klopt het dan de stiefzoon (mijn zoon) officieel niets is van mijn tweede man en van zijn ouders, ookal vormen we al 8 jaar een officieel gezin?

Mijn schoonouders hebben 6 kleinkinderen. Waarvan 1 een stiefkleinkind is. Deze is van alle kinderen het oudste. Hij is al 10 jaar in de familie. Is hij dan ook het oudste kleinkind? Volgens mijn schoonouders, is hij officieel NIETS van hun en van zijn stiefvader. Klopt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als jouw huidige man niet de biologische vader is van je zoon en zo lijkt het uit je verhaal dan heeft je zoon bijv geen rechten op een erfenis van je schoonouders. Dat bedoel je mogelijk met officieel. Officieel staat dan voor allerlei wettelijke zaken. Zij zouden bijv ook geen zeggenschap over hem hebben als er iets met jullie zou gebeuren en jullie zouden de voogdij niet hebben vastgelegd. Het zou wel leuk zijn als ze dat niet zo benadrukken en hem gewoon hun oudste kleinzoon noemen maar ja..... Toegevoegd na 2 minuten: PS als je huidige man je zoon officieel heeft geadopteerd ligt het weer wat anders trouwens.

Volgens mij klopt dat officieel wel. Jouw zoon heeft dus geen rechtstreekse rechten op de erfenis van jouw schoonouders bijvoorbeeld. Je schoonouders kunnen dat wel aan laten passen in hun testament, maar dat gaat niet vanzelf. Als je man er iets aan zou willen doen, moet jouw (nieuwe) man jouw zoon officieel erkennen (via de kantonrechter). Dan is hij wettelijk gezien zijn kind. Maar dat kan alleen maar als je kind niet door zijn eigen vader is erkend, of als de vader toestemming geeft. Wat meer zorgen baart, is waarom jouw schoonouders dit zeggen. Als wetenswaardigheidje, om jullie te waarschuwen of om te stoken in een goed huwelijk? Je kunt je bij de notaris ook vrijblijvend laten bijpraten over dit soort kwesties. Hierbij een interessant draadje: http://vaderschap.org/cgi-bin/yawps/forum.cgi?op=view_thread;board=conflict;thread=159

familie bedoelt vaak met hij is "niets" dat het geen bloed is. maar dan heb je ook nog aangetrouwde familie, dus de man van je zus. hij is nu de stiefzoon van de zoon van je schoonouders. pas als je zoon geadopteerd wordt door de (nu) stiefvader, is hij de (geadopteerde) zoon van de zoon van je schoonouders, hij zal nooit meer "eigen" zijn dan de andere kleinkinderen, want die zijn "bloed-eigen".

gevoelsmatig lijkt het mij dat het gewoon familieilie is en net zo bij de fam hoort dan welk ander kind of fam.lid dan ook. voor de belasting zal het kind wel degelijk officieel een 'eigen' kind zijn?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100