Wanneer iemand een minderwaardigheidscomplex heeft, en zeer sterke destructieve gedachten heeft, over omgang met anderen, hoe doorbreek je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als helper naar die persoon, of als je zelf die problemen hebt en wilt doorbreken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
algemeen

Antwoorden (4)

Een ernstig minderwaardigheidscomplex is niet zomaar te doorbreken. Hiervoor is de hulp van een therapeut nodig. Je kunt iemand wel op weg helpen door zijn/haar sterke kanten te benadrukken en door een goede vriend te zijn. Alle beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige manier om dat te doorbreken is, als de persoon, die deze problemen heeft, deskundige hulp gaat zoeken. Dan is de kans op verbetering het grootst. Wil niet zeggen, dat het complex en de destructieve gedachten 100% weg gaan.

Voor de persoon in kwestie betekent dit: een heel grote bereidheid om er keihard aan te gaan werken en om heel veel tijd erin te investeren.

Dat betekent, dat je, als bijvoorbeeld vriend, heel weinig kunt doen. Deze persoon gelooft namelijk 100% in de eigen minderwaardigheid en in de destructieve gedachten. Daar is vaak geen praten tegen en zinloos.
Als er een therapie wordt gestart, dán kan je als buitenstaander wel helpen, door er te zijn, een luisterend oor te bieden en daar te helpen waar die hulp nodig en gewenst is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zou zo iemand zichzelf kunnen helpen, wat zou hij voor zichzelf kunnen doen als de reguliere hulpverlening geen optie is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poe.... dan geeft ik je mijn eigen ervaring als antwoord: niet en niets vrees ik..... en dat is een rotantwoord...
Bij een ernstig minderwaardigheidscomplex en ernstige destructieve gedachten (je schrijft: naar anderen toe, maar die zullen vrijwel ongetwijfeld ook richting zichzelf zijn, JUIST zelfs denk ik) is deskundige hulp absoluut nodig.
Anders blijft de situatie hetzelfde en de kans op verergering is groot.
Ik ben daar, vanuit eigen ervaring, heel definitief in.
Daarbij zeg ik wel meteen: mijn ervaring is uiteraard zeer subjectief. Maar ik zie geen andere opties.
Je kunt met zelfhulpboeken gaan werken, en misschien helpt dat.... maar daar heb ik geen goede blijvende resultaten van gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk heeft diegene iets aan het "G-schema" (google daar maar 's op). Dat is een hulpmiddel om (negatieve) gedachtenpatronen en daaruit voorkomende gevoelens te veranderen. Maar als diegene sterke minderwaardigheidsgevoelens en destructieve gevoelens heeft, is zoiets misschien niet genoeg. Dan moet diegene helemaal op eigen houtje de motivatie daarvoor opbrengen; dat gaat niet zomaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx voor je reactie Marjol31n.
Ik ken ze ook, de 4 of 5 G's. Maar daar zit veel meer achter dan zomaar even toepassen. Cognitieve therapie namelijk, en dat is dus kennelijk niet wat de persoon in kwestie wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Op zich zijn de G's wel bruikbaar voor "zelfhulp", maar zoiets helemaal zelf oplossen, lijkt me erg lastig.
Als kind hebben we geleerd om naar anderen te kijken hoe we iets moeten doen of opvatten.
Iedereen heeft nog wel een vorm van een kind in zich zitten.
Dus wees het voorbeeld hij jij het leven omarmt, hoe jij jou liefde de wereld instraalt en hoe jij het plezier in het leven kunt hebben.
Hou dit voor jezelf en anderen zullen naar je kijken. Ook diegene waar deze vraag over gaat.
Het zal met hele kleine stapjes gaan. En de ander geeft de snelheid aan.
Ga een ander niet helpen als die er zelf niet om vraagt. En als die er om vraag hou je de stapjes klein.
Voor het zover kan zijn zal jij zelf lekker in het leven staan en ervan gaan genieten. Laat het leven leuk zijn, vol plezier en liefde.
Daarmee help je de mensen in jou buurt, diegene van de vraag en vooral ook jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow wat een mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gdan: help je iemand op die manier dan van een minderwaardigheidcomplex en destructieve gedachten af?
Wat je schrijft, daar sta ik ook achter, daar niet van.
Maar dat is meer m.i., hoe je als partner om kunt gaan met iemand die de problemen heeft, die Forall noemt.
Dus om er zelf niet aan onderdoor te gaan.
Indirect doe je dan ook heel veel voor je omgeving, uiteraard, maar ik denk dat de persoon in kwestie daar nou niet direct bij gebaat is, gezien de heftigheid van de problemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mwa wil het nou niet direkt op partnerschap of problemen gooien of zo :)
het lijkt mij heel moeilijk om een ander te helpen destructieve gedachten te doorbreken. Je kan in jouw opstelling een voorbeeld stellen en ik kan me het gevoel hierbij voorstellen alsof je tegen een muur aanloopt. Dit kan je heel veel energie gaan kosten en volgens mij kan je alleen geven wat je over hebt. Ik denk dat iemand alleen zichzelf helpen door anders naar zichzelf te leren kijken. Een goede gesprek of psychotherapie kan ondersteunen om anders te leren denken en positiever in het leven te komen staan.