Hoe kan ik er écht zijn voor mijn vriendin die definitief gezakt is, terwijl ik zelf geslaagd ben?

Ze moet het examenjaar weer overnieuw doen, en zelf ben ik met vlag en wimpel geslaagd! Hoe kan ik er voor haar zijn zonder het geforceerd overkomt door mijn grote blijdschap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (5)

Neem haar een dag gezellig op pad! Laat haar even een dagje vergeten dat ze gezakt is en probeer haar gewoon ervan te overtuigen door met haar te praten dat het niet erg is dat ze een jaartje moet overdoen. Overkomt heel veel mensen en kan soms juist fijn zijn voor een betere basis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen, laat haar merken dat je begrijpt wat ze voelt. Een heel jaar overdoen is niet leuk en ze ziet er waarschijnlijk wel tegen op. maar langs de andere kant is het ook een tweede kans die ze krijgt, het leven zit vol met kansen en weinigen hebben het geluk ze te krijgen. Ik zou zeggen dat dit jaar ook een stuk makkelijker gaat worden aangezien ze een groot deel van de leerstof al gezien heeft.
het is jammer, maar er zijn ergere dingen, ze heeft jou nog :)
Dit is dus de raad van mijn zoon binnenkort zijn examen moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door serieus te blijven.
Nodig haar ook uit voor je feestje. Zeg bijv dat het zonder haar geen echt feest is.
Daarnaast kan je op een moment ook overleggen wat ze volgend jaar gaat doen.
Het hangt natuurlijk af voor hoeveel vakken ze gezakt is, maar je kan ook deelcertificaten aanvragen. Stel dat je er dan al vier van de zes hebt. Dan kan je een deeltijd opleiding volgen. Dat heeft als groot voordeel dat je alleen naar de vakken gaat die je nog moet doen. De rest van de tijd kan je dan bijv. werken of extra bijles etc.
Wat ik bedoel: er zijn nog meer opties dan alleen simpelweg het jaar overdoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk je wat je zelf prettig zou vinden in de omgekeerde situatie. Het antwoord lijkt moeilijk maar misschien is het toch ook weer niet heel erg ingewikkeld. Laat haar merken dat je haar waardeert als altijd, en laat har weten dat je met haar baalt van de situatie. Geef haar de gewone aandacht en laat haar weten dat het goed komt, ookal is dat dan een jaartje later. Kortom doe zo normaal mogelijk en laat merken dat ze voor jou nog altijd dezelfde is, met of zonder diploma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de eerste plaats dikke Proficiat met jouw succes!

Wat jouw vriendin betreft.
Je kan extra tijd maken voor een goed gesprek met haar en haar vragen of ze aub mee blij wil zijn voor jouw succes.
Indien ze een echte vriendin is dan begrijpt ze dat er ondanks haar ontevredenheid over haar eigen resultaten ook oprecht tevreden moet gevierd worden omwille van jouw goeie resultaten.

Verder kan je met haar bespreken of ze wel voor de juiste studierichting heeft gekozen? Op welke basis heeft ze haar keuze gemaakt? Om dicht bij haar vriendin(en) te zijn of uit passie voor de richting?

Tracht in ieder geval oplossingsgerichte gesprekken met haar aan te gaan zodat ze snel weer enkele lichtpuntjes ziet in haar huidige situatie. Ik weet dat het cliché klinkt maar het is ook écht zo dat een jaartje dubbelen achteraf gezien altijd een heleboel voordelen oplevert en dan is de bittere nasmaak van dat zogezegde 'verloren' jaartje zo weer vergeten.

Liefs, Succes en Big Smile van me