wat is een sociale oplossing voor het volume van de tv?

dit klinkt misschien als een grap, maar het probleem is dat het dit niet is, erg vaak als ik, mijn moeder en soms mijn zus in de avond tv kijken, vliegt het volume van laag naar hoog (ligt eraan wie de afstandbediening veroverd) mijn moeder en zus doen het volume van de tv (overigens ook als die een keer in de middag aanstaat) erg hoog (bij ons tv is dat 30 streepjes), bij mij doet dat gewoon ontzettend pijn aan de oren, ik zet hem dan ook bijna altijd op de 20 streepjes, maar dan willen zij hem weer harder omdat ze menen hem dan niet te kunnen horen, wat kun je hier nou voor afspraak over maken (ik geef bijna altijd toe, maar dat ben ik ook wel beu)
iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Ik ga er even vanuit dat je wel samen TV wilt kijken, anders is de oplossing natuurlijk heel simpel: niet tegelijkertijd óf in aparte ruimtes kijken.

Het kan zijn dat je moeder en zus slechter horen, maar ook dat jouw gehoor erg gevoelig is. Ik ken hetzelfde probleem: ik vind al heel snel geluiden veel te hard, en veel mensen vinden dat ze bij mij muziek "amper kunnen horen", of de TV "niet kunnen verstaan", terwijl ik het volume dat zij hanteren, bijna pijnlijk maar vooral irritant en ronduit asociaal vind. Voor mij is het luisteren naar een TV waarvan het geluid voor mij te hard staat, erg vermoeiend. Het probleem ligt echter wel aan mij, en niet aan anderen.

Andersom: als jouw zus en moeder wat dovig zijn, dan vind ik niet dat zij dit probleem op deze manier moeten oplossen. Niet alleen jij vindt het vervelend dat de TV zo hard staat, maar als die echt heel hard staat, zullen de buren het ook niet prettig vinden.

Als duidelijk is of het vooral bij jou ligt of vooral bij hen, zou je de oplossing daarop af kunnen stemmen. Al het probleem wat in het midden ligt, is dat lastiger. Wanneer het zo is dat vooral jouw moeder en zus slechter horen, zouden zij in elk geval eens naar de audicien moeten gaan om te kijken of een gehoorapparaat nodig is. Nu is het aanschaffen van een gehoorapparaat voor alleen TV kijken ook niet erg handig, dus misschien dat dan een extra set koptelefoons uitkomst kan bieden. Dit kan niet bij alle TV's en misschien heb je een verloopstekker nodig om het geluid tegelijkertijd uit de boxen en uit de koptelefoon te laten klinken, maar het zou een mooie oplossing zijn: jij kijkt TV op normaal volume, en zij horen door de koptelefoon het geluid nog beter. Eventueel kun je zelfs twee verschillende sterktes instellen door bijvoorbeeld het geluid van de TV over die van de audioset (als je zoiets hebt) te koppelen, zodat het zelfs mogelijk is om het geluid over de boxen anders in te stellen dan het geluid over de koptelefoons.

Als het erop lijkt dat het vooral is dat jouw gehoor erg gevoelig is, zou je simpelweg oordoppen in kunnen doen als je samen met hen TV kijkt. Je kunt experimenteren met welke oordoppen het beste dempen wat jij wilt dat het dempt, maar waarmee je nog wel kunt verstaan wat er gezegd wordt. Oordoppen dempen veelal maar een klein beetje, en zeker als je een scherp gehoor hebt kun je met de meeste oordoppen in je omgeving nog prima verstaan. Dit zorgt er in elk geval voor dat jij geen pijn in je oren krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

25 is middendoor. Ideaal ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is typisch zon probleem die je toch intern moet oplossen ben.ik bang
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ideaal voor wie ? Als de teevee op 25 staat, hoef ik net zo goed niet te kijken, want dan versta ik toch geen woord van wat gezegd wordt. Terwijl mijn man hem dan al vindt 'tetteren'.
Als je een slecht gehoor hebt, kan je er niet bij dat anderen jouw volume hinderlijk vinden. Dit probleem doet zich ook voor in bejaardentehuizen, waar je op de gang de diverse programma's letterlijk door de deur heen kan verstaan.

Het is ook een wezenlijk probleem, want als jij de volumeknop lager draait, kan je moeder heel waarschijnlijk niets meer horen en is kijken voor haar een verdrietige en zinloze bezigheid.

Er bestaan oortelefoons die je op de TV kunt aansluiten, zodat zij horen kan en jij je niet ergert. Maar allemaal tegelijk luisteren is dan uitgesloten. Het zou kunnen zijn dat ze koptelefoons hebben, die zowel geluid door de koptelefoon geven alsmede via de normale spiekers. Kan zijn, weet dat niet zeker. Als de volumeknop op 20 staat (die schaal is bij iedere TV anders genoemd) heb jij je zachte geluid en je moeder krijgt genoeg binnen om ook mee te kunnen luisteren.

Bestaat de 'combi-foon' nog niet, dan moet zij in de gelegenheid worden gesteld eenmaal per dag met koptelefoon haar eigen programma te volgen en moeten jullie maar een beetje een deal sluiten.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vader had jaren geleden al een koptelefoon voor de tv, waarbij het geluid toch hoorbaar bleef voor anderen. Het bestaat dus wel.
Ivana
11 jaar geleden
Fijne aanvulling tacuma. Als dit zo is, is het probleem gelijk opgelost. Ze moet dat alleen even naar een GOEDE electronika-zaak gaan, waar ze je nog echt voorlichten en helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet waar ; ik heb een draadloze Sennheiser waarmee ik zelf mijn volume kan instellen, terwijl het volume van de teevee OOK gewoon instelbaar is. En ja, dat is de perfecte oplossing.
Laat ze dichter bij de tv gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de simpelste oplossing is om zodra het hinderlijk wordt, denkerin, je in een andere kamer terug te trekken met een andere tv met eigen lagere volumestand door jou te bepalen, dan wel koptelefoon.
alleen je zal dan verder weg moeten zitten om het hoge volume van de anderen niet te horen en erg sociaal is het niet, apart moeten zitten.
kan het dat zowel je moeder als je zuster, een beetje doof zijn ? en is een gehoorapparaat dan niet meer op zijn plaats ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als (een) slechthorende(n) en een goed of zelfs overgevoelig horende(n) samen teevee willen kijken, is er helaas maar één echte oplossing : een koptelefoon. Of je moet zelf met zachte oordopjes willen meekijken, wat iets aangenamer is.

Ik wou er vroeger ook nooit aan, maar sinds ik mijn eigen koptelefoon heb (draadloos, uiteraard) is teeveekijken voor iedereen weer leuk. En kunnen we elkaar ook nog een beetje verstaan.Wat voor de eén te zacht is, is voor de ander nu eenmaal te hard.

Toegevoegd na 2 minuten:
(En ja, de teevee kan gewoon op 17, wat de rest prettig vindt, en ik draai mijn eigen koptelefoon gewoon zo hard dat ik alles kan verstaan (op de teevee zou dat ongeveer 35-40 zijn). Overigens heb ik het alleen met spraak ; muziek vind ik vaak op 20 ook al te hard. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Jij kan ook een degelijk geïsoleerde koptelefoon opzetten die niet is aangesloten maar vanwege de isolatie wel een deel van het geluid dempt zonder hinderlijk te zijn voor het volgen van het programma.
Dit soort koptelefoons zijn niet zo duur en misschien heb je er wel eentje in huis. Zoniet dan heb ik er nog wel eentje op reserve voor jou ;-)

Of je zou van die zachte oordopjes kunnen gebruiken en ze ook slechts gedeeltelijk in je oorgang brengen naarmate jij dat nodig acht. Die dopjes kosten niet veel en je kan ze verkrijgen in winkels of warenhuizen waar werkmateriaal verkocht wordt. Ze worden ook vaak gebruikt op bouwwerven.

Volgens mij is dat zowat de enige betaalbare oplossing als je samen TV wenst te kijken.

Liefs, Succes en Big Smile van me

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik merk dat mijn voorstellen reeds eerder gegeven werden dus ik voeg er wat extra's aan toe.

Je hebt ook van die oorverwarmers die mensen in de winter op de fiets dragen. Je kan aan de binnenkant isolatiemateriaal aanbrengen en je kan aan je moeder of je zus vragen of ze het geheel dan willen afdekken met een lapje en dichtnaaien. Zo hebben jullie er samen nog een gezellige knutsel klus aan ;-)

Anyway, Have Fun Any Way!