Wanneer iemand een minderwaardigheidscomplex heeft, en zeer sterke destructieve gedachten heeft, over omgang met anderen, hoe doorbreek je dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een ernstig minderwaardigheidscomplex is niet zomaar te doorbreken. Hiervoor is de hulp van een therapeut nodig. Je kunt iemand wel op weg helpen door zijn/haar sterke kanten te benadrukken en door een goede vriend te zijn. Alle beetjes helpen.

De enige manier om dat te doorbreken is, als de persoon, die deze problemen heeft, deskundige hulp gaat zoeken. Dan is de kans op verbetering het grootst. Wil niet zeggen, dat het complex en de destructieve gedachten 100% weg gaan. Voor de persoon in kwestie betekent dit: een heel grote bereidheid om er keihard aan te gaan werken en om heel veel tijd erin te investeren. Dat betekent, dat je, als bijvoorbeeld vriend, heel weinig kunt doen. Deze persoon gelooft namelijk 100% in de eigen minderwaardigheid en in de destructieve gedachten. Daar is vaak geen praten tegen en zinloos. Als er een therapie wordt gestart, dán kan je als buitenstaander wel helpen, door er te zijn, een luisterend oor te bieden en daar te helpen waar die hulp nodig en gewenst is.

Bronnen:
Eigen ervaring

Als kind hebben we geleerd om naar anderen te kijken hoe we iets moeten doen of opvatten. Iedereen heeft nog wel een vorm van een kind in zich zitten. Dus wees het voorbeeld hij jij het leven omarmt, hoe jij jou liefde de wereld instraalt en hoe jij het plezier in het leven kunt hebben. Hou dit voor jezelf en anderen zullen naar je kijken. Ook diegene waar deze vraag over gaat. Het zal met hele kleine stapjes gaan. En de ander geeft de snelheid aan. Ga een ander niet helpen als die er zelf niet om vraagt. En als die er om vraag hou je de stapjes klein. Voor het zover kan zijn zal jij zelf lekker in het leven staan en ervan gaan genieten. Laat het leven leuk zijn, vol plezier en liefde. Daarmee help je de mensen in jou buurt, diegene van de vraag en vooral ook jezelf.

het lijkt mij heel moeilijk om een ander te helpen destructieve gedachten te doorbreken. Je kan in jouw opstelling een voorbeeld stellen en ik kan me het gevoel hierbij voorstellen alsof je tegen een muur aanloopt. Dit kan je heel veel energie gaan kosten en volgens mij kan je alleen geven wat je over hebt. Ik denk dat iemand alleen zichzelf helpen door anders naar zichzelf te leren kijken. Een goede gesprek of psychotherapie kan ondersteunen om anders te leren denken en positiever in het leven te komen staan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100