Voor mijn eerste expositie wil ik graag mijn broers en zussen uitnodigen zonder hun (klein)kinderen. Hoe maak ik dit tactisch duidelijk?

In onze familie is het de gewoonte om met een feestje of verjaardag de broers en zussen uit te nodigen. Die geven dit dan weer door aan de (klein)kinderen. Omdat ik wil dat de aandacht naar mijn schilderijen uitgaat en niet naar elkaars (klein)kinderen (hoe gek ik daar ook op ben) wil ik op een tactische manier in de uitnodiging duidelijk maken dat deze alleen voor de ontvangers is bedoeld zonder dat ik daarmee iemand tekort toe of beledigd laat voelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er is al wel eens een vergelijkbare vraag over geweest (maar toen ging het over een feestje als ik me goed herinner)

Probleem is, dat hoe je het ook brengt, bij sommige mensen valt het ALTIJD fout.

Alleen jij kunt inschatten of er in jouw familie zulke types zitten.

Ik zou het er wel HEEL duidelijk inzetten anders begrijpen mensen het per ongeluk fout

Ik zou er niet letterlijk inzetten dat de aandacht naar je schilderijen en niet de kleinkinderen moet gaan maar ik zou proberen als reden te geven:

Dat je allereerst je broers en zussen wil vragen A) vanwege de ruimte en B) omdat je graag er eerst een beperkt gezelschap naar wilt laten kijken.

Je kunt zelfs nog suggeren dat je "de rest" dan graag in een later stadium wilt vragen
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

- je kan het uitleggen zoals je hier doet

- een dubbele uitnodiging sturen
Een voor je broers en zussen waarin vermeldt dat ze zonder kinderen komen.

Een uitnodiging voor een andere dag voor de kinderen sturen waarop je ze uitnodigt om bij jou te komen schilderen, daarin vermelden dat hun ouders niet mee kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een leeftijdsgrens zetten in de uitnodiging.
Zet in de uitnodiging dat de opening, in verband met het officiele karakter en de ruimte, alleen is bestemd voor personen boven (bijvoorbeeld) de 18 jaar.

En dat op een later tijdstip iedereen van harte welkom is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je op deze manier niemand kwetst.
+
Ik neem aan dat je expositie een aantal dagen/weken duurt.
En dat jij er regelmatig bent.
Wanneer je echt niemand wil kwetsen kan je ook aangeven welke dagen de expositie geopend is, wanneer jij aanwezig bent en dat je het geweldig zou vinden als zij zouden komen wanneer het hen uitkomt, liefst een beetje verdeeld zodat jij hen alle aandacht kan schenken.
Dan voorkom je dat iedereen tegelijkertijd komt, en dan maakt het ook niet zoveel meer uit of (klein-)kinderen meekomen omdat het dan niet een familiebijeenkomst wordt in plaats van een expositie.

Of, je nodigt wel iedereen uit en geeft een rondleiding waarin jij zelf echt de leiding neemt. Dan luisteren ze echt wel naar jou en komen de gesprekjes later pas.

Ik ben bang dat het op een andere manier toch kwetsend gaat overkomen voor die en gene. Als dat je niets uitmaakt is het oké maar ja, dan had je deze vraag niet gesteld...

Gefeliciteerd trouwens ! :-)
Kristal
12 jaar geleden
Schrijf gewoon in de uitnodiging dat deze persoonlijk is en niet mag doorgegeven worden. Het is jouw expositie, dus is het ook jouw keuze wie je uitnodigt.

Maar het gaat toch om je broers en zussen? Bel hen eerst op en leg uit waarom je dit zo wil. Een uitnodiging sturen zonder uitleg lokt misschien allerlei speculaties uit die te vermijden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou de uitnodiging kunnen zijn.

Beste broer/zus,

Hierbij nodig ik je graag uit op mijn expositie dan en dan.
Ik zou het waarderen als je Joost en Kim thuis laat (als ze zo heten) . Ik wil graag dat de aandacht naar mijn werk gaat en ik denk dat het eventueel zou kunnen dat Joost en Kim de aandacht verplaatsen. Ik vond het moeilijk om te vragen maar dit is toch wat ik graag wil.

Ik hoop dat je het goed opvat dat zou ik echt fijn vinden.

Hopelijk tot dan en laat je me nog even weten wat je er van vind?

Als jij gewoon eerlijk en open bent dan kan iemand je wat verwijten maar jij weet van jezelf dat je je best hebt gedaan. Wat moet je dan altijd de waarheid mooier maken dan het is? De realiteit is het beste voor mensen en natuurlijk kan je dat op een beleefde manier vragen en hoef je niet zoiets te zeggen van "Beter neem je je kinderen niet mee want anders verzieken ze alles!" Maar goed zo denk je er ook niet over natuurlijk.

Veel succes en wees vooral jezelf en eerlijk en DUIDELIJK tegen je familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan eenvoudigweg niet. Maar met wat positieve ingesteldheid kan het goed zijn dat je schilderijen ook van de kinderen en kleinkinderen aandacht krijgen.