na acht jaar ben ik gebeld door een ex dat ik de vader van haar kind zou kunnen zijn, als ze van mij blijkt wil ik de erkenning, wat kan ik doen?

ik wil graag weten wat ik kan doen om de erkenning ongedaan te maken als het kindje van mij blijkt? ik heb met de moedere afgesproken een dna test te doen, eerst volgens onrechtelijke manier om te kijken of het geen loos alarm is, om de situatie niet te laten escaleren, vervolgens wil ik mocht ze van mij zijn een gerechtelijk bevel aanvragen tot dna test, zie ik nog dingen over het hoofd?
alvast bedankt voor de antwoorden

marescu

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien de erkenning van de andere vaderfiguur in het spel? Ik roep maar wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vraag is onduidelijk. Wil je nu wel of niet eventueel het kind erkennen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het kind is, en voor jou op lange termijn, het beter het kind te erkennen. Als het na tests van jou blijkt te zijn. Dat scheelt jou je ex en je toekomst van je kind een hele hele hoop ellende, weet ik uit ervaring. Sterkte!

Antwoorden (2)

Eerst kan je vast laten stellen of het kind inderdaad van jou is. Je gaat daarvoor bv allebei naar het Sanguinisch instituut in Amsterdam. Daar nemen ze bloed af en stellen vast via het DNA onderzoek of dit inderdaad het geval is.
Daar komt geen rechter aan te pas. Je mag dat zelf altijd laten doen, maar je moet het ook zelf betalen.

Als blijkt dat je de vader bent, kan je, met medewerking van de moeder een verzoek tot erkenning van het vaderschap indienen bij het Ministerie van Justitie. Je zal daar wel een advocaat voor nodig hebben.
Bedenk wel dat als je eenmaal erkend hebt, dat er dan behalve de lusten ook de lasten zullen komen.

Er is altijd ook het verschil tussen het weten (dus na de DNA test) en de officiele erkenning, want dat laatste is een procedure. Zonder medewerking van de moeder kan je niet erkennen. Maar dat kan je dan weer ondervangen door toestemming van de rechtbank te vragen.
Juridische bijstand zul je wel nodig hebben voor de procedure, niet voor de gang naar Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gut is dit niet een beetje laat?
Je moet inderdaad een dna test
laten doen,dat is een eerste vereiste,
blijkt het van jou te zijn,tsja,wat kan
je dan anders als het erkennen.
Dit zal je ex ook wel willen, want
anders had ze je niet gebeld.
sterkte met de procedure.