Angst in het contact leggen met meisjes, hoe kom ik hier van af?

Beste Goeievraag,

Ik ben in het verleden gepest (ong. 5/6 jaar geleden) en hiermee zit ik heden nogsteeds mee te worstelen.
Dit is vooral een oorzaak voor mijn verlegenheid, onzekerheid en weinig zelfvertrouwen - tenminste, dat denk ik.
Ik ben zeer angstig geworden, maar ook erg negatief.
Negatief over alles, voornamelijk m'n uiterlijk/mezelf.

Contact met andere jongens is ook nog vaak lastig voor me, maar met meisjes nog heel wat erger.

Ik zou heel graag contacten willen leggen met meisjes, ook al zijn er in mijn 'kring' (school, straat etc.) niet bepaald veel.
Het enige probleem dat hierbij schuilt, is mijn angst.
Ik vind het contact leggen met meisjes erg moeilijk, moet vaak lachen als antwoord (omdat ik niets anders weet/durf te zeggen) en vertel zelf amper wat of niets, alleen als me wat gevraagd word.

Wanneer ik in contact raak met een meisje (wat zelden gebeurd, meestal word ik alleen uitgelachen, aldus dat denk ik) begin ik aardig te zweten en word ik erg zenuwachtig.

Ik zelf denk dat ik nooit iemand heb leuk gevonden of verliefd ben geweest, al beweert een vriend/kameraad (waarmee ik hier goed over kan praten) dat dit wel degelijk in mijn leven is moet zijn gebeurd.

P.s: Dat ik dit zo makkelijk nu typ, is omdat het praten via computer uiteraard veel makkelijker afgaat dan face-to-face.
Toch blijft het contact met meisjes, dan nogsteeds erg lastig.

Hoe kan ik leren contact te leggen, minder bang te zijn en meer durven in plaats van denken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Eigenlijk moet je beginnen met je af te vragen waarom je vroeger gepest werd.

Dat was vermoedelijk omdat je kwetsbaarheid uitstraalde.

En van kwetsbaarheid wordt doorgaans al heel snel misbruik gemaakt door je omgeving, want..

In plaats van je te helpen, trachten ze je verder de grond in te trappen.

Aan deze kwetsbaarheid van je ligt ook je onzekerheid ten grondslag en dus ook je verlegenheid.

Om je probleem te lijf te gaan dien je je dus allereerst ofwel van je kwetsbaarheid te ontdoen ofwel..net te doen alsof je niet kwetsbaar bent.

Het is namelijk zo dat jij, wellicht onbewust, ook heel goed weet dat je uiterst kwetsbaar bent en derhalve ga je confronterende situaties liever uit de weg.

Nu, nadat ik je een beeld van je innerlijk heb gegeven, zal ik proberen je wat te helpen.

Ga na WAAROM je je zo kwetsbaar voelt. Heb je b.v. rood haar, heb je acné, draag je een bril, ben je voor je gevoel te dik, voel je je lelijk enz. enz.

Camoufleer vervolgens je zwakke..je kwetsbare plekken en probeer je daarna innerlijk wat sterker..wat weerbaarder op te stellen.

Dus trek het je niet aan wat anderen van je zeggen, denken of vinden.

Als je dit alles wat te zwaar lijkt, speel het dan..in het begin.

Waar je heen moet is grote onkwetsbaarheid uit te gaan stralen, zelfverzekerd overkomen.

Reserveer nadien een aantal originele gespreksopeningen en wat gevatte standaardantwoorden voor het geval je bijvoorbeeld je een meisje uit wilt gaan vragen

Hoe je een gesprek kunt openen: Je begint natuurlijk altijd met een groet. Echter deze keer een tikkeltje onduidelijk als b.v.: Dag Miranda, waarna je meteen vraagt: Heet je overigens Meranda..of Miranda?

Na haar antwoord kun je daarop doorborduren. B.v. met: Dat vroeg ik mij al af zolang ik je ken en: Een mooie naam trouwens.

Daarna kun je het over school, over huiswerk, over schoolresultaten, over toekomstplannen enz. enz. hebben.

Stel: Je bent verliefd op een meisje geworden..en je wilt haar vragen met je uit te gaan..maar toch nog wat bang om af te gaan. Dan vraag je:

Wat zou je zeggen als ik je vroeg met mij uit te gaan?

Als het meisje dan zegt: Dan zou ik 'ja' zeggen, dan zit je goed..maar

Als ze daarentegen zegt: Ik kan wel leukere jongens dan jij krijgen, dan lach je haar uit en zeg je grijnzend: Haha, maar ik vraag jou ook niet.

Wees nooit bang om eens af te gaan als een gieter, heb nooit angst om een grote blunder of een fout te maken, durf zogezegd dus 'op je bek te gaan'

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt. Ik zal dit zeker vaker door gaan lezen. Dank u wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedank iedereen die gereageerd heeft en me wou helpen, hartelijk. Maar aan zoveel tips, heb ik het meest. Bedankt!

Andere antwoorden (9)

Door juist datgene vaak te doen (dus de angst om contact te leggen) kom je er vanzelf overheen.
Begin met kleine dingen: Door alleen gedag te zeggen.
Later simpele vragen: Hoe gaat het.
Als je zo een tijdje bezig ben groei je wel over je onzekerheid heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je dat stapje voor stapje doen. Eerst via de chat ofzo. Mischien heb je wel een leuk nichtje ofzo die met je wil oefenen? Ieder mens mag er zijn, of je nu verlegen bent of een grootbek. En werk aan je zelfbeeld. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je beschrijft daar kom je niet zomaar vanaf. Het klinkt behoorlijk serieus en ik zou je aanraden contact op te nemen met een goede psychotherapeut, dit wordt ook deels vergoed door je ziektekostenverzekeraar.
Je huisarts kan je daar ook meer over vertellen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al aardig wat therapies achter de rug en volg er momenteel ook al één.
Ben ook in het verleden onzeker geweest en gepest geweest mij zelf vertrouwen kreeg ik door te chatten met anderen en veel van je afpraten dat heeft mij erg geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste antwoord is een goede tip: zoek niet direct contact met meisjes met de bedoeling om een relatie te beginnen enzovoorts.

Eerst gewoon gedag zeggen.
Maak eens een voorzichtig complimentje (heb je een nieuwe jas/schoenen/kapper geweest) maar overdrijf dat niet!
Als er een 'klik' met een meisje is kun je eens samen koffie drinken, lunchen, of naar de bios gaan. Maar Verwacht Er Niet Te Veel Van!

Als je droomt dat je na een eerste afsrpaakje gelijk samen in bed zult eindigen is de kans op teleurstellingen vrij groot.

Benader meisjes als 'gewone' vrienden, niet als 'meisjes'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je tips, dat laatste (in bed) wil ik sowieso nog lang niet.
Zoek iets op waar je het contact niet echt kan vermeiden, een gemengde sport met jongens en met meisjes, ofso. Ik heb hier ook erg mee geworsteld en ben dus dingen gaan doen waar altijd meisjes EN jongens zijn, hier veel over gepraat met goede vrienden die mij tips konden geven, zowel over mijn uiterlijk als mijn innerlijk, waardoor meisjes meer contact met mij gingen zoeken. Op het begin vermeide ik dat contact onbewust omdat je bang bent voor afwijzing zit er iets in je patroon wat het een klein beetje vermeid. Probeer daar op te letten en praat heel voorzichtig gewoon een beetje met meisjes. hoe meer je praat met meisjes hoe minder het zal worden!

Geloof me als ik zeg dat het goed komt, alleen soms kan het lang duren, maar er is hoop!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eerst inderdaad contact te maken met een meisje via de computer en praat vaak met haar.. Dan leert ze je kennen en durf je gewoon goed antwoord te geven, nadehand als JIJ er klaar voor bent kun je een keer met haar afspreken , gewoon normaal blijven nadenken en gewoon doen zoals je altijd ben.. Ze moet je begrijpen en zult je echt NIET uitlachen. TIP als je afspreek niet alleen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leven is actie reactie. Ik denk dat je als eerste moet beginnen om te praten. Praat mee met de rest van de groep. Zeg wat dingen, hoef niet veel te zijn, maar begin met wat te zeggen. Ga niet roddelen!
Als je meepraat zul je zien dat een groep/mensen je vanzelf opnemen. Het gaat eigenlijk heel makkelijk.
Je zelfvertrouwen zal geleidelijk aan gaan groeien. Je zal je zekerder voelen als je merkt dat mensen je opnemen in de groep.
Kleding kan ook een belangrijk detail zijn. Zorg dat je vlot en modern gekleed gaat met een vlot kapsel. Scheelt ook al stukken.

Je zult het zelf moeten doen. Je zult zelf moeten beginnen jouw probleem op te lossen. En dat kun jij, zeker weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Onzin van de 2 min's, van mij een plusje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, Chaos.
Het is eenvoudig dan je denkt, die meisjes waar jij contact mee zou willen leggen, die weten niks van jou probleem af. Jij bent de enige die dat weet, met misschien nog een handje vol anderen aan wie jij je problemen verteld hebt.

Maar die meisjes die weten niet dat jij gepest bent of verlegen bent of onzeker en ze weten ook niet dat je het eng vind om contact met ze te leggen.

Dat meisje kent jou achtergrond niet, en jij kent die van het meisje niet. Misschien is dat meisje ook wel onzeker?!
Contact leggen betekent niet meteen verkering nemen.
Al zou je alleen maar gedag zeggen of het meisje een compliment maken, en dat hoeft allemaal niet zo overdreven. Klein beginnen!
En dat meisje zal denken, wat een aardige attente jongen, en meer niet. En de volgende keer zeg je dr weer gedag, en maak je een praatje desnoods.

En als ze daar geen interesse in heeft wat ook heel goed mogelijk is, dan moet je niet meteen opgeven en denken dat het aan jou ligt, want er zijn mensen genoeg die geen zin hebben in praatjes maken met vreemden. Maar jij hebt dan wel je doel al bereikt, je hebt contact gelegd. En op naar het volgende contact.