Kan ik een DNA Test doen zonder dat mijn vader toestemming moet geven?

Ik heb hele sterke twijfels of mijn vader ook echt mijn biologische vader is. Mijn moeder negeert mijn vragen erover. Mijn oma heeft mij ooit gezegd dat zij mij iets moest vertellen als ik ouder was, alleen die is heel plotseling overleden. Ik heb niet het idee dat ik het buiten mijn ouders om aan andere kan vragen. Naar mijn gevoel is er verder niemand die het mij kan vertellen of er meer vanaf weet.
Ik lijk erg veel op mijn moeder, maar ben bruiner dan mijn zussen, heb als enigste uit de familie zeer sterkgekruld (bijna kroes) donker haar. Lijk totaal niet op mijn vader en hij behandelt mij hetzelfde als mijn half broer. Veel afstandelijker dan de rest van zijn kinderen.
Omdat ik ook geen goede band met mijn vader heb, durf ik hem niet te vragen een DNA test te laten doen. Dit omdat ik geen heisa wil maken in de familie en ik weet zeker dat mijn vraag als dom en onzinnig word opgevat. Toch blijven mijn twijfels groeien, ook mijn vriendin twijfelt sterk.
Ik zou heel graag meer zekerheid willen hebben, ook omdat ik als ik eenmaal zeker weet dat hij niet mijn biologische vader is, meer aan mijn moeder kan vragen. Dan kan zij er immers niet meer over omheen

Toegevoegd na 10 minuten:
Aan zijn dna komen daar kan ik wel wat op vinden. Dat hoeft namelijk niet perse in een ziekehuis te gebeuren. Maar moet hij ook zijn handtekening zetten, toestemming geven, zijn paspoort laten kopieren, dat soort dingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (5)

Als je kans ziet ook het DNA van je vader te bekomen. Een dergelijke test is n.l het vergelijken van 2 DNA profielen. Dus ik denk dat je zijn medewerking nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent maar als je minderjarig bent dan kun je helaas nix aandoen zonder je vaders toestemming. Als je 18+ bent dan kun je bijv. een advokaat raadplegen. Ik zou het toch je aanraden je ouders daarover aanspreken, als je toch erg meezit. Natuurlijk op een rustige en aardige manier kom je ver hoor. Moet je zeggen dat je niet normaal je leven kan leiden en dat je van binnenvreet. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een DNA test is geen grapje en al zeker niet goedkoop. Dus ik zou bij het begin beginnen.

Vraag het gewoonweg aan je vader. Wat is de ergste reactie die hij je kan geven. Nee heb je op dit moment al. Als hij je werkelijk anders behandeld omdat hi weet dat je zijn kind niet bent, dan kan hij het je maar beter eerlijk vertellen. Anders kunnen jullie misschien samen praten over je gevoelens, hoe en waarom jij het anders ziet. Het klinkt misschien raar, maar wie weet zijn het jouw onzekerheden waardoor jullie band niet zo sterk is.

Mocht je dramatische stappen willen ondernemen kun je meedoen aan tv programma's als DNA onbekend ofzo.. http://dnaonbekend.ncrv.nl/

Mijn advies blijft: Eerst praten, dan pas actie ondernemen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar plukjes haar van je 'vader' en je hebt DNA van hem! Dan kun je het laten onderzoeken mits je 18+ bent. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteindelijk kan je geen DNA test doen zonder dat je daar de ander ook voor nodig hebt, om te zien of het het zelfde is.

Vergelijk het met twee verschillende papiertjes waar op allebei hopelijk hetzelfde figuur op staat, maar wat je alleen kan zien als je er een bepaalde vloeistof op doet.
Doe die vloeistof erop en je ziet dat er op de één een groot kruis staat en op de andere een cirkel. Niet hetzelfde, helaas.
Maar wat als je nou één papiertje neerlegt, maar je hebt die andere niet. En je doet er wel die vloeistof op, dan zie je dat kruis. .. maar geen vergelijkingsmateriaal, want die heb je niet....

Je zal toch je vader moeten aankijken, en hem het verhaal duidelijk maken dat jij een DNA test wilt doen.

Ik heb een site gevonden, daar doen ze een DNA test / verwantschapsonderzoek. Op die site staat het volgende:

"U ontvangt een pakket met als inhoud twee "wattenstaafjes" (swabs) per persoon, een handleiding, een factuur en een toestemmingsformulier."
http://www.verilabs.nl/verwantschapsonderzoek/Vaderschapstesten.php

Op deze pagina kan je de prijzen zien
http://www.verilabs.nl/Testen/Prijslijst.php

REchtsgeldig is alleen als het offcieel moet en dus formeel, maar dit is informeel, dus kan je het beste kiezen voor

Vaderschapstest met resultaat binnen 7 tot 10 werkdagen