hoe reageer ik best op verkeerde beeldvorming?

hopla, donderdag staken de treinen én de bussen. Ik zou met mn vriend naar een lezing gaan in een andere stad (de stad waar zijn moeder woont). Hij vertrekt morgenavond al naar haar. Maar ik geraak er donderdag dus niet. Ik stelde voor dat hij dan alleen naar de lezing kon. Dat meende ik ook echt. Dan zie ik hem vrijdag wel terug.
Maar hij zei "wat doe jij moeilijk, ik moet me al in vijftien stukken kappen". Waarop ik antwoordde dat hij me gerust mocht aanspreken als hij vond dat ik te veel van hem vraag. En dat hij me mag komen halen als het met zijn zin is, dat hij echter helemaal niet verplicht is en dat het voor mij geen must is om naar die lezing te gaan . Hij hoeft écht niet persee over en weer te rijden voor mij
Maar hij bleef boos, is er nu vandoor en zegt dat ik echt enorm moeilijk doe. Ik heb geen zin om achter hem aan te hollen maar weet deze keer echt wel niet wat ik mis gedaan heb, en hij is nu niet meteen de beste communicator in dergelijke situaties...(dus hem vragen is geen optie).
Ik begrijp hieruit dat hij datgene wat hem "in vijftien stukken" kapt op mij projecteert. Maar de vraag is : hoe reageer ik hierop? Uitpraten is geen optie met hem...

liveisgreat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbare situatie... :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van wie is die verkeerde beeldvorming als ik vragen mag? en waarom juist van 'die' persoon?
Snuffel
12 jaar geleden
Moeilijk hoor. Met je geliefde maakt dit het alleen maar moeilijker. Maar ik herken het zeer. Situaties met een collega en met één bepaalde vriendin. Moet je je steeds weer verdedigen. Ik los het altijd op met een grapje.
Snuffel
12 jaar geleden
Maar ik wou nog even zeggen. Als je steeds zo op je woorden moet passen, oppassen hoe je dingen moet formuleren, dan is dat heel vervelend. Als dat lang zo blijft, misschien moet je dan gaan denken aan uitmaken? Want je moet niet steeds op eieren hoeven lopen. Hoe lief en leuk hij verder ook is. Dat zou niet nodig moeten zijn bij je vriend. Is hij erg onzeker? Want daar kan dat aan liggen.
Snuffel
12 jaar geleden
Mijn ervaring na een aantal relaties is dat het relaxt zou moeten aanvoelen. Dat je niet per se alles samen hoeft te doen. Dat het niet zou moeten geven als je een keertje niet mee gaat of niet afspreekt. Zo gaat het nu met mijn relatie en dat is een verademing. Als hij of ik een keer geen zin heeft en afzegt, dan is dat geen punt. En niet een afwijzing. Niet dat we nooit ruzie hebben hoor. Dat hoort er ook bij. En misverstanden in communicatie ook. Als het maar niet continu zo is. Dat je jezelf weer moet verklaren. Dan wordt het een vermoeiende business.

Het beste antwoord

'dat hij alleen naar de lezing kon' klinkt anders dan bv 'shit wat balen zeg, maar denk dat ik niet met je meekan'

het eerste kan klinken met een ondertoon 'ik moet hierblijven en jij gaat wel' waardoor je vriend waarschijnlijk zo reageerden. (wil naar de lezing, naar zijn moeder, dus ik kán ook niet ook nog eens een keer bij jou zijn)

vervolgens jouw reactie: je mag het wel zeggen als je me teveel eisend vind' wie zegt dat hij je teveel eisend vind? hij kan ook uitspreken dat ie niet iedereen tevreden kan houden, maar zit zelf ook niet fijn vind. je legt hem dus woorden in zijn mond waartegen hij zich 'moet' verdedigen.

hij is het niet verlicht (waarom zou je dan gaan?) hij mag me op komen halen als het niet naar zijn zin is. (wat als het wel naar zijn zin is? hoe gaat hij je dat vertellen nu het een hot item is geworden?
voor jou is het geen must is om te gaan en niet heen en weer hoeft te rijden kan buiten dat het tegenstrijdig klinkt met het voorgaande, ook klinken als toestemming voor de vrijheid die hij toch al had.

hoe je kan reageren: sorry lieverd, ik wil je niet opeisen en vind het fijn als jij kan doen wat je wil doen. ik bracht het verkeerd omdat ik baalde als een stekker dat de bussen en treinen weer staken.

voorkomen is miss ook een optie zodat je niet achteraf hoeft te vragen wat er mis is gegaan.
geen voorstellen maar vragen: als je naar je moeder gaat ga je dan nog naar de lezing want ik kan niet mee?

dan krijgt het verhaal al een hele andere wending.

weet niet of je het woordelijk zo hebt gezegd, maar zie veel 'mag jij, kan jij' 'hoeft voor mij niet' etc.
in feite veel vanuit jouw visie over hem, maar als je meer zou vragen klinkt het al minder bepalend (ze niet dat je dit ook zo bedoeld, maar het is hoe je overkomt en hoe mensen het kunnen intrepeteren.

ik denk dat er aan beiden kanten wat duidelijker gecommuniceert mag worden als ik het eerlijk zeg, waarbij er wat meer ruimte voor de ander gelaten wordt.
(volgens mij gaan 99 van de 100 mensen hiermee op hun snotter overigens)

hoe dan ook, ik hoop dat je er samen uit kan komen en dit soort dingen (die in feite helemaal nergens over gaan) kan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
nee, ik heb dat niet woordelijk zo gezegd denk ik. weet het eigenlijk niet meer zo goed. maar hoe dan ook : ik wil liever hier blijven dan het gevoel te hebben dat hij komt uit plichtsbesef. Hij bedenkt nu al hoeveel hem dat zal kosten dus laat maar zitten denk ik. Wil ook niet naar zn zoon bellen (wat ook een oplossing zou zijn, want die rijdt sowieso van hier naar daar...) want dat "kost veel". Tja, begrijp je, dan hoeft het voor mij echt al niet meer hoor....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap dat je het zo ziet maar heb je wel gevraagd of het voor hem ook vanuit de invalshoek plichtsbesef is?
benzine kost nu eenmaal geld, maar dit hoeft niet 'de' reden te zijn. (daarbij kunnen de wegen ook nog glad zijn) waarom je zijn zoon niet wil bellen is me niet helemaal duidelijk. als hij toch van jou naar daar moet wat is dan het probleem als dit een oplossing kan zijn? misschien dat je een bijdrage kan doen in de benzinekosten omdat het niet vanzelfsprekend hoeft te zijn dat de persoon die in de auto rijdt ook standaard de benzine betaald?
of kost het bellen teveel? (mail miss een optie?) ik snap jouw standpunt wel hoor, maar het wil niet zeggen dat de redenen die jij ziet ook voor je vriend de exacte redenen zijn. snap je wat ik bedoel? (uitleggen is niet altijd mijn ding) ;-)
Snuffel
12 jaar geleden
Wel vervelend als je steeds je woorden zo zorgvuldig moet uitkiezen. Je vriend kent je inmiddels wel, zou je denken om je op de juiste manier te begrijpen, in te schatten hoe jij dingen bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan ook zorgvuldig kijken naar hoe je overkomt op iemand?
zorgvuldig kijken hoe je woorden van een ander intrepeteert? je kan het ook omdraaien: je kent je vriend inmiddels wel, zodat je hem op de juiste manier kan begrijpen, en in kan schatten hij het bedoeld zonder er vanuit te gaan dat hij het ook zo bedoeld zoals jij denkt dat hij het bedoeld en hier vanuit te gaan. hier moet hij zich weer tegen verdedigen of uitleg over geven.
liveisgreat
12 jaar geleden
@eucalupje : het is hij zelf die zn zoon niet wil bellen, o.m. omdat "zijn kaart dan meteen op is". hij bedoelt zijn belkrediet . Want "jij hebt de vorige keer gezegd dat bellen soms goedkoper is dan smsen, maar kijk, ik belde laatst naar mijn zoon en in het midden van het gesprek stopte dat ineens". Zo was het dus niet. Hij heeft me een gesmst dat hij "eventjes later" was en ik heb toen een uur op hem gewacht. Hij zei toen dat hij niet had gebeld omdat dat teveel kost. Waarop ik heb geantwoord dat een belletje van één minuut met "ik ben een uur later" niet zoveel duurder is dan smsen. En dan had ik rustig in het stationsbuffet gaan wachten, of de bus genomen, of gelijk wat gedaan behalve buiten staan in de kou.
Hij is niet gierig, maar heeft sommige trekjes die toch wel naar de 'Schotse" :-) richting gaan, vooral op vlak van telefoonkosten, brandstofverbruik etc. Hij wil niet dat ik zelf zn zoon bel, maar zelf wil hij ook niet wegens de kosten dus.
Maar je hebt gelijk : ik mag zijn redenen niet in mijn kader interpreteren. Dat is wat het gevaar in langdurige relaties : je hebt een beeldvorming over iemand en gaat dan alles in dat kader interpreteren. Dus ik maak me eigenlijk ook schuldig aan "beeldvorming" die misschien niet meer relevant is. En uiteraard ben ik bereid om tussen te komen in de brandstofkosten : ik betaal nu voor onze reizen een kilometervergoeding ipv brandstof omdat hij alle kosten voor de auto op zich neemt.
@ snuffel : inderdaad, dat zou ideaal zijn, maar zo werkt het dus niet. zie hierboven : ik zal dat ook wel niet altijd doen. Anderzijds is er bij hem een heel groot gebrek aan vertrouwen voor kleine dingen, dit komt vanuit zijn verleden en het familieprincipe : alleen eigen bloed is betrouwbaar. Plus projecteert hij dat ook op mij. Hij komt bv. niet in mijn hobbykamer want "als er dan iets gestolen is heb ik het gedaan". Terwijl ik dit echt van de pot gerukt vind : waarom zou ik hem betichten van 'stelen"? Ik zou hooguit vragen : heb jij de schaar gebruikt... maar toch niet "heb jij de schaar gestolen?" :-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan er niet heel veel uit wijs worden maar zie dat er heel veel teruggevoerd wordt op eerdere situaties en uitspraken (die op welke manier dan ook geitrepeteert zijn)
als daar al 1 dingetje scheef zit, zit de rest ook scheef, en dat is het gevaar (nogmaals: bij iedereen werkt dit zo) ;-) feitelijk lees ik persoonlijk:
hij is zuinig, let op het belgedrag en benzinekosten
soms is bellen duurder dan smsen (maar andersom kan ook het geval zijn)
er is een misverstand (van beide kanten, we houden daar waar mogelijk neutraal) ;-)
jullie verdelen de kosten, maar hij betaalt aanzienlijk meer dan jij. aan een relatie zit ook een zakelijke kant, en dit is wat mensen moeilijk vinden om te bespreken omdat het zo zakelijk en gierig is. hebben jullie destijds afgesproken wie wat zou betalen, of het 50/50 is of na draagkracht?
mogelijk kan dat een hoop geemmer voorkomen. tegenwoordig heb je hele voordelige abonnementjes (paar euro per maand, en je kan best lang bellen) wat ik me afvraag: bel je met zijn telefoon of gaat dit over het belgedrag van je eigen telefoon en betaalt hij de belkaarten? over je hobbykamer: zegt hij letterlijk dat als er wat gestolen is hij de schuld krijgt? of is het iets van: als er wat mist denk je dat ik het heb....... gebruikt? heb je hem weleens gevraagd of hij echt denk dat hij hem verdenkt van stelen? of is ook dit weer een misverstand. het lastige is: met communicatie kan je het beiden goed bedoelen, maar als je elkaar niet begrijpt kan je met dezelfde communicatie een relatie om zeep helpen. zeggen jullie weleens tegen elkaar: als je dat zegt voelt het voor mij alsof........ dus vraag me af wat je eigenlijk zegt.
zo weet de persoon hoe je het voelt/opvat en krijgt deze de kans om uit te leggen wat hij/zij bedoeld voordat de voel escaleert en je over elkaar zegt: ja maar jij zei ..... want..... dus...... dan krijg je wijzende vingertjes waartegen een ander zich niet kan (of niet meer wil) verdedigen. op een gegeven moment zijn het dan geen 'afzondelijke'geen misvattingen, maar denk je.... jáááá hoor, daar gáááán we weer!!! over en weer aangeven wat je voelt (nog voor je er vanuit gaat dat het klopt en 100% terecht en 'waar' is) en waarom, en vervolgens #vraagt# wat men bedoeld kan dat ook een hele hoop schelen.
liveisgreat
12 jaar geleden
ja, hij denkt in termen van "stelen", echt waar. ik viel haast van mn stoel. hij denkt zo vanuit wantrouwen, vooral op vlak van bezit. ik moet ook oppassen om op financieel vlak niet "genaaid" te worden, hij laat zichzelf soms kennen voor enkele euro's...Maar gelukkig heb ik hiervoor genoeg haar op mn tanden gekregen ondertussen (en is het hierdoor ook al fors verbeterd).
ja, wij hebben elk onze eigen rekening en leggen elk de helft bij in het huishouden. alleen de wagen betaalt hij, omdat hij die ook nagenoeg helemaal alleen gebruikt (ik kan met mn fiets naar het werk, doe met mn fiets alle boodschappen etc.) behalve op vakantie en uitstappen. Dan betaal ik hem een kilometervergoeding, die we vastgesteld hebben via een autosite (dus met verzekering, taks, onderhoud, sleet van zn banden etc....).
we hebben ook een aparte telefoon, maar hij probeert zoveel mogelijk mij te laten bellen met mijn telefoon. ik ben ook altijd degene die moet bellen bv als we in het buitenland zijn. als ik tegenwerk, is er ruzie. hij wil geen abonnement m.n. en een kaart is natuurlijk sneller op. Ik stel nu mn grenzen en spendeer 10€ per maand aan mn mobielabonnement. Maar als we op reis zijn naar het buitenland kan dat natuurlijk aardig oplopen, en dan wil ik geen ruzie maken omdat we op reis zijn. In die kosten wil hij niet tussenkomen...
en nee, daar zit het probleem juist : we hebben niet "van die gesprekken". als ik zoiets zegt boort hij me gewoon de grond in (niet dat dat lukt, maar hij probeert het in ieder geval). daar zit onze grote moeilijkheid : wij kunnen niet zo goed met elkaar communiceren....Daarom is hij ook gisteren weggelopen ipv te praten. En nu, oeps, moet ik dringend vertrekken voor mn werk. bedankt voor je tips in ieder geval!

Andere antwoorden (2)

Het feit is dat de bussen niet rijden op donderdag. En je er dus niet kunt komen. Klaar.
Als hij je graag wil t halen laat je dan halen.
Da s zijn keuze.

wat was er nou met beeldvorming ? en wiens beeldvorming? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
wel ,het beeld dat hij van me heeft dat ik er de schuld van ben dat hij zich in 15 stukken moet verdelen. Mooi niet...., maar ik krijg het wel te horen omdat ik blijkbaar de enige ben tegen wie hij zich durft te uiten.
het punt is dat ik niet WEET of hij het graag wil. Hij zit zo op zn centen, was al aan het bedenken wat we nog konden doen als hij naar hier komt zodat hij niet enkel voor mij moet komen... En dan denk ik : laat maar zitten, ik hoef niet naar die stomme lezing, ofwel kom je met je hart en ziel ofwel blijf je daar, ook goed. Ik heb dingen genoeg om me mee bezig te houden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft hij dit woordelijk zo gezegd, of is dit een persoonlijke invulling of betekenis van zijn woorden. blijkbaar de enige waartegen hij het durft te uiten klinkt eerlijk gezegd ook als een persoonlijke invulling. hoe kunnen er woorden onstaan over het wel of niet gaan, wel of niet ophalen als je niet weet of ie wel wil gaan? heb je dit dan niet gevraagd of ben je er op een bepaald punt gewoon van uitgegaan dat hij wel zou gaan, en wel in zijn uppie omdat de treinen en bussen staken zodat jij niet kan gaan?
Snuffel
12 jaar geleden
Hij geeft jou de schuld van zijn eigen sores, omdat hij het zelf niet kan dragen. En degene die je het liefste ziet, daar reageer je op af. Die indruk krijg ik een beetje uit dit verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dát is vaak juist het probleem:
men ziet het enkel vanuit 1 bepaalde invalshoek, en wel die van zichzelf en bepaald aan de hand daarvan of de andere het wel of niet goeg zegt, snapt of bedoeld.
Ik weet niet of jullie samenwonen maar waarom vertrekt hij vanavond al en jij morgenochtend (precies als de bussen staken)?
Is het geen optie vanavond samen naar zijn moeder te gaan? Dat scheelt een extra ritje heen en terug voor jou, en dan heb je geen ruzie maar wel een fijne dag samen zoals afgesproken.
Je vriend hoeft jou niet meteen wijs te maken dat het jouw schuld is dat hij zich in 15 stukken moet verdelen, maar je kan wel zelf ook initiatief nemen en hem dit extra ritje (of zijn zoon) besparen door vanavond gewoon met hem mee te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ik moet vannacht werken, vandaar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, okee dan ben je sowieso een hele nacht op geweest en dan kan je vriend best begrijpen als jij even geen fut meer hebt in dat geval....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie zegt dat de vriend zich voor de vraagsteller in 15 stukken moet delen? rekensommetje: dan zou het in 2 stukken moeten zijn toch als het enkel was om haar tegemoet te komen? het zou in kunnen houden dat hij het GEVOEL heeft dat er meer van hem verwacht wordt OF meer zou WILLEN voor een ander dan er mogelijk is in werkelijkheid. en dat hij het laatste ongelukkig heeft uitgedrukt omdat de reactie van de vraagsteller ook niet echt begripvol naar hem was zoals je het uit enkel woorden kan opmaken (ook dit zegt niet dat ze het narrig heeft bedoeld naar hém toe)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij hoeft zich niet in 15 stukken te delen, zo voelt hij het (stond trouwens in de vraag vandaar), ik bedoel hier ook niet dat het haar schuld is dat hij zich zo moet voelen (zeg juist dat hij het haar niet moet wijsmaken, maar ik vroeg me af waarom ze dan vanavond niet samen gaan omdat morgen de bussen niet rijden....ik vond dat vreemd dat ieder apart gaat terwijl je samen woont.
Maar ik hoor net dat ze moet werken vannacht sja....dan zou ik ook geen puf meer hebben als ik eerlijk ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij kwam ik een beetje als een kenau over, maar dat was niet de opzet in ieder geval ;-) als iemand haar dit wijsmaakt dan lijkt dit ook de bedoeling van zijn uitspraak, terwijl dit helemaal niet de bedoeling hoeft te zijn geweest. dus als iemand het zo voelt, dan zou ze ook kunnen vragen waarom hij dit zo voelt. hij geeft het niet voor niets aan, en zij wil niet claimen, en m.i. gaat het dáár mis.
dus zou dit vrij simpel rechtgezet kunnen worden (in 15 stukken delen? oh maar dat bedoel ik niet! ik baal dat ik niet mee kan, dus zou je er in je eentje heem kunnen gaan als je dit nog wat lijkt, tenzij we een oplossing kunnen vinden) het is haar 'schuld' ook niet dat hij zich opgedeeld moet voelen, het is ook niet zijn 'schuld': hij verwoord wat hij voelt, niet hoe een ander dit op kan pakken.
omdat de ander het oppakt wil dat dus niet zeggen dat dit klopt omdat de woordkeuze hiermee overeen komt. (hij kan net zo goed gezegd hebben: ik kan me niet in 15 stukken delen, en als dat kon zou ik je heus wel ophalen want wil er graag met jou naartoe) dus in feite los gezien van wat 'waar' zou moeten zijn, uitgeput zijn, ov staking etc. ik bedoel hier puur het begrip naar/voor elkaar: ofwel de persoonlijke beleving van elkaar écht uit de mond van diegene zodat het niet verkeerd opgevat kan worden. snapt gij? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, aha....natuurlijk ben je geen Kenau, (zou ik niet durven zeggen :-) Bedankt voor je reactie, ik denk dat we hetzelfde bedoelen....