Hoe kan ik ermee omgaan, dat als ik " geef" , ik niet altijd iets terug hoef te verwachten, dat misschien niet iedereen attent is of hoeft te zijn?

Ik heb het met name over het sturen van felicitatie of kerstkaarten waar ik dan zelden of nooit een kaart van terug krijg (ik heb het over een nicht van mij die ik een enkele keer zie per jaar, bij een verjaardag van haar of mijn moeder)Ik had haar ook uitgenodigd voor mijn verjaardag, en hoorde daar niets op. Een dag later sms-de ze dat ze niet kon komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geven is je grootste rijkdom!!!
onthoud dat goed!

Het beste antwoord

Weet je, ik ben zelf ook niet zo'n kaartjesstuurder, maar ben wel altijd reuze blij met een kaartje van een ander!
Ik waardeer dat heel erg, lees de kaart ook enkele keren en hele mooie kaarten prijken hier op de kast of stop ik zelfs soms wel eens in een lijstje!
Ik bewaar ze ook echt allemaal en soms bekijk in mijn stapeltje kaarten met warme gevoelens!
Het betekent echt wat voor me.

Maar zelf stuur ik bijna nooit een kaart, ik 'geef' weer andere dingen aan de mensen van wie ik hou.

Ik denk dus dat je gewoon moet blijven doen waar je jezelf goed bij voelt, ik heb net hierboven uitgelegd hoe het bij mij werkt, ik zou het echt heel jammer vinden wanneer ik nooit meer een kaartje kreeg want ik ben er altijd erg blij mee! Ik ben er ook blij mee dat de mensen hier niks voor terug verwachten.

Ik denk dat je het eens van hun kant moet bekijken, en ik hoop dat ik je met dit antwoord het gevoel heb gegeven dat je daden wel gewaardeerd worden, ook al krijg je niet hetzelfde ervoor terug.

Jij voelt je toch fijn als je een kaartje stuurt? De ontvanger voelt zich fijn als ie het kaartje ontvangt, dat zou voldoende moeten zijn ;)
Jij krijgt je dingen weer terug op een andere manier.

En misschien had je nicht gewoon geen zin in een verjaardag, of inderdaad geen tijd. We hebben nu eenmaal allemaal ons eigen leven maar dat wil niet zeggen dat we niet van elkaar houden..
Wie weet ben je toch best wel vaak in haar gedachten, ook al laat ze dit niet merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb je heel erg mooi beantwoord. Waarom inderdaad dat kaartje sturen en er 1 terug verwachten.
Ik stuur al mijn kaarten met liefde op, sta ook altijd even stil bij de kaarten die ik niet meer kan sturen. Misschien als je ooit in problemen komt/verdriet heb, noem maar op.
Dan is dat misschien die persoon die het meest voor je klaar staat. Misschien is vraagsteller nog jong, maar in de loop van je leven leer je je echte vrienden ook kennen, en echt een heel klein gebaar kan van hele grote betekenis zijn.
Zomaar, een lach, een idee, het maakt je blij, daar kan geen kaart tegenop.
Je verjaardag: Sorry hoor, Ik vergeet er ook wel eens 1, niet bewust, maar dan is daar opeens dat tel. van een zus: Kom je nog????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Bedankt voor het antwoord.

Andere antwoorden (8)

Niet iedereen is even hartelijk als jij!!!
Maar voor iedere goede daad die jij doet, zal iemand anders iets goeds voor je doen.
Dat is mijn levenservaring.
Als je ooit in grote nood zit, verdwijnen plots een paar vrienden van het toneel en komen vage kennissen je helpen. Zo gaat dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is waar, Evarist! Maar 1 van mijn vrienden doet wel alles terug aan mij, geef ik hem iets, dan rust hij niet voordat hij iets ervoor terug heeft gegeven, al is het maanden later. Vind ik niet zo fijn.
Je verwachtingen naar beneden afstellen, als je niet veel verwacht wordt je ook niet teleurgesteld!:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt "geeft" ben je onbaatzuchtig en verwacht je niks terug. Als je dat toch doet, geef je dan om te geven of geef je dan omdat je wat terug wil ? En geef je dan nog wel echt ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! Als het aan mij lag, beste antwoord.
Geven om te krijgen is raar.
Ervan uitgaan en ook aanvaarden, dat niet iedereen attent is. Je kunt nou eenmaal niet eisen/verwachten van een ander, dat-ie is, zoals jij dat wilt.
Bovendien: als je iets doet voor iemand anders, dan lijkt het mij ook niet de bedoeling er iets voor terug te verwachten, waarom? Dat noem ik berekenend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is in het begin best wel moeilijk omdat je het vaak als heel oneerlijk op zult vatten en het waarschijnlijk nog niet gewend bent. Maar uiteindelijk als je vaker met dit soort dingen te maken krijgt en reken er op dat dat gebeurt! !.dan word je daar vanzelf wel een heel stuk makkelijker in. Dan word het helaas gewoner en ga je er vanzelf makkelijker mee om. ik vond het in het begin (toen ik net op mezelf woonde)ook heel raar en heel vreemd dat ik toch helemaal geen kerstkaartje terug kreeg van een hele boel mensen die ik zelf wel een kaartje gestuurd had, maar nu ( inmiddels een paar jaar verder en wijzer) denk ik ach.........wat maakt het uit. Ik heb wat van me laten horen klaar. Als dat niet wederzijds is dan tja. Jammer dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen afwachten van wie je zelf een kerst- of een verjaardagskaartje ontvangt..waarna je DIE mensen zelf een kaartje stuurt.

Personen van wie je per definitie geen kaartje behoeft te verwachten..zou ik meteen uit mijn adressenbestand verwijderen..want die kregen van mij nimmer meer kaartje.

Één keer geen kaartje/berichtje..zou kunnen wijzen op 'het vergeten zijn' maar na de tweede keer was het voor mij voorbij met de pret..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook mensen, die uit principe of om wat voor andere reden dan ook, niet meedoen aan de "hype" kerstkaarten sturen Ton.
Ik wens je fijne dagen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay, zou ik zeggen, dan nemen die mensen het mij toch ook niet kwalijk als ik hen niets stuur.. Want het zou toch zeer inconsequent van hen zijn als ze uit principiële overwegingen mij niets sturen maar zelf wèl iets willen ontvangen. En dus stuur ik hen niets.. Dank voor je reactie en groet, Ton
Vertrouw erop dat je hoe dan ook wat terug krijgt, het maakt niet uit van wie. Dat hoeft niet perse hetzelfde te zijn en ook niet van die persoon op zich. Zolang jij volledig uit liefde geeft komt dat altijd bij je terug en vaak zelfs in het tienvoudige. Geef gewoon met liefde en vertrouw dus.
Een week erop kan iemand ineens bijvoorbeeld spontaan besluiten je te helpen bij een klusje, of krijg je een sauzijcenbroodje van de bakker gratis omdat ie eigenlijk wel vers is maar iets kapot, gewoon zomaar spontaan.
Probeer dus uit je hoofd te zetten dat het een offer voor je is. Dit voor zover de hoofdvraag. Wat je geeft komt bij je terug.

je aanvulling. Iemand bij wie het altijd eenrichtingsverkeer is Kun je zelf voor kiezen ermee te stoppen als je daar niet blij van wordt. Voelt een kaart sturen niet ok voor jou, stuur dan geen kaart. Je moet het niet als een verplichting zien. Net zo goed als zij recht heeft jou geen kaart te willen sturen of maar zelden langs te komen, kan jij dat ook.
Evenzeer heb je een recht van meningsuiting. Als het je pijn doet en je er niet mee om kunt gaan, zeg haar dat gewoon eens zonder verwijten dat je je rot voelt omdat er niet zoveel contact is als je zou willen en dat je het prettig vind als contact wederzijds is en jij ook een kaartjer terug zou krijgen. Probeer hierbij in de ikvorm te krijgen, want voor je het weet claim je en dan creeer je juist afstand. En de een is daar gevoeliger voor dan de ander.

Als ze niet wil wil ze niet. Of jij dan zelf wel steeds gaat is aan jou. Als je je er niet happy bij voelt ga dan gewoon eens niet. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is ze heel erg laks in dat soort dingen, maar het is ook wel duidelijk dat jij niet bovenaan op haar vriendenlijstje staat.
En als jij niet zo belangrijk bent voor haar, zou ik me daar ook naar gaan gedragen. Dus geen kaartjes meer totdat ze zelf ook eens het initiatief neemt om jou ook eens iets te sturen of uit te nodigen.
Wees verder wel vriendelijk, maar dring jezelf niet op met uitnodigingen etc. en verwacht niks van haar, dan kan het ook niet tegenvallen.