Is een verborgen narcist netals een borderliner?

Heeft een verborgen narcist bijna dezelfde kenmerken als een borderliner?

Toegevoegd na 5 minuten:
Een verborgen narcist is iemand die niet superieur is en zichzelf de hemel in prijst( netals een openlijk narcist). Komt vaak onzeker over.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
''Verborgen'' narcist? Wat bedoel je daarmee? Antwoord is volgens mij: nee, dat is niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het verschil dan tussen een verborgen narcist en een narcist?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verborgen narcist is een narcist. Het verschil met een openlijk is dat een verborgen narcist wel de onzekerheid laat zien. En vaak ook wat onzekerder overkomt dan een openlijke narcist. Een openlijke narcist is vaak ook veel meer met uiterlijk bezig en minder met anderen. Een verborgen narcist vind de mening van anderen wel belangrijk, instabiel etc.. En daarom is mijn vraag of het eigenlijk niet hetzelfde is als borderline?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergelijk jouw kennis (of van internet) over een narcist met deze tekst: Dit patroon moet begonnen zijn in de vroege volwassenheid en tot uiting komen in diverse situaties. Mensen met borderline voldoen aan 5 of meer van de volgende 9 criteria: Krampachtig proberen te voorkomen om feitelijk of vermeend in de steek gelaten te worden.
Een patroon van instabiele en intense relaties met anderen, gekenmerkt door wisselingen tussen overmatig idealiseren en kleineren (extreem zwart-witdenken, iemand is geweldig of waardeloos).
Identiteitsstoornis: aanhoudend wisselend zelfbeeld of zelfgevoel.
Impulsiviteit met negatieve gevolgen voor zichzelf op minstens twee gebieden. Bijvoorbeeld: geldverspilling, veel wisselende seksuele contacten, middelenmisbruik, roekeloos rijgedrag, vreetbuien.
Terugkerende pogingen tot zelfdoding, gestes of dreigingen, of zelfverwonding.
Sterk wisselende stemmingen, als reactie op gebeurtenissen. Dit kan leiden tot periodes van intense somberheid, prikkelbaarheid of angst, meestal enkele uren durend en slechts zelden langer dan een paar dagen.
Een chronisch gevoel van leegte.
Inadequate, intense woede of moeite boosheid te beheersen. Dit uit zich in driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen.
Voorbijgaande, aan stress gebonden paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.
Daarnaast dient ook voldaan te zijn aan de algemene diagnostische criteria uit de DSM-IV voor een persoonlijkheidsstoornis:[1] Een duurzaam patroon van innerlijke ervaringen en gedragingen die duidelijk afwijken van de verwachtingen binnen de cultuur van de betrokkene.
Het duurzame patroon is star en uit zich op een breed terrein van persoonlijke sociale situaties.
Het leidt in behoorlijke mate tot lijden of beperkingen in het sociaal en beroepsmatig functioneren, of het functioneren op andere belangrijke terreinen.
Het is stabiel en van lange duur en het begin kan worden teruggevoerd naar ten minste de adolescentie of de vroege volwassenheid.
Het patroon is niet toe te schrijven aan een andere psychische stoornis of de gevolgen daarvan.
Het duurzame patroon is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (zoals drugs of een geneesmiddel) of een lichamelijke aandoening (zoals een schedeltrauma).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan eigenlijk wel zeggen dat dit in de grote lijnen niet is, want narcist denkt aan zichzelf en iemand met borderline vaak niet in het speciaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verborgen narcist denkt ook niet op die manier aan zichzelf, meer zo van: Hoe kom ik over bij anderen? Teveel hun best doen voor andere mensen om goedgekeurd te worden. Een narcist vertoont ook deze kenmerken, verlatingsangst maar dan op een andere manier. Niet alleen kunnen zijn op die manier en gelijk proberen goed te maken. identiteitsstoornis ook. Ene moment denkt de narcist dat hij alles aankan andere moment niet, vooral als er mensen zijn die slimmer of machtiger zijn. Zwart-wit denken ook. Zelfdoding( andere reden: manipulatie) , impulsief( puur om goedkeuring van anderen, bv trakteren ondanks dat diegene rood staat). Zoals je ziet, heeft een narcist( vooral de verborgen narcist) veel overeenkomsten met de borderliner. Maar meestal andere reden( denk ik dan). De verborgen narcist wil gezien worden en de borderline ook. Daarom twijfel ik....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af of er echt een splitsing is tussen verborgen en openlijke narcist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Borderline is een psychische afwijking. Narcisme valt daar zover ik weet niet onder. Ik denk dus van niet. Maar waarschijnlijk valt daar met wikipedia wel een goed antwoord op te vinden :)

Antwoorden (2)

Nee, het zijn twee verschillende soorten persoonlijkheidsstoornissen die dus beiden verschillende kenmerken hebben.
Iemand met borderline kan in het extreme gaan (zelfbeschadiging, bipolaire kenmerken) en dat zou een narcist zeer waarschijnlijk niet doen.

Wel kun je punten van borderline en punten van narcisme hebben, maar deze zijn niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee.
Bovendien zijn er van beide stoornissen allerlei vormen en allerlei gradaties.
Je kunt dus nooit zeggen dat iemand iets "IS".

Verborgen narcisten zijn net zo met zichzelf bezig als openlijke narcisten, maar op een subtielere manier: ze hengelen naar goedkeuring, voelen zich minderwaardig en zijn hypergevoelig voor wat anderen van hen vinden.

Nu heeft iedereen wel narcistische trekjes en die diagnose "narcist" is dus echt niet zo maar te stellen.
Hier kun je zelf een test doen:
http://tests.psychologiemagazine.nl/Persoonlijkheid/Narcismetest

Zelfde geldt voor borderline.
Dat is niet een term waar je een duidelijk plaatje aan kan hangen.
De term borderline is in het begin van de vorige eeuw ontstaan. Psychologen en psychiaters wisten toen bepaalde psychische verschijnselen niet goed te duiden en plaatsten de stoornis daarom in het grensgebied (borderline) van de psychose en de neurose. Inmiddels is de aandoening ingedeeld bij de persoonlijkheidsstoornissen.

Iemand met de borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft vaak een laag gevoel van eigenwaarde en een sterke neiging tot extreme (voor)oordelen. In relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets, vaak eerst alles en daarna plotseling niets.
Ook hier is een online test voor.
http://borderlinetest.nl/

Hecht overigens niet te veel waarde aan de uitkomst van die testen.

http://helpborderlinebespreekbaarmaken.wordpress.com/kenmerken-borderline/

Persoonlijkheidsstoornissen zijn voor deskundigen al extreem moeilijk te diagnosticeren, laat staan dat je dat zelf kan of voor iemand in
je omgeving kan doen.
Wees heel voorzichtig met het opplakken van etiketjes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. Alleen klein puntje, borderline is niet in allerlei vormen (wel in gradaties, ene erger dan de ander) maar borderline is 1 vaste vorm.
En diagnosticeren is niet extreem moeilijk, het vergt alleen veel tijd van de cliënt en van de deskundige. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verborgen narcist heeft deze kenmerken ook: Iemand met de borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft vaak een laag gevoel van eigenwaarde en een sterke neiging tot extreme (voor)oordelen. In relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets, vaak eerst alles en daarna plotseling niets. Zelfbeschadigen kan ook wel, voor aandacht. Stel een narcist heeft niemand meer om zich heen, om aandacht te krijgen, zelf beschadigen en voila, hij is het slachtoffer en heeft weer mensen om zich heen. Het gaat hier niet om diagnoses, maar of het niet hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of zelfbeschadigen voor een narcist enkel voor aandacht is weet ik niet. Maar je weet wel dat dit niet zo geldt voor mensen met borderline he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet precies hetzelfde.
Maar het gaat dus wel degelijk om de diagnose.
En die is wel degelijk ook voor deskundigen niet makkelijk.