Hoe noem je een 'zusje' die bij jou in het gezin komt wonen, omdat haar beider ouders zijn overleden?

Wat is de officiële benaming? Stiefzus, zus, pleegzus, halfzus? Dat laatste niet denk ik.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het zusje komt voor altijd in het gezin wonen, dus niet tijdelijk.

14 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (8)

Ik denk dat het pleegzus is.

Toegevoegd na 58 seconden:
Halfzus kan inderdaad weggestreept worden. En een stiefzus is een dochter van de partner waarmee jouw ouder getrouwd is, na eerst gescheiden te zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
maar ik zou haar gewoon zus noemen! zo voelt ze zich goed thuis:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel noem je haar een stiefzusje, Het is misschien het pleegkind van de ouders, maar het is geen pleegzusje van de kinderen in het gezin. Dus stiefzusje, Halfzus is het als ze een vader of moeder met je deelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je noemt haar bij haar naam..dat is zeker.
Maar de benaming is pleegzus.
Een stiefzus is een kind van je stiefvader.
een halfzus is een kind van je moeder en stiefvader en een zus is een kind van je vader en moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toevoeging: stiefzus kan ook van je stiefmoeder zijn, maar verder helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stiefzus hoeft niet van een stiefvader of stiefmoeder te zijn. Het woord 'stief' betekent: 'zonder bloedband'. Dat kan hier dus ook. Een pleegzus lijkt ook wel te kunnen, hoewel minder correct, omdat 'pleeg' met verzorgen te maken heeft, en dat doen de ouders, niet een broer of zus...
Dan is het officieel een pleegzusje, maar ik denk dat het voor het 'zusje' het fijnste klinkt om haar fijn zusje te noemen. Al is het alleen maar om haar het gevoel te geven dat ze meer dan welkom is en 100% wordt opgenomen in jullie/betreffende gezin. Dus one big family!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Surinaams nederlands heet dat 'een kweekje'

Pleegzus doet mij teveel denken aan Pleegzuster Bloedwijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het gewoon pleegzusje is maar ik zou haar gewoon je zusje noemen dat lijkt me prettig voor haar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel is er geen benaming voor.
Indien ze wordt geadopteerd dan is ze een pleegzus.
Maar noem haar gewoon heel lief "zus"!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pleegzus is het juist als ze niet wordt geadopteerd (en dus pleegkind van je ouders is). Door adoptie zou ze wettelijk gewoon een volle zus worden (en officieel kind van de ouders).
Als het uw zusje is dan is het zusje.Is het het zusje van uw vrouw is schoonzusje.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik heb het nog even nagekeken, ze heet Daan.