wat de doen als ex de inboedel niet wilt verdelen?

Wat kun je doen, als ex-vrouw de inboedel niet wilt verdelen? Ook al heeft ze de gezamelijke woning verlaten en is ingetrokken bij haar nieuwe partner.

Toegevoegd na 19 minuten:
De woning wordt door beide niet meer bewoond. De vrouw heeft de woning tot voor kort aangehouden en de inboedel gewoon meegenomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

Indien ze er niet meer woont.
Kan je alles gewoon meenemen. Niemand die je tegenhoud.
Komt ze later terug in een leeg huis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt er geen overeenstemming over de verdeling van de inboedel dan kan je naar de notaris stappen. Komt deze notaris er ook niet uit, dan zal de Rechtbank een beslissing moeten nemen. Hiervoor dient dan een aparte procedure gevoerd te worden en heb je een advocaat nodig.

Bij het geven van een bevel tot boedelscheiding benoemt de Rechtbank een zogenaamde onzijdige persoon. Dit is iemand (meestal een andere advocaat) die de belangen behartigt van de man of de vrouw, die weigert om mee te werken aan een boedelscheiding. Deze onzijdige persoon kan dan bindend beslissingen nemen voor de weigerachtige partij, zodat er alsnog een boedelscheiding tot stand komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat u moet verdelen, hangt af van uw burgerlijke staat. Als u getrouwd was in gemeenschap van goederen is automatisch alles gemeenschappelijk bezit. Bij scheiding krijgen u en uw partner beiden de helft van de waarde van de totale inboedel.
Bent u getrouwd geweest onder huwelijkse voorwaarden of heeft u een samenlevingscontract? Dan is vastgelegd wat van jullie samen is en wat niet. Al het gemeenschappelijk bezit en de spullen waarvan onduidelijk is van wie het is, moeten eerlijk worden verdeeld. Spullen die niet officieel gemeenschappelijk zijn, gaan naar de oorspronkelijke eigenaar.
Er is één uitzondering: verknochte goederen. Deze goederen zijn nooit gemeenschappelijk bezit, ook al bent u in gemeenschap van goederen getrouwd. Voorbeelden hiervan zijn sieraden en kleding. Ook is de waarde van een erfenis of schenking die u of uw partner heeft gekregen niet altijd automatisch ook voor de ander.
Als zij alles heeft meegenomen en er niets is vastgesteld over wie wat krijgt en wat gezamelijk of persoonlijk bezit is, dan kunt u weinig meer doen, tenzij u kunt aantonen dmv foto's of aankoopbewijzen (bonnetjes etc) dat bepaalde spullen van u zijn.
In dat geval kunt u naar een advocaat of sociaal raadslieden stappen om hulp te krijgen ( zie bron) en de zaak voor een rechter te laten komen.
Ook zou ik naar de politie gaan, want zomaar spullen meenemen die na een scheiding nog niet verdeeld zijn, is in mijn ogen diefstal. Ik kan u helaas niet garanderen dat de politie dat ook zo ziet, dat wil per regio nog wel eens verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dat Kaboutervrouwtjes zulke zinvolle antwoorden kunnen geven had ik niet verwacht ;-)
Maar wel een +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaboutervrouwtjes zijn soms slimmer dan men denkt. Dat moet ook wel als je wilt overleven in een wereld die veel groter is dan het jouwe!! ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Daar zeg je wat ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik u al aangaf in mijn antwoord rest u alleen nog naar de politie gaan en het hele verhaal daar uitleggen. Het is immers diefstal van uw eigendommen en dat is strafbaar. Veel succes!