hoe ga je om met emotionele chantage?

Ik heb wel min of meer een beeld van wat emotionele chantage is, maar niet echt op waarom het wordt gebruikt. Wat brengt de chanteur ertoe om met emotionele chantage te werken? En welke effect beoogt de chanteur hiermee? Hoe kan je het best reageren zodat het niet lukt om je emotioneel te laten chanteren? Is dat überhaupt mogelijk?

liveisgreat
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Emotionele chantage komt erop neer dat iemand je wat wilt laten doen wat je zelf niet wilt. Mensen die emotioneel chanteren lijken vaak mensen met een sterke persoonlijkheid. Dit is niet zo, ze willen alleen maar hun zin doordrijven en weten vaak geen andere manier te bedenken om het anders te doen.

De chanteur is niet de enige met een aandeel erin maar ook het slachtoffer. Die staat het toe. Als je merkt dat je slachtoffer bent van chantage, leg dan geen verklaring af maar zeg gewoon: "Dat wil ik niet" of "Jammer dat je het zo opvat".

Feitelijk zijn er maar twee wapens tegen emotionele chantage. Het eerste en belangrijkste wapen is om emotionele chantage te herkennen als het zich voordoet. Het tweede wapen is het kordaat stellen van grenzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik ga ervan uit dat je doelt op het chanteren door op jou geweten te spelen.
Zodat je jijje schuldig gaat voelen.
De chanteur beoogd daarmee dat hij jou raken kan.
Negeer het en reageer er nonchalant en laconiek op dan is het zo afgelopen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hierdoor ontneem je hem de kans om je te manipuleren en jou een schuld gevoel te geven.
Je laat hem/haar zien dat je hem door ziet.
Dat zijn zijn/haar spelletjes geen vat meer krijgen op jou.
12 jaar geleden
Het is best moeilijk om je niet emotioneel te laten chanteren. Meestal doen mensen het vanuit een machtspositie die voor jou gevoelig ligt.
Omdat het, om wat voor redenen dan ook, zo gevoelig voor je ligt, kan het voorkomen dat je wéét dat je emotioneel gechanteerd wordt maar dit toch voort laat duren. De knoop doorhakken kan erg moeilijk zijn.
Zodra jij dan eindelijk de knoop door durft te hakken, gaat de emotionele chanteur weer een stapje verder en heeft ie je vaak weer te pakken. De kunst is om dit te doorzien en hier niet in mee te gaan, om helder na te blijven denken en juist je gevoelens hierin opzij te zetten. Want je gevoelens is waar het om draait bij emo chantage.
Moeilijk maar niet onmogelijk.

Ik denk dat ze dit gewoon doen om hun zin te krijgen.
Ze willen jou in een bepaalde positie houden en passen emotionele chantage toe om dit te bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk wil iemand zo graag iets van jou dat hij/zij je als het ware claimt via je zwakke kanten. het is onmacht die zich in negatieve zin ontwikkeld. deze mensen kunnen geen nee accepteren en waarderen de mening van een ander niet, of kunnen niet omgaan met verlies. vaak is het grootdoenerij van een lafaard en de kans is dus heel groot dat als je de chantage negeert, het vanzelf ophoudt. chanteren werkt alleen als jij hapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die dat doet neemt geen emotie mee bij zijn beslissingen, de manier om geen slachtoffer te worden is het zelfde, neem geen emotie mee bij je beslissingen. (is meteen ook een stuk slimmer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit naar dezelfde informatie gezocht en vond deze link. Misschien herken je er wat van, ik wel in ieder geval.

http://nps.bbforum.nl/emotionele-manipulatie-vt450.html

Het kost een innerlijk afstand nemen van de chanteur om je niet te laten manipuleren. Maar meestal kan dat pas wanneer je ook echt, fysiek, afstand neemt...
Op die manier kan je je emotioneel losmaken.
Het lijkt haast wel of je aan zo iemand vastgebonden zit en je houdt met álles rekening met hem/haar, maar het is gewoon nooit genoeg.
En dan wordt het tijd om banden te verbreken voor er nog maar weinig van jou over is aan kracht en energie...
Sterkte.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! Buitengewoon GOED antwoord!
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Natha...
Ze gebruiken het om "jou" naar je hand te zetten. Dat kan ook heel geraffineerd gaan. Deze mensen weten precies bij wie dat kan en wie daar gevoelig voor is. Men weet "jouw' zwakke plekken te raken en doet daar zijn voordeel mee.
Hoe je daarmee om kán gaan ligt aan de emotionele toestand van diegene. Een loverboy bijv. weet precies wie gevoelig is en het slachtoffer voelt zich afhankelijk van hetgeen de loverboy te bieden heeft.
Je moet stabiel zijn om emotionele chantage het hoofd te bieden. Maar het is zeker mogelijk, voor veel mensen ook. Maar niet voor de zwakkeren.
De chanteur weet dat de ander afnankelijk is van hem of haar en kan de ander vanalles laten doen wat hij wenst.
Heel vaak werkt openheid het allerbeste. Daar is een chanteur vaak bang voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kent veel meer emotionele chanteurs dan je denkt..... Onmogelijk zeg je? Je kent er geen? En wat dacht je van die moeder die haar kinderen klagend verteld dat ze alweer de was heeft moeten doen, of alweer eten heeft moeten koken? Of: "Door jou kan mamma nu niet op vakantie". Die moeder probeert haar kind een schuldgevoel aan te praten. En, kun je er al een aantal uit je omgeving opsommen? En wat te denken van de vrouw die haar man dreigt te verlaten om de een of andere reden? Het dreigen is emotionele chantage. Ze wil haar man een bepaalde richting opduwen. Als gechanteerde kun je best - hoe moeilijk ook - geen gehoor geven aan de eis van de chanteur. Je eigen weg gaan. Iemand (Wayne Dyer) heeft hier een mooi boekje over geschreven, verkrijgbaar in de bib: "Niet morgen, maar nu". Beslist een aanrader!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De chanteur manipuleert je zodat je dingen doet of toelaat die je gezonde verstand niet zou goedkeuren.
Het enige wat je daar tegen kunt doen is dicht bij jezelf blijven, jezelf goed kennen (ook je zwakheden) en mensen/situaties vermijden waarin je op deze zwakheden kunt worden afgerekend.
Je kunt ALTIJD zeggen, "daar moet ik eerst eens goed over nadenken".
Daar beledig je niemand mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dr Susanne Forward en donna frazier hebben het boek "Emotionele Chantage"geschreven. Het is in de bieb te leen. Ook wel te koop op bol.com. In dit boek staat alles wat je erover weten wilt, en tevens bevat het strategien om gedragspatronen te doorbreken.

iedereen chanteert weleens emotioneel, al hebben veel mensen dat niet echt door. Zelf heb ik er kort geleden nog een vraag over gesteld. Kan manipulatie ook op een positieve manier? het kan in ieder geval een relatie saboteren en ten gronde richten. er zijn verschillende typern chanteurs, die worden ook allemaal uitgelicht in dit boek maar ook leer je in dit boek hoe je met een chanteur te werk dient te gaan en zelfs hoe je met een chateur toch weer de relatie kan voortzetten, doordat hij zulke antwoorden van jou krijgt dat het geen effect meer heeft.
Het boek leest lekker weg en is zeeer leerzaam.

ISBN: 902159473-0