een goed gesprek aan geven wat je fijn zou vinden hoeft niet subtiel te zijn. Integendeel: ik denk dat duidelijkheid veel beter werkt.
Als de partner daar dan in de toekomst subtiel op reageert met de geliefde bos rozen etc., dan gebeurt er toch wat je graag wilt?
Of praten we nou langs mekaar heen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb niet álles gelezen, maar buiten het feit om dat mannen niet altijd denken aan iets romantisch (over het algemeen) begrijpen heel veel mensen die ''stille hintjes'' niet.
Ik kan gerust tegen mijn vriend zeggen: óh wat een mooie bloemen!
Maar hij snapt het dan niet hoor..dan zou ik, als ik wil, echt moeten zeggen: die wil ik hebben.
(maargoed, dan is de verrassing er vanaf, dus ik accepteer maar dat hij niet zo vanzelfsprekend romantisch is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ytje: heb je hem wel eens gezegd dat je het leuk zou vinden als hij eens een mooie bos bloemen mee zou nemen voor je als verrassing? En welke bloemen je mooi vindt? Gewoon, tijdens een gesprek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vanalles geprobeerd, ook letterlijk zeggen: koop wat voor me, vind ik leuk.
Maar ik accepteer dat het gewoon niet of heel zelden gebeurd, en geniet van de kleinere dingetjes van hem.
Tja, romantiek is zo typisch iets voor vrouwen. Vrouwen zitten zo anders in elkaar.
Bij ons komt het gevoel op de eerste plaats, mannen zijn rationeler..
Dit is natuurlijk in de meeste gevallen zo en er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.
Ik ben zelf ook zo'n gevoelsmens en trouwde ook een man die niet veel 'gevoel' voor romantiek had. Maar hij houdt van me en dat is eigenlijk datgene wat werkelijk van belang is. Ik kan op hem bouwen en hij zal mij altijd op de eerste plaats zetten.
Ik heb hem wel eens gezegd dat romantiek toch wel iets is wat ik waardeer maar heb het nooit afgedwongen door erop te hameren. Enfin, dat weet je zelf ook wel, neem ik aan. Als ze er niets mee hebben, vergeten ze dat gewoon. Het houdt ze niet bezig, want het is niet van belang.
Wat mij wel opgevallen is;
Ik ben gewoon romantisch en liet dat altijd merken door kleine dingetjes. Een klein liefdesbriefje in zijn zak stoppen. Het resulteerde erin dat ik ook ineens een liefdesbriefje vond op een keer dat ik mijn hand in mijn jaszak stak. Ik weet niet hoelang het erin had gezeten, maar het zat erin!
Ik heb hem toen duidelijk laten merken hoeveel plezier hij me daarmee deed en hoe zeer ik dat waardeerde. Hoewel hij zich ietwat opgelaten voelde (want het is niet stoer) gaf het hem een gevoel van waardering en daar begint het mee. Wie goed doet, goed ontmoet! Wie kaatst kan de bal verwachten! Zo je doet, zo je ontmoet.....er zijn veel gezegdes die hieraan refereren. Er zit dus een kern van waarheid in.

Ik heb gemerkt dat dit daadwerkelijk zo werkt. Als je maar toont dat je aandacht voor hem hebt, zijn humeur kan peilen door hem effe lekker te vertroetelen als hij eens niet lekker in zijn vel zit, regelmatig complimentjes te geven, soms onverwachts een cadeautje te geven waarvan je weet dat hij het leuk vindt (geeft hem het idee dat je er echt over hebt nagedacht en onthouden hebt waar zijn voorkeuren liggen) enfin,
hem laat merken dat je aandacht voor hem hebt en dat hij belangrijk voor je is.
Op gegeven moment krijgt hij dan het gevoel dat hij iets terug moet doen en dan is het zo'n beetje vanzelfsprekend dat hij dit ook doet.
Bij mijn man heeft het zo gewerkt, maar het heeft best een tijdje geduurd dat het voor mijn gevoel maar van één kant kwam. Ik ben echter een volhouder en geef niet zo snel op! Dit wil niet zeggen dat het een handleiding is die bij iedere man werkt,
maar proberen kan altijd.
Ze zullen zich overigens niet snel als cirkusdiertjes laten gebruiken. ;P
amc
11 jaar geleden
Als hij niet weet wat romantiek is, dan kan je dat ook niet van hem verwachten, toch?
Maar: hij kan dat wel leren, als hij dat wil. Door jou.
Hoe? Door het er met hem over te hebben. Vertellen, dat het voor jou belangrijk is. Uitleggen wat je daarmee bedoelt. Wat het met je doet.
Zeuren is drammen, eisen en is niet hetzelfde als vertellen wat je fijn vindt, aangeven waar iemand je mee kan plezieren.
Stel dat hij kookt en hij maakt geregeld iets dat jij vreselijk vindt. Dan vertel je toch ook, dat je graag iets wilt eten dat je lekker vindt en wat?
Het is dan aan hem of hij ook iets met jouw wensen doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan je vragen om wat je wil dat hij doet of zegt ipv vragen om romantiek. Voor iedereen betekent het woord net wat anders..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad je hebt gelijk, en waarom die min?
Mijn man (ex onderhand) was is het begin heel romatisch (prive bioscoop, uitjes, heel vaak bloemen en aparte cadeautjes uit het niets) TOT DAT WE TROUWDEN! Toen werd hij een ****. En die romantische man was dus ook weg verdwenen. Ik heb een paar keer gevraagt van zullen we (bijv.) morgen wat gaan doen. Waarop hij natuurlijk zei; wat wilje gaan doen dan? Toen heb ik hem de dingen verteld wat me leuk leek om te doen of dat hij misschien wat kon regelen een avondje en mij verrassen.. Bij de mijne dringde het waarscheinlijk niet door.. Maar mischien bij de jouwe wel :)) Succes!