Hoe kan ik het vertrouwen winnen van iemand die erg gesloten is?

Met gesloten bedoel ik dat zij/hij erg bang is om haar/zijn gevoelens te uiten, diegene voelt zich zwak als zij zich blootlegt aan iemand anders

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

eerst moet je eens met hem/haar alleen praten vertel steeds over je verleden leuke anekdotes en stomme feiten zorg dat hij/zij het gevoel krijgt veel over je te weten dan zeg je hem later na enkele van die gesprekken als er iets is dan kan je me het vertellen
heel belangrijk is met jezelf een beetje lachen zo krijgt hij/zij het gevoel niet appart te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is best moeilijk, want hoe meer je er de nadruk op legt en hoe vaker je er over praat, hoe geslotener die persoon wordt.
Dit gaat ook op voor het uiten van je eigen gevoelens, als je teveel ineens vertelt over jezelf, dan denk je misschien dat het goede voorbeeld doet volgen, maar zo werkt het dan vaak juist weer niet.
Ik denk dat geduld de enige sleutel is.
Wees een betrouwbare vriend(in) in de dagelijkse omgang en dring niks op.
Wanneer iemand echt zo gesloten als een oester is, kan het soms wel jaren duren voor je zo iemand een beetje leert kennen.

Weet je, je kunt diegene wel 100 keer zeggen dat jezelf blootgeven geen teken van zwakte is, maar diegene moet van zijn of haar geslotenheid af willen komen, ZELF.
Zo niet, dan is er geen kruid tegen gewassen.
Geduld dus.. en een heel liefdevolle benadering!

Toegevoegd na 49 seconden:
Oh ja, en niet bang zijn voor één stapje vooruit en vervolgens 10 stappen terug.. zo werkt het vaak, helaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met HEEL veel geduld!

Het hangt er wat mij betreft wel vanaf WAAROM je iemands vertrouwen wilt winnen. Is het alleen voor vriendschap of moet iemand bijv iets voor je doen.

Als het je om vriendschap gaat kun je vooral veel vertrouwen schenken en heel open zijn (als dat bij je past) en dan accepteren dat de ander jouw niveau waarschijnlijk nooit gaat halen en dan kun je blij zijn met elk klein stapje.

Gaat het om iets anders, een gezamenlijk project of zo. Benader het dan juist zakelijk, dat valt mogelijk VEEL beter. En als je dan een hele tijd samenwerkt komt er misschien toch ook nog wat persoonlijks bij
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veeeel geduld is inderdaad iets wat nodig is. :-)
Kalm en vriendelijk blijven. Zelf open zijn en wel dingen vertellen, maakt het inderdaad waarschijnlijk wel wat makkelijker.
Degene om wie het gaat, zal jou daardoor beter leren kennen, waardoor diegene zich meer op zijn gemak voelt bij jou. Probeer wel dingen te vragen, maar op een subtiele manier. Een beetje geintegreerd in een gesprek.
Geen heel erg open vragen en niet op ene moment dat je iemand ermee overvalt.
Door te proberen het niet te winnen. Als je de nadruk legt op het vertrouwen winnen in de hoop dat zij zich gaat durven uiten, bereik je eerder het tegenover gestelde. Kom niet over alsof je dingen wilt weten en doe niet je best om haar te overtuigen dat je betrouwbaar bent. Wees gewoon betrouwbaar en stel geen vragen. Als zij dan ontdekt dat je niet nieuwsgierig bent of dingen uit haar wil trekken, zal ze zich veiliger gaan voelen en dan heb je een kans dat ze zich veilig genoeg gaat voelen om zich bij jou te uiten. Een andere oplossing is gewoon accepteren dat dit haar keuze is waar zij zich waarschijnlijk ook het prettigst bij voelt. Niet iedereen uit zich graag op die manier, die vinden weer andere uitlaatkleppen.
Vraag jezelf af of je dit voor haar wilt of voor jezelf. De kans bestaat namelijk ook dat als het je wel lukt ze zich inderdaad zwak voelt en meer last heeft dan als ze niets gezegd zou hebben. Dan ben jij blij met het vertrouwen en is zij er niet mee geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ik kan me geen beter antwoord bedenken op deze vraag.
+1!
Ik lees dan vooral een angst om zich kwetsbar en open op te stellen. Die angst komt ergens vandaan zodat je niet zomaar met zekerheid kan stellen dat de persoon gesloten IS. Deze persoon heeft misschien veel slechte ervaringen in hoe er met hem/haar werd omgegaan als zij zich kwestbaar opstelde. Of is er in het verleden veel misbruik gemaakt van haar/zijn vertrouwen. Het kan ook dat hij/zij als kind altijd overschaduwdof gekleineerd werd door een oudere dominante broer of zus. Dan durf je het niet meer aan je open op te stellen. Je kunt best eens geinteresseerde vragen stellen over iemands jeugdherinneringen en wat hij/zij anders zou doen als hij zelf een kind heeft. Miocht je vraag gaan om een goede vriend of vriendin, je kunt er het beste maar gewoon zijn als goede vriend(in). Geef veel waardering en complimentjes, vraag haar/hem eens raad en probeer lekker lol te hebben met elkaar.
Bij vrienden word je geaccepteerd zoals je bent, vrienden eisen niet en verlangen niet dat je verandert. Al kan ik me wel voorstellen dat je het iemand gunt om een beetje meer uit de schulp te komen vooral omdat het gaant om een angst v oor openheid.
Op een speelse manier, er zijn ook veel leuke spelletjes waarbij je met antwoordkaartjes om de beurt vragen beantwoordt over je favoriete muziek of eten, je dromen, wensen, dilemma's etc. Dan zou je kunnen afspreken dat er ook gepast mag worden als een vraag te dichtbij komt. Vraag maar eens welke spellen er zijn op de bijgevoegde site.