hoe reageer ik best op verkeerde beeldvorming?

hopla, donderdag staken de treinen én de bussen. Ik zou met mn vriend naar een lezing gaan in een andere stad (de stad waar zijn moeder woont). Hij vertrekt morgenavond al naar haar. Maar ik geraak er donderdag dus niet. Ik stelde voor dat hij dan alleen naar de lezing kon. Dat meende ik ook echt. Dan zie ik hem vrijdag wel terug.
Maar hij zei "wat doe jij moeilijk, ik moet me al in vijftien stukken kappen". Waarop ik antwoordde dat hij me gerust mocht aanspreken als hij vond dat ik te veel van hem vraag. En dat hij me mag komen halen als het met zijn zin is, dat hij echter helemaal niet verplicht is en dat het voor mij geen must is om naar die lezing te gaan . Hij hoeft écht niet persee over en weer te rijden voor mij
Maar hij bleef boos, is er nu vandoor en zegt dat ik echt enorm moeilijk doe. Ik heb geen zin om achter hem aan te hollen maar weet deze keer echt wel niet wat ik mis gedaan heb, en hij is nu niet meteen de beste communicator in dergelijke situaties...(dus hem vragen is geen optie).
Ik begrijp hieruit dat hij datgene wat hem "in vijftien stukken" kapt op mij projecteert. Maar de vraag is : hoe reageer ik hierop? Uitpraten is geen optie met hem...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

'dat hij alleen naar de lezing kon' klinkt anders dan bv 'shit wat balen zeg, maar denk dat ik niet met je meekan' het eerste kan klinken met een ondertoon 'ik moet hierblijven en jij gaat wel' waardoor je vriend waarschijnlijk zo reageerden. (wil naar de lezing, naar zijn moeder, dus ik kán ook niet ook nog eens een keer bij jou zijn) vervolgens jouw reactie: je mag het wel zeggen als je me teveel eisend vind' wie zegt dat hij je teveel eisend vind? hij kan ook uitspreken dat ie niet iedereen tevreden kan houden, maar zit zelf ook niet fijn vind. je legt hem dus woorden in zijn mond waartegen hij zich 'moet' verdedigen. hij is het niet verlicht (waarom zou je dan gaan?) hij mag me op komen halen als het niet naar zijn zin is. (wat als het wel naar zijn zin is? hoe gaat hij je dat vertellen nu het een hot item is geworden? voor jou is het geen must is om te gaan en niet heen en weer hoeft te rijden kan buiten dat het tegenstrijdig klinkt met het voorgaande, ook klinken als toestemming voor de vrijheid die hij toch al had. hoe je kan reageren: sorry lieverd, ik wil je niet opeisen en vind het fijn als jij kan doen wat je wil doen. ik bracht het verkeerd omdat ik baalde als een stekker dat de bussen en treinen weer staken. voorkomen is miss ook een optie zodat je niet achteraf hoeft te vragen wat er mis is gegaan. geen voorstellen maar vragen: als je naar je moeder gaat ga je dan nog naar de lezing want ik kan niet mee? dan krijgt het verhaal al een hele andere wending. weet niet of je het woordelijk zo hebt gezegd, maar zie veel 'mag jij, kan jij' 'hoeft voor mij niet' etc. in feite veel vanuit jouw visie over hem, maar als je meer zou vragen klinkt het al minder bepalend (ze niet dat je dit ook zo bedoeld, maar het is hoe je overkomt en hoe mensen het kunnen intrepeteren. ik denk dat er aan beiden kanten wat duidelijker gecommuniceert mag worden als ik het eerlijk zeg, waarbij er wat meer ruimte voor de ander gelaten wordt. (volgens mij gaan 99 van de 100 mensen hiermee op hun snotter overigens) hoe dan ook, ik hoop dat je er samen uit kan komen en dit soort dingen (die in feite helemaal nergens over gaan) kan voorkomen.

Het feit is dat de bussen niet rijden op donderdag. En je er dus niet kunt komen. Klaar. Als hij je graag wil t halen laat je dan halen. Da s zijn keuze. wat was er nou met beeldvorming ? en wiens beeldvorming? ;-)

Ik weet niet of jullie samenwonen maar waarom vertrekt hij vanavond al en jij morgenochtend (precies als de bussen staken)? Is het geen optie vanavond samen naar zijn moeder te gaan? Dat scheelt een extra ritje heen en terug voor jou, en dan heb je geen ruzie maar wel een fijne dag samen zoals afgesproken. Je vriend hoeft jou niet meteen wijs te maken dat het jouw schuld is dat hij zich in 15 stukken moet verdelen, maar je kan wel zelf ook initiatief nemen en hem dit extra ritje (of zijn zoon) besparen door vanavond gewoon met hem mee te gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100