Wat zijn goeie gespreksopeners bij een vreemde?

Ik praat graag met onbekende mensen, maar weet nooit een openingszin te verzinnen. Iemand een suggestie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Kijk eens om je heen, is de omgeving het misschien waard om er een vraag over te stellen. Heeft de persoon misschien iets bij zich dat er leuk uitziet of een mooie jas aan. Als je in de bus/trein zit zou je kunnen vragen waar de reis heen gaat. Gezien jouw goeie vragen hier moet er vast iets tussen zitten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Kijk die persoon aan even (niet de 3 seconden regel overtreden, dat mag niet) en zoek dan naar iets positiefs wat je opvalt aan die persoon, en kijk naar alles... Ook voorkomen, gedrag, energie, opslag van de ogen, noem maar op... kortom zo alles als je maar kunt... De dat wat jou het meest opvalt, begin daarover... Als iemand heel veel kwebbelt, zeg dat dan gewoon, zonder afwijzing... Zeg dan gewoon, nou je kwebbelt wel veel... En krijg je meteen terugkoppeling van die ander, want als die zich meteen gaat verdedigen, dan heb je die ander dus toch aangevallen... En je weet, pas op, dat is een PERSOON, want personen die voelen zich aangevallen en moeten zich elke keer weer verdedigen... Maar tien tegen een, dat je een begin hebt, want dat wat je ziet is actueel en actuele zaken lenen zich prima om te bepraten, want daar zir de persoon vol van...

Zo doe ik het altijd... En ik kan met iedereen een gesprek starten, met iedereen, zelfs met dieren (kon het toch weer niet laten, LOL)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht is er iets aan die persoon wat je inspireert tot een openingszin, zijn/haar ogen, kleding, uitstraling.
Anders zaken iets verder weg, de omgeving, het weer(dooddoener, maar kan toch werken), of ander mensen die langs lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een openingszin die bij mijn weten altijd werkt:

"En wat brengt u hier?"

Voordeel van deze openingszin is dat jij niets hoeft te bedenken en dat je gewoon kunt reageren op wat er gezegd wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een volkomen neutrale en risicoloze:

Hé hallo, hoe maakt u het...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede veilige opener is de gemeenschappelijke deler, de situatie waarin je gezamelijk bevindt. Bij een bushalte ben je allebei daar en je gaat allebei op reis. Dus daar kan je vragen; 'waar ga je heen'. Zo heb je in alle situaties een gemeenschappelijke deler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die MarieAnne;

Als het eerste oogcontact niet gelijk een nogo-signaal afgeeft zou je het eens kunnen proberen met "Lastig hè, een gesprek beginnen met een onbekende?".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een vrij sterk empatisch vermogen en verander telkens mijn openingszin : soms een vraag, soms een statement, soms een gewone doodsimpele glimlavh die wonderen verricht en soms een gewone goeie dag ipv een goeie vraag. Dus oefening baart kunst : ben je hiermee een beetje geholpen of fluit ik een bekende openingsserenade ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een dubbel plusje voor je ondersteuning.Vijf maand geleden was ik totaal gestopt met GV en vandaag terug gestart omwille van gebrek aan werk in het consultancy -wereldje. TKS met kerstjingle (hoor je hem???)
Je begint zo,
Zo lekker weer he,
Heeft u misschien een vuurtje voor me,
Bij een bushalte zo wanneer komt die bus nou eenskeer,

Chek deze site eens

http://www.gespreksstarter.com/

Succes.!