De crematie van mijn opa was één groot feest. Met discolampen en al in het crematiezaaltje. We hebben daar dan ook hartelijk gelachen en plezier gemaakt, tussen de tranen door.
Overigens niet omdat we geen verdriet hadden hoor, wel omdat dit voor hem het meest passende afscheid was. Het was bovendien 'goed zo', na een rijk leven en na dat lange ziekbed van hem met heel veel pijn.

Echter meestal is de sfeer van een crematie/begrafenis heel plechtig en dan past het niet om luidruchtig te doen.
Vaak heb je ook zo'n verdriet dat dit verdriet je stil maakt.
Of inderdaad uit respect maar dat is al eerder gezegd ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi, zo'n crematie als het past :-)
+1 voor je opa!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was geweldig, alles klopte ook, zeg maar!
Mijn zoon was toen 6, de eerste keer dat hij dit meemaakte. En ofschoon we heel duidelijk hebben gezegd dat het een crematie was en hij dit ook begreep, heeft hij het nog steeds over opa's feest ivm opa's crematie.
Mijn opa was een eigenzinnige man die van het leven genoot. Na de crematie hadden we ook geen koffietafel maar hebben we in zijn huis alle lekkers opgemaakt. Dus de snoepjes die hij altijd voor de kleinkinderen had etc.
Een mooie dag waar we als familie een dierbare herinnering aan hebben.
Bedankt voor het plusje voor mijn lieve, aparte opa :)
Kristal
12 jaar geleden
Ik zit te glimlachen bij je verhaal, heerlijk als het zo kan.

Andere antwoorden (9)

Respect voor overledene/ familie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het niet een gelegenheid is om hard te praten. Mensen zijn verdrietig en uit respect praat je dan zachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is respect tonen in degene die is overleden.

Toegevoegd na 33 seconden:
En nartuurlijk voor degene die er bij zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit respect. Net als in een kerkdienst, daar ga je ook niet hardop praten maar doe je rustig om de anderen niet te storen. De meeste mensen komen op een begrafenis om in gedachten stil te staan bij de overledene, en de familie te steunen. Uitgebreid praten kan wel na afloop, bij de koffie met cake.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Net als in een kerkdienst, daar ga je ook niet hardop praten" Nou, niet iedereen houdt zich daaraan, soms staat er zelfs een midden in de kerk met versterking en al vrij luidruchtig te zijn.
Uit beleefdheid en respect. Je praat uit jezelf dan al zacht, maar je komt ook nog extra 'bot' over als je hardop praat of schreeuwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals voor mij al meerdere keren vernoemd is: respect. Dat zit zo in onze cultuur bepaalde culturen (sommige protestanten bv.) gaat men heel blij zijn en dansen en zo maar hier dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals mijn voorgangers zeggen: 'uit respect'.
Tegelijkertijd denk ik ook dat het van belang is, dat men stil of rustig is zodat men, zelf herinneringen kan ophalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dat respectvol is en bovendien zijn er vaak mensen verdrietig en dan gaan ze niet luidruchtig praten en doen praten alsof het heel gewoon is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zijn mensen onder de indruk en verdrietig door het gebeurde, dan heb je geen zin om hardop te spreken. Verder is het ongepast om de aandacht te vestigen op jouw persoon door te luid te praten. Fluisteren en je op de achtergrond houden is meer respectvol naar de nabestaanden toe.