Kent iemand een echt goeie tip die werkt bij een aanval van verlatingsangst?

Door twee voorgaande mislukte relaties (waarvan één mijn huwelijk) heb ik met vlagen heel erge last van verlatingsangst. Ik ben ook veel jaloerser geworden dan vroeger. Hoewel ik vrijheid gunnen toch wel heel erg belangrijk vind (dus ik erger mij echt aan die jaloerse gevoelens). Ik ben in therapie, maar toch weet ik dat medelotgenoten misschien nog beter kunnen helpen.
Iemand een goeie tip?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In theorie is dat héél simpel doch in de praktijk vraagt het oefening. Datgene waar je het meest aan denkt is datgene wat jouw brein opvat als vraag naar nóg meer impulsen ter manifestatie van datgene waar je aan denkt. Geef je bovendien de vrij teugels aan emoties (in dit geval angst) dan versterk je de manifestatie van datgene waar je aan denkt. Het veranderen van een ongewenst gedragspatroon is dus een kwestie van consequent gaan denken aan datgene wat je wél wil ervaren of waarnemen. In dit geval denken aan gelukkig samen zijn dus. Van zodra je merkt dat je toch terug afwijkt naar het ongewenste gedachtepatroon (iets wat in het begin onvermijdelijk is) ga je jouw brein en/of gedachten op eenvoudige doch doeltreffende wijze herprogrammeren met bijvoorbeeld het volgende zinnetje: "Ik wil nu zuivere Liefde voelen! Ik wil voortaan enkel nog zuivere Liefde voelen voor élk facet van de schepping!" Je kan het woord Liefde ook vervangen door Vreugde, Vriendschap, Dankbaarheid, Vertrouwen, innerlijke rust enz. Je kan dit zinnetje (ook wel affirmatie genoemd) in stilte of luidop herhalen naargelang het jou past. Maak er élke dag een gewoonte van en je zal merken dat constructief denken op den duur een gewoonte wordt en je zal ook merken dat je je veel rustiger en zelfzekerder gaat voelen. Tijdens het constructief en/of positief denken activeren we namelijk het soort hormonen die onder andere ons zelfvertrouwen en/of ons gevoel van gelijkwaardigheid versterken. Glimlachen of schaterlachen activeert hetzelfde soort hormonen. Alles wat ons van het Glimlachen of tevredenheid afhoudt activeert het soort hormonen die ons brein trager en dualistisch laat werken waardoor de noodzakelijke connecties ter goed gevoel en succes trager of helemaal niet gemaakt worden. Daardoor activeer je onder andere het soort fenomenen die jij nu ervaart. In wezen dien jij jouw brein dus enkel consequent met constructieve boodschappen en/of tot vreugde stemmende informatie te bevoorraden. Ik weet vanuit herhaalde ervaring dat het élke dag opnieuw extra inspanningen vraagt om het oude, ongewenste patroon van ons brein definitief te overschrijven met hetgeen we wél willen activeren. Doch het loont zodanig efficiënt dat je er die eenvoudige gedachtekracht oefeningen absoluut voor over hebt. Dus véél Glimlachen en bewust denken aan datgene wat je wél wil! Consequent herhalen is een must als je écht zonder medicijnen wenst te veranderen Liefs, Succes en Mega Big Smile van me

Da's niet makkelijk inderdaad. Alleen jijzelf kan er wat aan doen denk ik, veel van jezelf houden bijvoorbeeld. Tracteer jezelf regelmatig bijvoorbeeld en probeer onafhankelijker te worden. Als ze jou in de steek laten, verdienen ze jou niet ook. Op die manier ga je van jezelf uit, zoals je eigenlijk altijd zou moeten doen. Ondertussen probeer je te achterhalen de reden waarom je telkens alleen weer komt te staan. Misschien stoot je op één of andere manier je partner wel af.... Succes, ik heb er zelf geen last van gelukkig, maar zou het zo aanpakken.

1. Kom je angst onder ogen Wie of wat heeft jou zo bang gemaakt? Waarschijnlijk zijn dat maar één of een paar mensen geweest. Besef dat je nu leeft en laat die oude angst los. 2. Visualiseer je immuun Doe je ogen dicht en stel je voor dat je partner je in de steek laat. Voel je je gestrest en bang, probeer je dan zo goed mogelijk te ontspannen. Doe deze oefening net zo vaak tot het beeld van je partner die weggaat geen spanning meer oproept. 3. Stop gepieker Ben je bang, dan ga je piekeren. Zeg 'stop' tegen jezelf en doe iets anders. 'Stop' zeggen is een efficiënte manier om een negatieve gedachtestroom te onderbreken, zodat je je weer ontspant. 4. Maak een noodplan Bedenk eens: welke emotionele en praktische problemen zouden er ontstaan als je partner weggaat? Wat zou je doen om dat op te lossen en wie kan je daarbij helpen? Als je een noodplan hebt, voel je je minder bang. 5. Ontdek je eigen kracht Als je leert dat je op eigen benen kunt staan, ben je ook niet meer zo bang om verlaten te worden. Onderneem dingen in je eentje of volg desnoods een assertiviteitscursus.

Bronnen:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/534/Verlate...

Je moet bij weer jezelf komen en blijven en dat komt met therapie langzaam terug. Geef jezelf die tijd. De persoon weer worden die je altijd was. Dat is altijd moeilijk! Ook zou ik nagaan welke "fouten"je zelf hebt gemaakt (buiten de fouten van een ander), waardoor de relaties stuk liepen en ga daaraan werken. (Bv trauma's uit het Bedenk bij zo'n aanval dat hij niet voor niks bij JOU is en jaloers hoef je dan ook niet te zijn, want hij is al bij JOU! Geef bij je huidige partner aan dat je hier erg mee in je maag zit en of hij je die tijd wilt geven weer jezelf te worden omdat je even anders overkomt dan je werkelijk bent. Goed blijven communiceren is echt het allerbelangrijkste, dat versterkt je band enorm, want je betrekt hem erin. Versterk de punten waar hij op is gevallen. (toen had je immers ook al verlatingsangst). Probeer je er vooral niet elke minuut van de dag mee bezig te houden, want dan ga je er helemaal in vastzitten en zie je niks meer om je heen. Als je verlatingsangst hebt, denk je achter elke boom iets te zien, ook dingen die niet zo zijn, maar die je werkelijk gaat geloven in je paniek en als waarheid gaat maken. Relativeer het voor zover mogelijk en ga een flink stuk hardlopen tot je niet meer kunt. Succes!! Groetjes Ilse

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100