waarom speelt mijn dochter niet meer ? Ze is er zeven.

mijn dochtertje moet thuis niets doen buiten haar eigen kamer opruimen. nu is ze zelf begonnen om de afwas te doen en koffie te maken. tafel dekken ontbijt klaarmaken voor ons echt wel lief maar vreemd . ik zeg haar dat ze dit niet moet doen en mag spelen maar ze staat erop. ze wil ook leren hoe je koffie maakt en staat eigenlijk de halve dag in de keuken. ze zegt dat ze dit omdat ze een lieve mama heeft maar ik vind dit wel een beetje vreemd omdat ze vroeger nooit niets deed. is dit misschien een fase?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat haar haar gang maar gaan want deze fase zal op een gegeven ogenblik weer overgaan naar een andere fase.
maak je niet druk dit is normaal gedrag hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk wel dat dit een fase is... Ze vind je kennelijk erg lief en wil dit laten merken door je dingen uit handen te nemen. Ik zou me er niet te druk om maken en er lekker van genieten. Als ze het niet wil doen doet ze t vast niet. En ze zal toch nog wel wat spelen met vriendjes of vriendinnetjes? Mijn zoontje van 6 doet ook graag dingen voor me zoals poetsen en koffie maken. Ik denk dat ze t ook doen om zich wat groter en belangrijk te voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja. dit kan een fase zijn maar zover ik weet heb ik dit als kind nooit gehad . maar jouw zoontje doet dit dus ook uit vrije wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen vinden het vaak leuk om dezelfde dingen te doen als papa en mama, want die doen het ook. Dus ook stofzuigen, grasmaaien en dergelijke. Gaat vanzelf weer over als ze in iets anders interesse krijgt. Maar laat haar vooral helpen, want ze vind het zelf leuk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Melisa10: waar ben je bang voor?
Gaat het op school goed? Weet je misschien of ze wordt gepest op straat? Heb je er wat dieper met haar over gepraat?

Het beste antwoord

dit is een soort van vadertje en moedertje spelen.
ze is zeven en ze kan het.
pas alleen wel op met vuur/koken.
een waterkoker is natuurlijk geen probleem, maar als ze ontbijt wil maken met gekookte eitjes: vuur/pan/heet water: gevaarlijk...

ze houdt van mamma en mamma doet allemaal leuke dingen in de keuken en dat wil zij ook leren!
hoezo ingewikkeld ?

in mijn tijd deden we verplicht de afwas, dat is met vaatwasser tegenwoordig ook niet meer nodig, voilá !

Toegevoegd na 5 minuten:
ik vergeet de vraag: 7-jarige dochter speelt wel: speelt vadertje en moedertje of speelt "housekeeper"!

ze speelt een ander dan standaard spelletje, gaat wel over of niet, er komt een tijd dat ze sport leuk zal vinden of filmsterren of roddelen met haar vriendinnetjes of nog later een oogje krijgt voor leuke jongens (of meisjes?) kan allemaal en komt nog, maak je niet bezorgd, het een fase.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de vele antwoorden en ja ik heb het nog niet zo bekeken dat dit inderdaad ook voor haar spelen is. mijn dochtertje is heel lief maar ook stil , daarom dacht ik misschien dat er iets was gebeurt waardoor zij niet meer wil spelen . maar idd de afwas doen is voor haar ook spelen. mama spelen . ik ben blij met de vele reacties en begrijp nu dat ik me geen zorgen moet maken .

Andere antwoorden (3)

Te eerste wil ik zeggen dat je een hele lieve dochter heb en je haar wel eens met iets mag belonen.(bezoekje naar Mcdonalds? En
Waren de kinderen van tegewoordig meer zoals jou dochtertje maargoed ze is in een fase aangekomen van ontdekken/verkennen koffie maken is voor haar nieuw vind iets tijdens het koffie maken leuk/grappig om te zien. Ze is gewoon nieuwsgierig en wil dingen net als mama kunnen.
Je hoeft niet bang te zijn dit zijn de momenten dat je als ouder geniet van je kinderen. Want als het pubers worden verlang je weer naar deze momenten!
Geniet ervan en wens jou en je dochtertje veel geluk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is inderdaad waarschijnlijk een fase. In de ontwikkelingspsychologie wordt dit vaak nog de orale fase van het kind genoemd.

Het vadertje/moedertje spelen gaat dan over van de aandacht voor moeder naar het spel met leeftijdsgenoten.

Pas als er geen leeftijdsgenoten zijn om mee te (kunnen) spelen dan zal het ontwikkelingsproblemen kunnen gaan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je even uitleggen waarom dit de orale fase wordt genoemd? Het lijkt me eerder een fase waar iets met handelen in de naam voorkomt dan iets met oraal (praten?!). Maar ik ben dan ook geen kinderpsycholoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freud was de eerste die de orale fase beschreef. Er zijn twee verschijningsvormen: de kindfase en de volwassen fase. De orale fase wordt ook wel de hyper-aanpassing genoemd.
In deze functioneringswijze gaat de persoon volledig op in de verwachtingen die de omgeving van hem/haar koestert, hetzij omdat het niet anders kan, hetzij omdat het als leuk ervaren wordt. De eigen behoeften en mogelijkheden worden grotendeels verwaarloosd. In de kindfase is er sprake van uitsluitend acteren op basis van ontdekking. Dit vindt het kind leuk.
je dochter wil je moeder rol overnemen met haar fantasie wen er maar aan het is een nieuwe fase