Hoe zeg je het volgende in het Zeeuws dialect?

Ik wil soms 'n beetje slijmen bij mijn vriendinnetje en graag de volgende dingen in het Zeeuws kunnen zeggen:
- Ik ben verliefd op je.
- Ik heb zin in je.
- Ik hou van je.
- Ik denk aan je

En wat meer van die uitspraken.
Ik kan ze niet vinden op het internet!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Zeeuws
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Girlesque, er is niet "een" Zeeuws dialect. Schouws is totáál anders dan Walchers bijvoorbeeld, en zelfs per stad of dorp zijn er verschillen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Gokje:
Ik bin verliefd op joe
Ik è zin in joe
Ik ouwe van joe
Ik dinke an joe

Antwoorden (2)

Zeeuws is - in tegenstelling tot Fries- geen aparte taal, en ook niet - zoals Twents en Limburgs - een dialect dat ZO ver afwijkt van het ABN dat het bijna een eigen taal lijkt.
Het is bij zinnetjes als deze dus vooral een kwestie van het dialect goed onder de knie hebben, dan weet je ook hoe je deze zinnetjes moet uitspreken. Al durf ik te betwijfelen of het echt heel erg opwindend overkomt......

Met het fonetisch geschreven Zeeuws woordenboek uit de link moet je een heel eind kunnen komen, door zinnetjes te knippen en te plakken. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. De site had ik al gevonden.
Weet dat het niet echt heel opwindend klinkt, maar ze begon net tegen me in haar dialect te praten, dus dacht ik 'laat ik haar eens verassen' haha.
Dat ligt er ook een beetje aan waar je vriendin vandaan komt in Zeeland. Ik kan niet zo goed Zeeuws schrijven, maar praten wel. Als je echt plat Zeeuws wil praten dan kan je die dingen als volgt zeggen; Ik ouwe van je - ik dink(e) an je. Ik hoop dat je er een beetje uitkomt!