Een graf kun je niet kopen; enkel huren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
allereerst huur je een graf.

verder hangt de prijs af van waar je begraven wil worden. de lokatie hangt veel af van de prijs. zo betaal je voorin het kerkhof meer dan achterin het kerkhof. ook betaal je meer bij 'populaire' begraafplaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja hoor je kunt ook graven kopen alleen dat is per gemeente verschillend in prijs maar het kan wel
en goedkoop is het ook niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je 'koopt' geen graf maar je koopt het recht van gebruik op het graf voor onbepaalde of bepaalde tijd ('grafrecht'). Het recht kan worden verlengd voor maximaal 20 jaar.

Uit de wet op de lijkbezorging:

Hoofdstuk III. Begraving
§ 1. Algemene bepalingen

Artikel 23

(...)

2. Begraving geschiedt in een algemeen graf, waarbij de houder van de begraafplaats bepaalt wie daarin wordt begraven, dan wel in een particulier graf, zijnde een graf waarop een uitsluitend recht is gevestigd, waarbij de rechthebbende bepaalt wie daarin wordt begraven.

Artikel 24

De begraafplaatsen worden onderscheiden in gemeentelijke en bijzondere.

(...)'
Artikel 28
1. Een uitsluitend recht op een graf, welke vorm aan dit recht ook wordt gegeven, kan uitsluitend schriftelijk worden gevestigd. Het recht kan voor onbepaalde tijd of voor een bepaalde tijd van ten minste tien jaar worden verleend."

Vaak is 20 jaar de minimumtermijn.

Wat het kost, hangt dus (onder meer) af van of het een gemeentelijke begraafplaats is of een bijzondere. Er zijn dure en goedkope gemeenten. Onder de bijzondere begraafplaatsen vallen bijv. de begraafplaatsen van de katholieke Kerk. Daarvoor heeft ieder bisdom richtlijnen maar in feite bepaalt iedere parochie zelf wat men daarvoor vraagt.

Ok, dit ter inleiding. Om een idee te geven van de kosen:

Op het kerkhof bij onze kerk bedraagt het grafrecht ('eerste pacht 20 jaar) euro 1030.- Een verlenging met 10 jaar euro 540.-
Een plaats op de gemeentelijke begraafplaats in Asten kost een bescheiden 805 euro voor een periode van twintig jaar. Maar wie een familielid in Oss wil laten begraven moet maar liefst het driedubbele neertellen: 2.467 euro.

Het kan dus alle kanten in.