Ik heb iemand leren kennen, maar heb het zo moeilijk om te vertrouwen. Kan iemand mij helpen om vertrouwen te krijgen in de andere ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (10)

Alleen hij kan je daarbij helpen, hij moet je vertrouwen namelijk verdienen dat is normaal, als jij je negatieve ervaringen maar niet teveel op hem projecteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Breng tijd met hem/haar door. Wanneer je tegen hem/haar begint te praten en de ander reageert daar leuk op, dan wil je waarschijnlijk meer over jezelf prijsgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te leren anderen te vertrouwen is het goed om voor jezelf een paar dingen helder te hebben:

- ben je erg achterdochtig
- ben je bang om iemand dichtbij te laten komen
- is je vertrouwen in eerdere vriendschappen of relaties beschadigd

Het moeilijk vinden om iemand te vertrouwen komt meestal ergens vandaan. Waar het vandaan komt is belangrijk om te werken aan versterken van het vertrouwen.

Stel je bent van nature iemand die achterdochtig is, dan is het hebben van die achterdocht en de invloed ervan iets om aan te werken.

Dat is iets heel anders dan wanneer je bijvoorbeeld het eng vind om iemand dichtbij te laten komen. Kortom om eraan te kunnen gaan werken moet je eerst weten waarom jij het zo moeilijk vind om vertrouwen te krijgen in anderen.
Als je dat weet dan kun je daaraan gaan werken.

Wat zeker ook heel goed kan zijn is om met die ander te gaan praten. Leg hem of haar uit dat je moeite met vertrouwen hebt. Daarmee geef je de ander de mogelijkheid om jou hierin te helpen en hoef je het niet alleen te doen.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door alles te benoemen wat maakt dat je die ander niet vertrouwd.
En alleen benoemen. Zonder dat de ander zich ook anders hoeft voor te doen of ER iets aan doen. Het gaat alleen om het benoemen. Contact maken wat er is, in jou.
Als dat 'in contact kan zijn', kan dat helen. Mits de ander daarvoor open staat natuurlijk. Maar die voorwaarde heb je nou eenmaal wanneer je dit hebt. De ander moet hierin open staan.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, wat mij enorm heeft geholpen is dat ik in mijn nieuwe relatie ineens besefte dat ik veel keuzes maakte die gebaseerd waren op mijn vorige relatie. Ineens besefte ik dat mijn vriend -gelukkig- niet mijn ex-man was en kon ik veel meer genieten.Met andere woorden: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst! En dit geldt natuurlijk ook voor eerdere negatieve resultaten! Probeer ervan te genieten! Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand vertrouwen is altijd een risico. Het kan een teleurstelling worden. Maar door bij voorbaat iemand al niet vertrouwen maak je je leven er niet leuker op. Dan krijgen mensen niet eens de kans om jou te laten zien dat zij wel okee zijn en je gooit misschien iets weg dat een heel waardevolle relatie of vriendschap had kunnen worden.

Je hebt waarschijnlijk ervaringen waarbij je vertrouwen erg is beschaamd. Vertrouwen dat beschaamd wordt is moeilijk te herstellen. Maar onbetrouwbare mensen hou je overal, maar naar mijn idee zijn ze sterk in de minderheid.
Het zou jammer zijn dat jij door niet te vertrouwen voortaan als een argwanend en wantrouwend figuur door het leven zou gaan. Dan mis je veel.

Te naief overal maar instappen en je compleet overleveren aan een persoon lijkt me ook weer niet de bedoeling. Gebruik gewoon je gevoel en je gezond verstand. Bouw eerst een vriendschap op en kijk of die persoon er echt voor jou is, ook als het wat minder gaat. Zoek samen de balans tussen geven en nemen en geef jezelf en die ander een eerlijke kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Britt,
Dat je iemand leuk vindt is natuurlijk geweldig, het zou zonde zijn als je daar niet van zou kunnen genieten!
Als je iemand wilt kunnen vertrouwen zal je eerst jezelf moeten vertrouwen. Iemand niet vertrouwen is een teken van onzekerheid bij jezelf of onveiligheid in de relatie. De vragen die je jezelf eerst zou kunnen stellen is: zorg ik goed voor mezelf?, kan ik van mezelf op aan?, ben ik OK?
Als je daar 'ja' op kunt zeggen is het ook mogelijk anderen te vertrouwen. En om je kwetsbaar op te stellen. Dan pas kan je de verbinding maken en iets aangaan met de ander. Als je 'nee' antwoord of erg twijfelt lijkt het me verstandig daarmee aan de slag te gaan, en dat kan ook via coaching, begeleiding of therapie.
Voor meer over veiligheid, kwetsbaarheid en zelfvertrouwen verwijs ik naar mijn weblog (zie hieronder), daar vind je nog meer hierover. Ik hoop dat je wat aan mijn reactie en informatie hebt.
Met vriendelijke groet,
Arno Tromp, haptotherapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je verstandig bent, vertrouw je ook niet zomaar iemand. Het vertrouwen moet iemand verdienen. Dat kan alleen als jij hem op je gemak leert kennen. En wacht met seks, dus. Dus eerst leren kennen voordat je je geeft, anders heb je alsnog een probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is: "Ik heb iemand leren kennen, maar heb het zo moeilijk om te vertrouwen" maar..

Is het niet zo dat het jou heel veel moeite kost je te 'geven' omdat je wellicht angst hebt voor een mogelijke teleurstelling?

En als je angst hebt voor de teleurstelling..waar komt die dan vandaan?

Heb je wellicht al grote teleurstellingen moeten doorstaan?

En ben je als gevolg daarvan heel onzeker geworden?

Stel dat mijn veronderstellingen kloppen..probeer dàn jezelf te overwinnen en 'geef' aan hem.. Laat zijn liefde voor jou een kans krijgen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel kort antwoord:

"Behandel de ander zoals je zelf ook behandelt wilt worden"