Hoe ik kan geur in een kledingstuk het beste bewaren?

Ik wil de geur bewaren als aandenking.

11 jaar geleden
13.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeiende vraag dus + Ik ben benieuwd welke duurzame oplossing er uit de bus komt ;-) Fijne dag nog!
j5m
11 jaar geleden
Als het een geur van een dierbaar iemand is zul je altijd als je aan het kledingstuk ruikt deze geur ruiken .
Ook al is het voor de anderen niet zo.
et zal voor altijd in je hoofd en hart zitten.
naamlooss
11 jaar geleden
Ik had niet verwacht dat ik zoveel antwoorden zou krijgen. Jullie zijn allemaal een winnaar!

Antwoorden (8)

Door het niet te wassen lijkt me de meest logisch manier..

Toegevoegd na 1 minuut:
- Verder niet te veel in de wind laten hangen.
- Apart opbergen van je andere kleding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een vacuümzak verpakken, en die nooit meer openmaken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm..dat is misschien nog wel de beste manier ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je alleen niet meer van de geur genieten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heb je daar nou aan? Kun je de geur alsnog niet meer ruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat was ook mijn eerste keuze antwoord maar toen bedacht ik zelf dat het weinig zin heeft als je een geur wenst te bewaren waar je dan niet meer bij kan/mag komen.
Ik ben er trouwens niet zo zeker van dat de geur nog identiek zal zijn indien je die vacuüm verpakking toch zou openmaken.
Dus helaas geen + van mij, maar ook geen - omdat ik zelf geen beter alternatief heb gevonden ;-) Fijne dag nog!
Dat is zo goed als onmogelijk of eigenlijk onzinnig... zal je uitleggen waarom.

De geur bestaat uit moleculen. Uiteindelijk lost dit op in de lucht en ruik je iets niet meer... Of het wordt door andere geuren gedekt. bijvoorbeeld ( een vies ruikend toilet. airfresher dekt de vieze geur, dus nu ruik je bloemetjes... )

je kunt dus de geur in dat kledingstuk in een vacuum gesloten container of zak doen. Maar zodra je die opent verdwijnt de geur. Dus zul je nooit 100% weten of het voor goed blijft. ( wel in jouw gedachten- en als je het daadwerkelijk nooit meer opent en het echt vaccuum blijft, zal het ook echt bewaard blijven...)

om het helemaal zeker te weten dat de geur forever blijft. kan je het in een vacuum verpakken. ( zorg dan wel dat er geen andere geuren bijkomen die sterker zijn dan die moleculen...) en dan na een poosje die vacuum weer in een vacuum verpakken.

Simpel gezegd geur moleculen vervliegen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn opa had een takbaksdoosje, met de geur van het tabak dattie altijd rookte. Staat bij mn moeder in de vensterbank. De geur is nooit verdwenen, en is voor mijn moeder goud waard. En dat doosje staat al 35 jaar in haar vensterbank! Priceless.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onzin. uiteindelijk zal de geur verdwijnen! het duurt alleen wat langer omdat de geur van sigaren heel sterk is. lees gewoon wat er staat dan snap je het!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...sorry, ben het niet met je eens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok. let's agree to disagree ;)
Bij de meeste geuren kan dat niet. In ieder geval niet bij die geuren waarvan ik me kan voorstellen dat je ze wilt bewaren als aandenken.

(Bij de geur van chloor of ammonia lukt het wel vrij aardig, maar ik denk niet dat je die als aandenken wilt bewaren.)

De reden is dat geuren ofwel vervliegen: het pure feit dat jij iets ruikt, betekent dat er geurmoleculen vanuit de kleding de lucht ingaan. Aangezien de voorraad geurmoleculen niet onbeperkt is, zal dat ooit eens ophouden.

Maar zelfs als je het kledingstuk luchtdicht verpakt, en de verpakking alleen opent om de herinnering op te snuiven, lukt het meestal niet.

Dat komt doordat de geurmoleculen zelf, of de moleculen waar de geurmoleculen uit voortkomen, op den duur ofwel worden afgebroken door bacteriën, ofwel vanzelf uit elkaar vallen.

Parfum bijvoorbeeld bevat veel stoffen die instabiel zijn. Na enkele weken tot maanden vallen de stoffen die verantwoordelijk zijn voor de geur van dat parfum uit elkaar. Afhankelijk van het parfum zal de geur verminderen, veranderen, of zal er zelfs stank ontstaan.

Lichaamsgeuren, of het nu zweet is of "gewoon" iemands lichaamsgeur, bestaan grotendeels uit biologische stoffen. Die vallen ook vanzelf uit elkaar, net als de stoffen die in parfum zitten. Daarnaast worden die stoffen door bacteriën omgezet in andere stoffen.

Ter illustratie van dat laatste: ga maar eens flink sporten zodat je flink zweet. Doe daarna je bezwete, nog natte sportkleren in een sporttas. Ruik eerst hoe het ruikt, of laat een ander ruiken - het zal naar zweet ruiken, maar het zal nog best meevallen (vers zweet stinkt niet zo erg). Maar laat nu die sporttas eens drie dagen dichtzitten. Maak hem dan open, en vergelijk de geur die er nu uit opstijgt met de oorspronkelijke geur... Een enorm verschil. De verantwoordelijken zijn de bacteriën in je kleding.

Dus nee, die herinnering zul je helaas zélf moeten bewaren. Geuren bewaren is zo goed als onmogelijk.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onmogelijk zou ik niet zeggen. maar wel heel lastig.
zeker een + heel erg waardevol antwoord.
Je moet die geur op een geurbank zetten..Nee hoor grapje.

Naar mijn idee kun je dat kledingstuk het best in een goed gesloten plastic zakje stoppen en dat zakje nooit meer openen.

Er volkomen in slagen die geur voor altijd vast te houden, zal je vermoedelijk niet lukken omdat elke geur op den lange duur 'verzwakt'

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat wanneer je die kleding strijkt, dat dan die specifieke geur naar boven komt, mijn oma streek mijn opa's kleding vaak. Het lijkt me niet dat je dat te vaak kan doen anders vervliegt de geur. Verder inderdaad bewaren in een vacuum zak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je, zelfs al zou er een manier bestaan om een bepaalde geur exact te bewaren dan nog zou jij na x-aantaal tijd die geur niet meer als dezelfde geur gewaarworden omdat jouw reukvermogen ook verandert naargelang jouw hormonen- en andere innerlijke huishouding verandert.

Dat ondervind ik zelf bij bepaalde parfums of deodorants die nog steeds van dezelfde ingrediënten worden gemaakt doch ik ruik er na al die jaren hele andere geuren in dan toen.
Met smaak gaat dat ook zo.

Maar... misschien heeft één of andere uitvinder er wel iets op gevonden maar dan is het nog niet gecommercialiseerd want anders zou dat een gigantisch succes zijn waar geen mens onwetend over gebleven was.
Immers, als dat mogelijk was zouden ze daarmee onder andere de ongewenste zweetgeurtjes in kledij kunnen bestrijden omdat de oorspronkelijke geur nooit meer plaats maakt voor een andere geur. Allen die zweetwerende kwestie zou al een miljardensucces betekenen, toch?

Wat soms wel gebeurt is dat mensen de geur die in verband staat met iemand waar ze veel om geven of gegeven hebben 'plots' en blijkbaar vanuit het niets door hun neusgaten stroomt.
Soms ontmoet je ook mensen die een vergelijkbare geur met zich meedragen.
Volgens mij heb je meer kans om op die manier een leuke herinnering aan die geur te behouden dan wanneer je die geur in een kledingstuk tracht te 'vangen'

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een vergelijkbare geur is onmogelijk, ieder persoon is uniek, en de hersenen onderscheiden deze minuscule details meer dan perfect. vergelijk dit met een miljoen cijferig wachtwoord, waar het verschil ook maar 1 cijfer hoeft te schelen en het getypte wachtwoord is waardeloos.
de meeste geuren ( aroma's) kan je opslaan in olie.
Let Op! dit gaat zeker niet met alle aroma's

deze aroma's komen langzamer vrij met olie. dit kan versneld worden door te verwarmen. wat je zou kunnen proberen is een klein stukje stof in druivenpit olie te bewaren. waneer je deze olie verwarmt zal de geur vrij komen.

ik wil er wel bij zeggen dat deze methode geen garantie heeft voor alle aroma's en zeker niet voor een combinatie van aroma's als de geurcombinatie van een persoon.

het niet meer wassen van bijv: een t-shirt is mogelijk. maar houd er rekening mee dat dit uiteindelijk muf zal gaan ruiken of zelfs gaat stinken, de geur zal veranderen.