hoe kan ik een groep omvormen die alles "voor mij" doen terwijl het juist de bedoeling is dat ze zelfstandiger worden?

Ik moet een groep verzelfstandigen (een groep sociale huurders die zelfstandig moet leren functioneren, hierop middelen aanvragen voor de werking enz). Hierbij zit ik met een behoorlijke vervelende erfenis. Mijn voorgangers hebben de groep destijds uit heel andere overwegingen opgestart. De mensen die deelnamen waren vrijwilligers, dus werden aan alle kanten in de watten gelegd.
Nu is de taakomschrijving veranderd, en moet ik diezelfde groep ertoe brengen dat ze op zichzelf staan.
Het zijn zeker mondige mensen met heel wat vaardigheden, de scholing varieert maar de competenties zijn min of meer gelijklopend. Het zijn ook mensen van "goede wil" dus ze hebben zeker goede intenties.
Maar het is ontzettend moeilijk om er de juiste "drive" in te krijgen. Als ze iets doen doen ze het nog altijd "voor mij". Dat het "voor mij" is, is op zich wel mooi en ontroerend maar ook heel kwetsbaar. Gisteren hadden we bv. een groot evenement op mijn organisatie, waarbij onze doelgroepen centraal stonden. Ik was verantwoordelijk voor de hapjes. Doordat er enkele collega's niet hun taken opnamen, stond ik onverwacht de hele dag in de keuken. Mijn doelgroep was hierover erg gepikkeerd, want ze doen alles "voor mij" en ik "bekijk hen niet"...
Hoe kan ik hen ertoe brengen dat ze inzien dat zij eigenlijk een soort vakbond van sociale huurders moeten worden? Die los van mij en de organisatie voor dewelke ik werk beslissingen moet kunnen nemen, keuzes moet kunnen maken enz.?

liveisgreat
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Moeilijk want je vertelt niet wat er hun diagnoses zijn, ze zullen niet voor niks begeleiding krijgen, want anders begrijp ik het probleem niet.

Ik zou beginnen met niks meer "zomaar"voor ze te doen, dus dingen die ze niet kunnen of moeite mee hebben samen doen. Tegelijkertijd motiveren dat ze het zo goed doen. (als dat ook echt zo is)
Daarna dat samen doen langzaam afbouwen.

Eventueel uitleggen, dat als jij ooit weggaat er misschien niet meer iemand voor terug komt, dus dat ze echt zelfstandiger moeten worden. Of woorden van dien aard, er moet wel een kern van waarheid inzitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
het zijn sociale huurders. Ze komen uit verschillende wijken, en hebben zich onder onze begeleiding enkele jaren terug verenigt. Wij hebben ze bij aanvang als onze vrijwilligers behandeld. Wat betekende : wij deden de voorbereidingen, maakten het verslag, organiseerden de samenkomsten enz.
Want wij hadden een programma over sociaal wonen dat we afgewerkt wilden zien, en zij werkte mee aan het afwerken van dit programma door naar onze bijeenkomsten te komen. Om ze te lokken deden wij dan feestjes, gaven gratis eten e;d.
Nu is het veranderd. De groep moet verzelfstandigen tegen 2015 omdat het niet zeker is dat we vanaf dan nog middelen krijgen voor de ondersteuning. Er zijn ook nieuwe mensen bijgekomen.
Maar zij blijven dus zwaar op me leunen. Ze zien de dingen die ze eigenlijk moeten doen om te leren zelfstandig worden, als iets dat ze wel willen doen om mij te plezieren maar waar ze even goed voor kunnen passen bv. Ze blijven weg van vergaderingen waar ik moet zijn om hen te begeleiden (wat dan wat gek ik : ik ben begeleider en heb geen groep) met de gedachte dat ik het wel zal regelen. ...Ze worden boos als ik zeg "je moet het alleen doen" (terwijl het over dingen gaat die ze heel goed alleen kunnen doen)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg nu nogal een asociaal gevoel bij die groep,
maar dat kan komen doordat ze iets teveel verwend zijn en dat nu nog steeds verwachten.
Ik weet niet wat er in het verleden beloofd is. Je kan er ook voor kiezen dingen gewoon niet meer te doen. Natuurlijk wel een beetje in de gaten houden, hopelijk komen ze er op een gegeven moment dan zelf mee, of niet, maar dat overleven ze ook wel.
liveisgreat
11 jaar geleden
ze gaan dan naar mijn werkgever zeuren dat ik hen in de steek laat en zo. ze begrijpen echt niet dat ik ze op een bepaald moment echt zal moeten lossen. plus zeggen ze bv "ik heb geen pc" (terwijl je bij ons op heel veel plaatsen gratis op een pc kan), "ik kan geen verslag maken, ik heb vorming nodig" (terwijl ze wel verslagen maken op hun werk") enz...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ze maar lekker zeuren, je werkgever weet wat jullie beleid is en die kan als het goed is een stuk harder zeggen waar het op staat, als die dat niet doet dan blijft het een slappe hap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ps. ik weet dat het voor mij langs de kant een stuk makkelijker praten is..