Wat kun je doen bij een vermoeden van huiselijk geweld?

Toegevoegd na 28 seconden:
Als diegene het zelf ontkent, maar het er is bijna niet omheen te kijken. Hoe kun je hulp bieden?

Toegevoegd na 47 seconden:
diegene = het slachtoffer

14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Je kan het steunpunt huisahoudelijk geweld bellen. Daar zitten experts met dit soort situaties [neem ik aan] en zijn er ook om advies te geven:

Steunpunt Huiselijk Geweld

De meeste mensen praten niet graag over huiselijk geweld. Daarom lijkt het vaak alsof je de enige bent die ermee te maken heeft. Maar huiselijk geweld komt helaas nog veel te vaak voor. Je bent dus niet de enige!
Wat is een steunpunt?

Het Steunpunt Huiselijk Geweld is er voor al die mensen die hun verhaal willen vertellen. We zijn er voor slachtoffers en voor plegers, kinderen, familie en buren. Jong en oud, mannen en vrouwen. Mensen uit grote en kleine families en uit verschillende culturen. Als je ons belt, luisteren we en proberen je verder te helpen met een advies of ondersteuning. Bellen kan altijd anoniem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem contact op met het Steunpunt Huiselijk Geweld.
Zij hebben veel ervaring met het benaderen van zulk soort situaties.
Wel echt proberen te doen, want ik vrees door jou omschrijving dat het echt nodig is en daarmee kun je misschien verder leed voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klinkt heel hard, maar het is helaas helemaal waar : je kunt pas hulp bieden, als er hulp gevraagd wordt....

Je kunt dus heel weinig doen, zolang iemand ontkent dat het gebeurt.

Het enige, dat je kunt doen, is steeds opnieuw aangeven, dat je deur dag en nacht voor haar(hem) openstaat, het logeerbed opgemaakt is, en, als je zover wilt/kunt gaan, een sleutel laten bijmaken, en aan diegene geven....

Ook kan je proberen te voorkomen, dat diegene in een sociaal isolement komt, door haar(hem) steeds mee te vragen voor alles, wat afleiding kan bieden : boodschappen doen, een lekkere wandeling, dat soort alledaagse dingetjes.
Als je in je huis mishandeld wordt, raak je nl. snel in een geïsoleerde situatie, waardoor je de 'gewone' wereld steeds meer uit het oog verliest, en je verleert om te vergelijken met andere mensen, die niet mishandeld worden. Een mens went aan alles, en ook negatieve aandacht is beter dan géén aandacht. Zó denken verlamt, en maakt het een vicieuze cirkel waar je steeds moelijker uit kan breken.

Maar realiseer je goed, waar je aan begint, als je 'de veilige haven' voor iemand wilt zijn.....je kunt natuurlijk nóóit zeggen, dat het vandaag eigenlijk niet zo goed uitkomt......

Dus als je niet die hele consequentie op je wilt/kunt nemen, kan je idd. verwijzen naar het Meldpunt....daar zijn mensen, die precies de weg weten om zo iemand weer op eigen benen te krijgen, en ingang hebben bij allerlei instanties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi geantwoord, zeker van dat sociale isolement is denk ik helemaal waar, huissleutel bijmaken, ook heel goed +1
Helaas kan je er niets tegen doen. Zolang het slachtoffer het toelaat heeft het geen enkele zin andere diensten te gaan bellen of anderen erbij te betrekken. Het slachtoffer zou er misschiens nog meer problemen door kunnen krijgen. Het is zelfs mogelijk dat slachtoffer het blijft negeren omwille ze het zo gewend is of nog te veel van hem houd en nog niet klaar is het onder ogen te zien! Als het slachtoffer er kaar voor is maakt ze het zelf bekend aan de buitenwereld en begint hulp te vragen. Geef haar zelf de kans om ermee naar buiten te komen!