De oudere gaat eerder dood dan blijft de andere alleen, of gat het om een kind en volwassene?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onjuist, de oudere KAN eerder dood gaan.
Inderdaad misschien dat de oudere eerder dood zou kunnen gaan. Het ligt eraan hoe jong de jongste is. Misschien is de een wat volwassener dan de ander, maar het zou geen echte consequenties hebben. Als je van elkaar houdt en goed met elkaar om kan gaan is het prima!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de leeftijd... Het verschil tussen iemand van 17 en iemand van 40 is vele malen groter dan tussen iemand van pakweg 30 en iemand van 53. Als beiden volwassen zijn, kan het mentale verschil te verwaarlozen zijn. Sommige mensen blijven (in hun denken) lang jeugdig, terwijl anderen juist al jong heel volwassen kunnen zijn. Wat de consequenties kunnen zijn? Als de jongste persoon beneden de 18 is, is de oudste in feite strafbaar. Ook kom je beiden in een leefwereld terecht, die misschien de jouwe nog niet of niet meer is, en dat kan problemen opleveren. Hoeft natuurlijk niet, liefde kan veel overbruggen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt eraan welke leeftijd je het erover hebt. De ene kan nu gaan studeren terwijl de andere al kinderen wil, en natuurlijk wat al gezegd is, de oudere kan eerder overlijden, of in ieder geval al last van ouderdomskwaaltjes krijgen, ook de jongere wil misschien nog stappen en gek doen, terwijl de oudere lekker wil bankhangen samen.

Ik blijf erbij dat leeftijd maar een getal is en als je van elkaar houd maakt het al helemaal niet uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich is het geen enkel probleem indien je van elkaar houdt en er oprechte liefde aanwezig is. Het gaat meer om praktische problemen.
Indien de oudste met pensioen gaat dan moet de ander nog 23 werken. Dat is niet zo leuk.
Een ander ding is dat ouderdom met gebreken komt, iemand van 47 wil misschien nog even lekker een standwandeling maken terwijl dat voor de persoon van 70 iets te zwaar is.

Eigenlijk is het prima te doen als je van elkaar houdt. Alleen als de oudste "oud" begint te worden dan begin je pas het verschil te "voelen". Maar ach,... als je van elkaar houdt kan je dat ook nog wel overbruggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de oudste partner de schaapjes op het droge heeft, hoeft de jongste helemaal niet te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zeventig bent,kun je nog best een lange strandwandeling maken ,hoor!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahahahah is maar een voorbeeld hor.
Met zo,n leeftijdsverschil heeft men geen aanspraak op een volledig pensioen als de oudste gehuwde of geregistreerde partner de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.
En als de partnertoeslag niet al wordt afgeschaft, is het maar de vraag of die voor een periode van 23 jaar wordt uitgekeerd.
Maar voor de relatie stuit men alleen later op problemen, maar net zo goed kan de jongste partner al gaan kwakkelen met de gezondheid.
Voor de liefde maakt het niet uit, als de jongste maar meerderjarig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 3j geleden gehuwd met een man die 22j ouder is en wij waren (na een relatie van 3j) ervan overtuigd dat het leeftijdsverschil geen rol speelde.
Hij genoot van mijn frisse ideeën en de modernere manier van leven (vb andere manier van koken, andere stijl van interieur, gek doen, andere kledij...), en ik genoot van zijn rustige aard, z'n geduld en z'n levenservaringen.

Nu zijn we 6j verder, we houden zielsveel van elkaar, maar soms beginnen visies te botsen.
Ik doe mijn best om wat 'rustiger' te leven (vb een glas gaan drinken in een praatcafe ipv een discotheek op te zoeken) en hij doet z'n best om 'niet in te dutten bij de kachel'.
Toch ervaar ik dat de leeftijdskloof steeds duidelijker wordt. Hij wil genieten van een rustige dag waar niks nog moét, maar ik ben 43 en ik wil nog allerlei dingen doén, zien, leren, ervaren, uitproberen.

Een leeftijdsverschil van meer dan 20j is volgens mij overbrugbaar in de verhouding 20/40 of 30/50. In mijn geval is het 43/65 en dat begint zich te wreken op allerlei vlakken.
Hij voelt zich soms 'opgejaagd' en ik voel dat ik constant op de 'rem moet gaan staan zonder te weten waarom.
Dat leidt tot frustraties bij beiden.

De dingen die ik in het begin aantrekkelijk vond (kalmte, rust, evenwicht, geduld) beginnen me nu soms te vervelen, en de dingen die hij in het begin aantrekkelijk vond (dynamiek, snelheid, passie) ervaart hij nu als té druk.

Ook lichamelijk kan je een mens 40j niet vergelijken met iemand van +60 (al zijn er uitzonderingen).
Op seksueel vlak is het dan ook niet makkelijk om op dezelfde golflengte te zitten. Voor hem hoeft het allemaal niet meer zo en ik probeer me daarin aan te passen. Niet makkelijk, ik ben ook maar een mens van vlees en bloed.
Maar in goede tijden en in slechte tijden... dat pact sloten we en ben van plan me daaraan te houden.
Toch kan ik niet ontkennen dat ik me 'ouder' begin te voelen als ik werkelijk ben.

Als ik iemand raad zou moeten geven of je iets moet beginnen met iemand die meer dan 20j ouder is als je zélf ook niet meer piep bent, zou ik zeggen : niet doen.
Je zal 'verwelken' voor je tijd.
Maar hey... emoties heb je niet altijd onder controle en als je je hart verliest aan een ouder iemand, wees dan correct en neem de minder makkelijke kanten erbij.
De 'oudere' persoon heeft geen schuld aan z'n leeftijd en zou het ook graag anders gezien hebben als hij/zij kon kiezen.

gegroet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is maar hoe je met dit leeftijdsverschil omgaat!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
!!!! Heel apart dat legt ze juist uit @Brand!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje Jodel :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldige uitleg uit de praktijk! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heerlijk helder duidelijk antwoord! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord, ik ben zelf in de 20 en mijn partner 25 jaar ouder. en vind inderdaad dat het leeftijdsverschil makkelijk te overbruggen is en geen consequenties heeft. dit kan natuurlijk alleen als de 1 jong volwassen is en de ander nog jong van geest :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+++ voor je persoonlijke antwoord. Hier heeft vragensteller echt wat aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Mooi dat je zo eerlijk durft te zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1! Ik zit in dezelfde situatie met 21 jaar leeftijdsverschil. Wij zijn ruim 20 jaar bij elkaar. En inderdaad, ik ben correct.
de consequenties komen vaak van onacceptatie van derden. Die gaan je proberen te overtuigen dat het niet gaat werken. Als je van elkaar overtuigd bent en kunt accepteren dat dat verschil er is, dan zou ik me daar niet te druk om maken. Een relatie geeft nooit 100% garantie. Ook niet als je even oud bent. Maar om je daar mee bezig te houden? Geniet lekker van die tijd die je samen hebt ipv je druk te maken om wat er mis kan gaan...

Tel wat je hebt. Niet wat je mist...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die consequenties zijn voor iedereen verschillend.

Immers, je hebt mensen van pakweg 70 jaar die een hele goeie fysiek hebben en ook heel jong van mentaliteit zijn gebleven. En anderzijds heb je mensen van 20 jaar die heel conservatief tot zelfs ouderwets denken en leven.

Uiteraard zit je met een generatiekloof waardoor de oudere altijd zaken heeft meegemaakt die de jongere niet kent omdat bepaalde zaken nu eenmaal uit-de-mode geraakt zijn, om het zo maar uit te drukken.

Als je met 2 open minded mensen te maken hebben dan hoeft zo'n generatiekloof geen nadelige consequenties met zich mee te brengen. Integendeel zelfs, je kan de voordelen van beide generaties combineren en er een geheel vernieuwende kijk door krijgen. Hierdoor kan je ook anderen extra inspireren.

Indien één van beiden, of beiden, nogal honkvast zijn qua mentaliteit en handelingen dan gaan de poppen uiteraard aan het dansen maar dat zouden ze ook doen als je van dezelfde leeftijd bent.

Wat sterven betreft. Er sterven dagelijks jonge mensen bij de vleet en de ouderen worden steeds ouder. Daar valt dus ook geen consequente lijn in te trekken.

Uiteraard prijkt er een ander getalletje op beider identiteitspapieren en onvermijdelijk krijg je in zo'n situatie ook te maken met de druk van anders reagerende mensen doch wie in staat is om daar mentaal overheen te stappen is in staat om eender welke relatie een duurzame kans van slagen te bieden.

Met andere woorden, de consequenties van zo'n leeftijdverschil binnen een relatie worden voor het grootste deel door het vermogen of onvermogen qua mentale flexibiliteit bepaald. Hoe flexibeler mensen op mentaal vlak blijven des te langer ze immuun blijven voor de punten waarover anderen struikelen.

Vroeger geloofde ik niet in de duurzaamheid dat soort relaties maar sinds ik anno 2007 te gast was bij een Belgisch koppel (zie link) heb ik zelf kunnen vaststellen dat ook relaties met een groot leeftijdsverschil (in hun geval 24 jaar verschil) kans op slagen hebben als je elkaar de nodige ruimte, vrijheid en liefdevol begrip voor eender welk onvermogen kan gunnen.

Datgene waar Jij in gelooft wordt Jouw waarheid want datgene wat je oprecht Gelooft geef jij voeding en hetgeen je voeding geeft dat groeit. Oprecht Blijven Geloven in de haalbaarheid van eender wat is dus dé boodschap bij uitstek als je die waarheid ook bekrachtigd wenst te zien!

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het grootste nadeel van een dergelijk leeftijdsverschil is dat beide partners ten opzichte van elkaar in heel aparte werelden leven.

Hun belangstelling gaat in een volkomen andere richting dan dat van de partner.

Op den lange duur kunnen de beide geliefden dan toch uit elkaar gaan groeien.

Ook een groot nadeel is dat de oudere 's avonds wel eens voor de tv in slaap kan vallen..waardoor de jongere heel de avond 'alleen zit'

Daarnaast zijn er natuurlijk de financiële 'bezwaren' Want als de jongere partner 'te jong is'..dus na een bepaalde datum geboren is..bestaat er geen recht op een uitkering AOW ten tijde dat hij/zij zelf nog geen vijfenzestig..of zevenenzestig jaar is.

Dus heeft de oudere geen recht op het, hogere, gehuwden AOW bedrag.

Ook als de oudere overlijdt bestaat er geen recht op een nabestaandenuitkering..en dus moet hij/zij zelf in de kosten van zijn/haar levensonderhoud voorzien.

Groet,

Ton