klopt het dan de stiefzoon (mijn zoon) officieel niets is van mijn tweede man en van zijn ouders, ookal vormen we al 8 jaar een officieel gezin?

Mijn schoonouders hebben 6 kleinkinderen. Waarvan 1 een stiefkleinkind is. Deze is van alle kinderen het oudste. Hij is al 10 jaar in de familie. Is hij dan ook het oudste kleinkind? Volgens mijn schoonouders, is hij officieel NIETS van hun en van zijn stiefvader. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Als jouw huidige man niet de biologische vader is van je zoon en zo lijkt het uit je verhaal dan heeft je zoon bijv geen rechten op een erfenis van je schoonouders. Dat bedoel je mogelijk met officieel.

Officieel staat dan voor allerlei wettelijke zaken. Zij zouden bijv ook geen zeggenschap over hem hebben als er iets met jullie zou gebeuren en jullie zouden de voogdij niet hebben vastgelegd.

Het zou wel leuk zijn als ze dat niet zo benadrukken en hem gewoon hun oudste kleinzoon noemen maar ja.....

Toegevoegd na 2 minuten:
PS als je huidige man je zoon officieel heeft geadopteerd ligt het weer wat anders trouwens.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt, tenzij de man of zijn ouders iets anders in hun testament hebben staan.
Het is sowieso aan te raden in een stief-situatie om in ieder geval als (stief)ouders een testament op te laten maken. Laat je er maar eens over informeren. Het is ingewikkelde kost, maar uiteindelijk wil je alles toch goed hebben geregeld, zodat de stiefkinderen niet met alle erfenis van de eigen kinderen gaan lopen. In sommige situaties kan dat namelijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder overigens een prima antwoord! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo een prima antwoord?
Ik citeer:
-Als jouw huidige man niet de biologische vader is van je zoon en zo lijkt het uit je verhaal
Sorry hoor maar rejacked schrijft dat er toch duidelijk bij!
-Het zou wel leuk zijn als ze dat niet zo benadrukken en hem gewoon hun oudste kleinzoon noemen maar ja….. rejacked zit er vreselijk mee en het doet haar veel verdriet!
Oké het tussenstuk en de ps is goed maar je had de rest beter weg kunnen later(vind ik).
Volgens mij klopt dat officieel wel. Jouw zoon heeft dus geen rechtstreekse rechten op de erfenis van jouw schoonouders bijvoorbeeld. Je schoonouders kunnen dat wel aan laten passen in hun testament, maar dat gaat niet vanzelf.

Als je man er iets aan zou willen doen, moet jouw (nieuwe) man jouw zoon officieel erkennen (via de kantonrechter). Dan is hij wettelijk gezien zijn kind. Maar dat kan alleen maar als je kind niet door zijn eigen vader is erkend, of als de vader toestemming geeft.

Wat meer zorgen baart, is waarom jouw schoonouders dit zeggen. Als wetenswaardigheidje, om jullie te waarschuwen of om te stoken in een goed huwelijk?

Je kunt je bij de notaris ook vrijblijvend laten bijpraten over dit soort kwesties.

Hierbij een interessant draadje: http://vaderschap.org/cgi-bin/yawps/forum.cgi?op=view_thread;board=conflict;thread=159
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ mooi volledig antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me heel goed voorstellen dat je boos en waarschijnlijk ook heel verdrietig bent weggelopen!
Zo'n uitspraak is sowieso al hartverscheurend maar helemaal omdat je zoon erbij zat!
Het valt me op dat je het helemaal niet hebt over hoe jouw man hier op reageert?
Bedoel je met dilemma dat je niet weet of je nog contact wilt met je schoonouders of iets anders?
Ook heb je het niet over zijn biologische vader,leeft die nog en zo ja heeft je zoon nog contact met hem enz.?
Misschien kunnen wij je beter helpen als we hier iets meer over weten,als je dat allemaal kwijt wilt uiteraard!
Nu,vind ik, dat er teveel gegist wordt over wat jij/jullie kunnen doen. Sterktegroet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rejacked, ze kunnen het zeker zeggen want het is toch waar? Waarom stuitend? Je schoonouders mogen hun mening toch geven? Mag er niet gepraat worden over zoiets zonder dat er gelijk drama's van gemaakt worden door jou? En dat je zoon er bij zit is juist goed voor hem. Misschien op dat moment moeilijk maar wel eerlijk en open.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aag ik vraag me hoe oud jij bent,man,vrouw en of jij zelf wel eens in zo'n situatie hebt gezeten of zelfs meegemaakt?
Heel misschien begrijp ik dan deze reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af warom er niet over gesproken kan worden? Wil je alleen met mensen praten die hetzelfde denken/voelen als jij? En anders een drama...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er mag wel over gesproken worden maar het gaat om de manier waarop dit gebeurd is. Kun je echt niet begrijpen hoe hard,kwetsend en verdrietig dit kan overkomen?
familie bedoelt vaak met hij is "niets" dat het geen bloed is.
maar dan heb je ook nog aangetrouwde familie, dus de man van je zus.

hij is nu de stiefzoon van de zoon van je schoonouders.

pas als je zoon geadopteerd wordt door de (nu) stiefvader, is hij de (geadopteerde) zoon van de zoon van je schoonouders, hij zal nooit meer "eigen" zijn dan de andere kleinkinderen, want die zijn "bloed-eigen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gevoelsmatig lijkt het mij dat het gewoon familieilie is en net zo bij de fam hoort dan welk ander kind of fam.lid dan ook.

voor de belasting zal het kind wel degelijk officieel een 'eigen' kind zijn?