Mijn (bijna) ex wil terug komen in 'ons' huis. Kan dat zomaar?

- In februari 2012 ontdekt dat mijn vrouw veel schulden heeft gemaakt zonder dat ik het wist.
- In juli besloten we te gaan scheiden.
- Mijn vrouw is op 1 okt het huis vrijwillig uitgegaan en heeft 3 kinderen op papier mee overgezet. (Zijn het weekend wel bij mij.)
- Ik heb inmiddels een andere vrouw ontmoet en toen ik dat mijn (bijna) ex vertelde kreeg ik een 4 kantjes tellende liefdesverklaring. Ik heb steeds duidelijk gemaakt dat ik niet meer terug wilde gezien haar leugens en manipulatief gedrag.
- Zij kan niet rond komen blijkbaar, en ik kan het NET...
- Ze heeft me nu een brief gegeven, en meldt daarin dat ze 1 juni terug komt wonen... want "dat is financieel beter en 'stabieler voor de kinderen'" (AHUM...)
Afgezien dat ik haar voor gek verklaar... kan ze dat zomaar maken??
Ze is immers vrijwillig weggegaan.
Zij zegt nu terug te komen, en ook al zou ik ergens anders gaan wonen, dan moet ik volgens haar ook de hypotheek mee betalen...

(Voor de duidelijkheid: het huis staat op ons beider naam.)

Dus:
1. Kan ze zomaar terug komen.
2. Als dat kan moet ik dan de hypotheek meebetalen als ik het huis ontvlucht? (We kunnen onmogelijk samen leven, want dit zou ruzie betekenen en wil absoluut niet dat mijn kinderen in de ruzie sfeer opgroeien)

Thanks...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ja en nee, ik zal het uitleggen:

Je zegt dat het huis op beider naam staat. Dat houdt in dat de hypotheeklasten altijd (op ieder van jullie) verhaald kunnen worden, en die verplichting blijft bestaan ook al verlaat je het huis. Die verplichting verdwijnt alleen als de bank hiermee instemt
(want dan moet er zogenaamd ontslag als hoofdelijk schuldenaar uit de hypotheek komen) als er na echtscheiding een zogenaamde scheiding en deling komt van alle bezittingen en schulden, ook pensioen niet vergeten, en dat houdt dus in dat de een de ander uitkoopt of dat het huis wordt verkocht. De verkoop en scheiding en deling lopen via de notaris die verder ook alles kan regelen als jullie het eens zouden zijn.

Ik begrijp dat dat niet het geval is, dus je moet zo snel mogelijk een echtscheidingsadvocaat in de arm nemen. De beste keuze is beiden dezelfde advocaat want anders bestaat het risico dat jullie beiden tegen elkaar worden uitgespeeld en dat is alleen in het belang van de advocaten die dan extra kunnen declareren omdat alles waarschijnlijk moeizamer gaat en dan veel langer duurt. De advocaat of advocaten gaan alles vastleggen in een zogenaamd echtscheidingsconvenant. Ook alimentatie en wat er met betrekking tot de kinderen gaat gebeuren kan daarin worden vastgelegd.

Nu is het uiteraard een heel moeilijke tijd om je huis te verkopen, de medewerking van de bank voor het ontslag uit de hypotheek zal ook niet gemakkelijk zijn te krijgen. Het vinden van een andere woning misschien nog wel, maar wordt dat huren of kopen en hoe zit het dan weer met de nieuwe hypotheek. Kortom heel veel problemen die ook voor jezelf de eigenlijke nee toch in de richting van een ja kunnen doen gaan.

Want is er geen mogelijkheid om in een zogenaamde mediation te kijken of de problemen toch niet kunnen worden opgelost. Het mooiste zou zijn in de relationele sfeer, maar als dat niet mogelijk blijkt te zijn, misschien toch op een soort zakelijke basis - en voor de kinderen is dat natuurlijk ook een veel betere oplossing - bijvoorbeeld een zolder voor een van beiden inrichten als woonverblijf. Dan kun je elkaar toch een beetje ontlopen en betere tijden afwachten en wie weet misschien komt het toch weer goed. Maar dan moet er wel de wil zijn van beide kanten om het toch nog te willen proberen maar hoe dan ook door weg te gaan los je zakelijk niets op want de verplichtingen blijven bestaan.

Succes en wijsheid toegewenst.