Waarom is je relatie redeneren/analyseren een dooddoenner voor je relatie?

Ik las laatst veel vragen over een meisje of jongen die veel vragen over relaties had. Ik heb een aantal vragen gelezen en verschillende antwoorden bekeken. Nu blijkt dat er een aantal tussen zaten die het redeneren / analyseren van een relatie een dooddoenner vonden.

Nu vraag ik mij af waarop jullie dit antwoord baseren?

Ik heb er zelf een ervaring mee gehad, ik was verhuisd met mijn huidige man naar een andere plaats en was in de war geraakt. Ik ging ook allemaal vragen over relaties afvragen omdat ik dacht dat alles zou veranderen wanneer ik was verhuisd. Ik had ook nog nooit samengewoond. (ik was nog nooit eerder verhuisd in mijn hele leven)
À fijn.. naar een jaar kon ik het loslaten, mijn huidige relatie werd nog beter dan dat het ooit was. Mijn man heeft me nooit in de steek gelaten en heeft het gedrag nooit beschouwd als iets van mij hoe ik naar de relatie keek maar als een onzekerheid waarmee ik niet wist om te gaan.

Kortom, het is nooit een dooddoenner geweest en daarom wil ik graag weten waarop dat antwoord gebasseerd is geweest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik je één raad meegeven?
Ga pas bruggen bouwen, als je tot aan je enkels in het water staat.
Ga geen oplossingen zoeken voor problemen, die er (nog?) niet zijn - misschien komen ze wel nóóit.....

Het beste antwoord

Natuurlijk kan een beetje nadenken over je relatie geen kwaad. Sterker nog, door erover na te denken en vooral door er samen over te praten, voorkom je misverstanden en kom je met elkaar op 1 lijn.

Wat de vragensteller van de vele relatie-vragen deed, was teveel piekeren en zorgen maken over haar relatie.
Wat zij eigenlijk deed, was alle mogelijke manieren bedenken waarop een fijne relatie eventueel kapot zou kunnen gaan.
Iedereen kon haar eeuwig blijven vertellen dat zij het beste ervan kon blijven genieten, maar ieder advies werd door haar direct in de wind geslagen met een tegen-argument waardoor het alsog kapot zou kunnen gaan.

Door allerlei van deze doem-scenario's te bedenken ga je uiteindelijk dingen zien die er niet zijn. Door op ieder detail en verschil te letten ga je je steeds meer zorgen maken wat er tot kan leiden dat je niet meer jezelf kan zijn tegen je partner, wat weer tot ruzies en misverstanden kan leiden.

Kortom; redeneren en analyseren kan heus geen kwaad, maar teveel van dat gaat juist tegen je werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als ik je verhaal goed lees werd je relatie pas beter NADAT je alle vragen die je had los kon laten...

Kortom, zolang je blijft annalyseren en redeneren blijf je zoeken naar problemen die er niet zijn of die anders niet als belangrijk gezien werden.
Wanneer je blijft focussen op problemen blijven ze bestaan of worden ze groter, dat kan funest zijn voor je relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De antwoorden die wij allemaal hebben gegeven zijn onze ervaringen. En van daaruit zijn alle antwoorden tot stand gekomen. En heeft iedereen deze persoon in het begin serieus genomen.
Maar op een gegeven moment bleek dat ze alleen vragen ging stellen en er steeds dieper op in ging met nog meer vragen en geen vragen beantwoorden. En kreeg iedereen het vermoeden dat er meer achter zat bijv. een scriptie dit is aan haar gevraagd en wilde hier niet op reageren. En op gegeven moment bestaat de kans dat iedereen deze persoon niet meer serieus kan nemen omdat er steeds meer bij komt.

Natuurlijk moet iedere nieuwe situatie een plaats krijgen en kan je in de war raken. En onzekerheid kan hier ook een rol in spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb haar ook hierop aangesproken. En overal zo diep op in te gaan en dan telkens weer door blijft gaan dat het ook niet bevorderlijk is voor een relatie en je daardoor ook uit elkaar kunt groeien. En ineens gaf ze aan er mee te stoppen en is vervolgens onder een andere naam verder gegaan toen ik haar de vraag stelde of dit voor een scriptie is, ze had hier ook eerlijk op kunnen antwoorden. Maar ook top dat je haar via PB hebt gesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. Tuurlijk leren we overal van en hier dus ook en heeft je ook weer aan het denken gezet dat niet alles vanzelf sprekend is.
Door onzekerheid kun je een relatie kapot analyseren.Je zegt het al loslaten lijkt mij de beste remedie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt je krijgt niet altijd bevestiging op alles, en daardoor het jezelf zo vreselijk moeilijk maken dat de ander hieraan kapot gaat. +1
Praten over een relatie is niet relateren met die ander in een relatie... Dus als je dat blijft doen dan roept het meer problemen op dan het oplost...

En dan is het een dooddoener ipv een doener...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens.
Relatietherapie, dus juist leren praten met elkaar en luisteren naar elkaar, heeft vele relaties al geholpen en eventuele echtscheidingen voorkomen.
Je relatie redeneren of analyseren is volgens mij geen dooddoener voor de relatie, tenzij je daar constant mee bezig blijft.
Het beste is volgens mij analyseren waar eventuele problemen zitten en dan samen oplossingen bedenken en daaraan werken. Dan is het geen dooddoener, maar een doener om samen weer op één lijn te komen.