Kan het kwaad om jàrenlang alleen te functionneren? Geen vrienden die je blijvend hebt, geen partner ofzo....hoogstens een goeie dag vd kassierster?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie vraag +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeiende vraag waar je jaaaaren over kan filosoferen en napraten ;-) Ook van mij een +

Het beste antwoord

Neen dat kan heus geen kwaad.

Voor sommige mensen is dit zelfs de beste manier om zich gelukkig te voelen.
Met andere woorden:
Sommige mensen hebben het nodig om 'sociaal geïsoleerd' te leven om zich optimaal comfortabel te voelen.
Niet iedereen kan immers even goed overweg met de steeds wisselende impulsen die het contact met partners, vrienden of andere menselijke contacten met zich meebrengen.
Sommige mensen hebben er al een voltijdse dagtaak aan om zich in balans te houden in situaties die door anderen heel gewoontjes tot zelfs saai zouden ervaren worden.

Dit soort van leven kan door sommigen als asociaal, ongezond of abnormaal benoemd en/of ervaren worden doch dat komt mijns inziens omdat ze zich niet kunnen inleven in de natuurlijke basis-behoefte van die ander.

Elke reden is dus een goeie reden om te leven zoals je leeft.
Een ongewone levensstijl of een naar de algemene normen afwijkende levensstijl hoeft dus niet nadelig te zijn voor de persoon die kiest voor een 'afwijkende' levensstijl (in dit geval jàrenlang alleen functioneren) Begrijp je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat ligt helemaal aan je persoonlijke voorkeur.
Heb je graag mensen om je heen? belemmert het je dagelijkse gang van zaken? VOEL je je eenzaam?

Als ik naar mijzelf kijk dan ben ik graag alleen. Ik heb een partner en die is dat niet graag. Zij gaat stappen met vriendinnen, nodigt mensen thuis uit enz.

Als er mensen thuis komen dan zit ik er wel gewoon bij en vind ik het ook gezellig, maar als zij graag uit wil dan blijf ik (meestal) thuis. Dit vinden wij beide niet erg en zelfs erg fijn: we hebben elk ons eigen leven naast het leven dat we samen hebben.

Zo zijn er ook mensen die het liefst geen relatie willen hebben, heel goed mogelijk.

Toegevoegd na 42 seconden:
Concreet: Nee het kan geen kwaad zolang het je dagelijkse gang van zaken niet belemmerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan geen kwaad, MITS je wel wat sociale contacten hebt. Dat hoeven geen dikke vrienden te zijn ; familie, kennissen, collega's, mensen met wie je zo eens een praatje maakt, dat kun je jaren, ja, een heel leven zo volhouden. Niet iedereen heft behoefte aan meer. Soms door psychische omstandigheden, soms gewoon omdat sociale contacten ook verplichtingen meebrengen waar iemand geen zin in heeft, maar je hebt ook gewoon gezonde geboren einzelgängers. Of mensen die de voorkeur geven aan virtuele contacten, zoals via Internet.

De mens is een groepsdier (GEEN kuddedier, al gedragen velen zich wel zo) dus helemaal afgesloten van menselijk contact houden maar weinigen lang gezond vol, maar de contacten die je hebt hoeven niet perse heel diep, intiem. langdurig of intens te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan geen kwaad.
Tenminste als je je daar goed bij voelt.

Maar als je zelf probeert contacten te vermijden, is het toch wel aan te raden daar bewust iets aan te doen:
dus wel naar die verjaardag, wel naar de bibliotheek,
wel naar uitnodigingen.
Wel af en toe de stad in om te zien wat daar zoal te koop en te doen is.

Dus om niet al te veel vervreemd te raken van de maatschappij, moet je toch wel de deur uit,
anders dan voor de dagelijkse boodschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is , als je helemaal geen contacten hebt, dat niemand je corrigeert en dat kleine foutjes in je persoonlijkheid ( die hebben we allemaal ) zich steeds dieper gaan innestelen en zich manifesteren in wie je bent.

Er zijn vele manieren om *toch * sociale contacten te verkrijgen , denk aan zelf hulp groep ( misschien is er een zelfhulpgroep voor contact arme mensen ) , spelletjes vereniging ( schaken , go , bridge ) . Of vrijwilligerswerk of cursussen. Het aanbod is groot en er zijn "gelijkgestemden " die je willen leren kennen. Wat je persoonlijkheid verbreedt en je beter doet voelen over wie je bent .

Er zijn vele mensen die liever alleen door het leven gaan, maar dat hoeft nog helemaal geen sociale isolatie te veroorzaken.