Kan je een gezonde relatie hebben als beide partijen een mondje Engels spreekt?

Ik ben namelijk verliefd geworden op iemand die zelf Franstalig is maar spreekt een beetje Engels.

En mijn Engels is maar matig, dus ik vroeg mij af hoe zo'n relatie op termijn zal er zal uitzien?

Ik wil me er niet druk om maken maar heb toch wel wat angsten dat het in de toekomst alleen maar door de taal niet zou klikken :(

Wat denken jullie hierover?

Tips & adviezen zijn meer als welkom...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar ik zou er zélf niet aan moeten denken dat ik niet 'zomaar' alles wat ik op m'n hart heb aan m'n partner kan vertellen omdat je moet vertalen en weer vertalen. Het lijkt mij dan best lastig bijvoorbeeld een ernstig, diep of emotioneel gesprek te voeren... Juist aan het begin van de relatie zullen dan misschien dingen onbesproken blijven die je later zouden kunnen opbreken.
Maar...
Ik hoop dat jouw relatie goed uit zal pakken, ik wens je veel geluk en wijsheid!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liefde is het beste middel om een taal te leren en gaandeweg komt het wel goed, Veel geluk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HUP: naar de Franse les!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij geen vloeiend Frans wil leren (of hij Nederlands) zal het niet meevallen, maar zodra je dezelfde taal spreekt, kan het best werken.
Moeilijker wordt het wanneer hij geen Fransman is, maar afkomstig uit een totaal andere cultuur (Angola, Zaire oid). Dan moet je wel HEEL erg graag willen en HEEL erg hard werken als de verliefdheid overgaat in hopelijk iets mooiers. Het scheidingspercentage is niet voor niets enorm. Het kan dan ook geen kwaad je te verdiepen in huwelijks- en familierecht in het land van herkomst ; dat kan onaangename verrassingen (en heel veel ellende) voorkomen. Niet dat ik de pret wil bederven ofzo, maar ik ben nogal pragmatisch in romantische aangelegenheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verliefdheid is al een taal op zich... van zodra Liefde het overneemt dan zijn er weinig woorden nodig om een optimale verstandhouding te bekomen en te behouden. Ik geef je alvast een + voor jouw moed...
moge de juiste woorden op het juiste moment vallen in jullie prille Liefdes-netwerkje ;-) Anyway, Have Fun Any Way!

Het beste antwoord

Hoi hoi! Toen ik me voormalige vriend leerde kennen, 13 jaar geleden, sprak ook erg slecht engels. Nog steeds heb ik er een hekel aan Engels te spreken, maar da's persoonlijk.

Op de lange termijn hoeft het natuurlijk geen bal uit te maken.

Mijn ex is donkerbruin, ik ben blank. Ik was 1,77, hij was 166. Hij sprak ghanees én engels, ik alleen nederlands en een beetje engels.

Ik heb me nooit ergens wat van aangetrokken en heb het toch nog 13 jaar volgehouden.

Want uiteindelijk gaat het niet om het praten, maar om hoe sterk de liefde is en hoe graag je bij elkaar wilt zijn, dát moet het uitmaken en niet de taalbarrière.

Uiteindelijk lukt het wel. Hoe langer je elkaar leert kennen, hoe makkelijker de communicatie wordt. Je moet alleen wel geduld hebben en het graag willen, want je wilt ook graag bij elkaar zijn, neem ik aan.

Toch is het wel belangrijk om het ALTIJD te vragen wat hij / zij bedoeld als je NIET begrijpt wat de ander zegt. Zonder geruzie natuurlijk, want uiteindelijk gaat het om miscommunicatie en daar kan je allebei niks aan doen.

Zelf maakte ik vaak mee dat ik het letterlijk vertaalde en dan iets heel fout terug antwoordde, daar moet je wel erg mee oppassen. Maar zoals ik al zei: je leert elkaar kennen en dan gaandeweg weet je wat de ander bedoeld.

Aangezien je partner frans spreekt, zal hij/zij ook geregeld per ongeluk iets letterlijk uit het frans vertalen naar het Engels en dat jij dan denkt... wat bedoelt hij/zij nou?

En op de lange termijn heeft het als voordeel dat jij heel goed de andere taal leert spreken én verstaan. en zelfs in het Nederlands kan terug antwoord geven, wat in ons geval namelijk wel zo was. Voor buitenstaanders heel vreemd om te zien, maar oh zo heerlijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Natuurlijk KAN dat maar je zult ook problemen tegenkomen. Op het gebied van diepere gesprekken, dikke kans dat je dat met een woordenboek moet doen bijvoorbeeld. Ook als er kinderen komen kan dat lastig zijn. Het is heel normaal om een kind in je eigen moedertaal op te voeden en het is ook geen probleem dat je partner de kinderen franstalig opvoed en jij nederlandstalig maar het is niet fijn als je geen idee hebt waar de ander het over heeft.

Dus; wat let je om een cursus frans te gaan doen en wat let je vriend(of vriendin) om een cursus nederlands te doen? Gezellig de ene avond frans spreken en de andere avond nederlands. Of ga SAMEN op engelse les!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Communicatie is heel belangrijk in een relatie, maar dat hoeft niet alleen via de taal, dat kan ook met gebaren, of een bepaalde manier van kijken naar elkaar, zeker in de periode van verliefdheid hoeft dit helemaal geen probleem te zijn, in een later stadium kunnen jullie overwegen of het beter is als 1 of allebei een taal goed leert beheersen.
Een gezonde relatie is zeker haalbaar, als je daar samen aan werkt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk naar prins Willem Alexander en Maxima. Ze communiceerden eerst in het Engels met elkaar. Beide hebben ze elkaars taal leren spreken, en hun kinderen worden drietalig opgevoed.
Als jullie beide voldoende taalgevoel hebben dan komt dat heus wel goed. Maar als jij nu al nauwelijks de Engelse taal beheerst, terwijl die voor de meeste Nederlanders de beste tweede taal is, dan voorzie ik problemen. Want Frans is veel moeilijker dan Engels. Zou zij Nederlands kunnen leren? Het zou op den duur toch onoverkomelijke bezwaren kunnen geven.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WA en Maxima spreken allebei perfect Engels...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Franse conversatie is niet moeilijker dan Engels. Het is wat minder gebruikelijk, dus je zult er meer moeite voor moeten doen. Maar dat heb je voor de liefde wel over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beiden spraken natuurlijk niet echt "een mondje" he ? Ze konden in het engels gewoon volwaardig communiceren.
Niet echt een sterk voorbeeld.
Zonder gemeenschappelijke taal of de zeer sterke wil en inzet die te leren beheersen, gaat het na de eerste verliefdheid verrekte snel mis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk momo: de docent engels benadrukt altijd dat het de kinderen zo tegenvalt dat engels in de brugklas. Ze horen dat de hele dag om zich heen itt frans maar engels heeft veel meer woorden (dus 1 woord in het nl heeft vaak meer woorden in het engels, er zijn klanken die op 9 manieren worden uitgesproken etc). Alleen doordat we zo weinig frans horen is het lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+
de franse taal, ook conversatie, is voor de gemiddelde nederlander véél moeilijker om te leren dan engels.
Makkelijk zal het niet zijn maar moeilijk gaat ook :) Mijn peter is getrouwd met een taise vrouw terwijl hij gewoon nederlands is en ze zijn ook begonnen met beide mondesmatig engels.. door de tijd leer je mekaars taal wel beter en komt dat allemaal goed. De mensen waarover ik spreek zijn ondertussen al 9jaar getrouwd dus het kan zeker. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de andere antwoorden stappen er over heen, maar ik ben nog niet overtuigd of je geliefde wel in nederland of belgië woont ?
als dat probleem er namelijk ook nog bij komt, wordt het wel heel pittig...
in dat geval zou je het beste dagelijks via skype contact kunnen hebben en elkaar dan iedere dag zien en horen in de andere taal helpt de liefde, maar niet de taal, denk ik !

als je echt bang bent dat de relatie door het taalprobleem zou stuklopen, dan raad ik je aan een paar maanden op engelse conversatieles te gaan.
dat is het beste advies dat ik je nu kan geven.

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt: Franse conversatieles? De geliefde is Franstalig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, maar als engels al zo moeilijk is, dan lijkt me dat frans een onmogelijke opdracht wordt!
Liefde overwint alles..ook een taalbarrière.. klinkt hartstikke mooi..maar..

Veel met elkaar spreken is een pure noodzaak in een goede relatie.

En als er slecht gecommuniceerd wordt of kan worden in een taal die geen beide volkomen beheerst, ontstaan er gemakkelijker misverstanden...en dus ruzies.

Ik adviseer jullie dan ook om ofwel op je één en dezelfde taal te concentreren..ofwel het Frans ofwel het Nederlands.

Ofwel op beide talen, het Frans èn het Nederlands. Jullie kunnen van elkaar, elkaars taal leren en het is ook heel leuk om elkaar daarbij te helpen.

Een goede, gezonde, relatie..eist nu eenmaal een perfectie communicatie..want elkaar enkel verstaan met het hart is helaas niet voldoende.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie verliefd is leert sneller (extra uitleg onderaan dit antwoord) dus zou ik zeggen:
blijf maar lekker lang verliefd dan leer je elkaars taal op relatief korte tijd door en door kennen.

Het is niet de gemakkelijkste weg om een relatie aan te gaan met iemand waarmee je geen gemeenschappelijke verbale taal kan onderhouden doch er zijn in de geschiedenis van de mensheid eindeloze voorbeelden van gelaagde relaties tussen mensen die bij aanvang enkel met gebaren konden communiceren.

De slaagkansen hangen dus van jullie beider intenties af en niet zozeer van de huidige taalbarrière.
Indien jullie werkelijk aan een duurzame relatie willen werken dan zullen jullie beiden alle kansen grijpen om tot een gemeenschappelijke voertaal te komen.

En zoals ik bij aanvang reeds schreef:
Wie verliefd is leert sneller omdat je bij verliefdheid beide hersenhelften optimaler op elkaar afstemt en daardoor verankeren nieuwe gewoontes en nieuwe woorden sneller. Het is pas wanneer je teveel gaat nadenken of piekeren dat zowel de verliefdheid als het snelle leren in het gedrang komt. En dit vanwege het onderbreken van de hormonenstroom die voor optimale verbinding tussen beide hersenhelften zorgt.

Hou elkaar dus in de goeie stemming dan bereik je samen eender welke bestemming ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me