Hoe kan je de liefde op een goede wijze ontvangen?

We zijn vaak wel in staat om de liefde te kunnen geven aan anderen, maar hoe kunnen we die goed gaan leren ontvangen?
Net zoals complimenten, daarin is het geven vaak eenvoudiger als het ontvangen van een compliment.

Vaak geven je ouders je veel liefde, maar zie je dat soms niet door omstandigheden, kan je die niet ontvangen.
Of je partner in een relatie geeft je veel liefde. Die liefde geeft je met alle liefde ook terug, maar hoe je puur en alleen ontvangen?
Op het moment dat je erg de liefde nodig hebt, hoe kan je die ontvangen.

Ik heb het dus niet over de liefde geven, want dat is een heel ander onderwerp. Anderen helpen is natuurlijk ook een vorm van liefde geven. Jezelf laten helpen door anderen zou een vorm van liefde ontvangen kunnen zijn, maar is dat ook werkelijk zo?

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik zelf was opgegroeid in veel angsten. Mijn ouders waren erg bezorgt om mij. Als kind zag ik alleen die bezorgtheid en het gebrek van vertrouwen.
Maar nu zie ik die bezorgtheid als een manier om de liefde voor mij aan mij te geven. Bezorgt zijn dat mij iets overkomt, is ontstaan door de pure liefde voor mij. Beschermend zijn is ook liefde geven. Maar als klein kind zie je dit niet en beschouw je het als vervelend en pijnlijk. Mijn ouders hadden geleerd om op deze wijze de liefde te geven. Ik heb het alleen nooit kunnen ontvangen. Zag niet eens dat het liefde geven was. Een knuffel kreeg ik niet, bezorgt zijn wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
j5m
12 jaar geleden
Wat een ontroerende vraag van jou.
Ik moest er even een traantje bij weg pinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, en huil gerust hoor. In velen zit er nog te veel vast en dat mag er gerust uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adrem5, Misschien kan je eens lezen onder de reacties bij het antwoord van Kristal. Velen kampen met het probleem hoor. En de liefde wordt op vele wijzen gegeven. Zelfs op wijzen waarvan je eerste instantie denkt dat het niets met liefde te maken heeft.
Dan is het ook moeilijk om liefde te hebben leren ontvangen. Want we denken allemaal dat een knuffel krijgen liefde krijgen is. Maar wie heeft er in Nederland nu knuffels gekregen? Zoals mijn vraag al zegt, mijn ouders hebben hun liefde gegeven door bezorgt te zijn.
Emoties uiten is zo wie zo al moeilijk, laat staan de liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adrem5: wat ontzettend goed, dat je dit doet voor jezelf èn voor je kids. Hiermee help je ze enorm; ik hoop, dat je dit kunt inzien en dat ze je dat ook zeggen.
WAUW!!! Petje af voor je!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste GD,
In je toevoeging zeg je: "Bezorgt zijn dat mij iets overkomt, is ontstaan door de pure liefde voor mij. Beschermend zijn is ook liefde geven" M.i. komt dat beschermend zijn vanuit angst van de ouders zelf. Dat maakt hen heel 'voorzichtig'. Dit projecteren zij op jou. Zelf zou ik deze bezorgt en beschermend zijn niet vertalen als liefde. Maar waar het om gaat is dat jij dit wel zo ervaart. Prima!
Kristal
12 jaar geleden
Ha Lifehacker :),
ik vermoed dat GD nu kan inzien hoe het bedoeld is, dat de oúders hun bezorgdheid als liefde zagen, zoals mijn eigen vader eens zei: ja maar natuurlijk gaf ik je op je donder als je maar een 6 op je rapport had, dat deed ik omdat ik een goede ouder wilde zijn en het beste van je naar boven wilde halen...
Voor mij werkte dat compleet anders uit als hij bedoelde en maakte van mij destijds een jong meisje dat altijd bang was niet te voldoen (natuurlijk niet alleen doordat mijn rapport nooit goed genoeg was).
Nu begrijp ik dat hij het bedoelde als liefde, ook al voelde dat voor mij niet zo, maar omdat je nu weet hoe het bedoeld is kan je het hem vergeven, en het jezelf vergeven dat je dacht dat je niet voldeed, dat je niet goed genoeg was, nóóit goed genoeg was...
En het dan eindelijk laten rusten zodat je de ruimte ervaart om (jezelf) lief te hebben zoals JIJ liefde (ontvangen) ervaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens en mijn moeder heeft mij op ongeveer die manier ook enorm geholpen.
Maar ik kan je verzekeren, dat niet iedere ouder daartoe in staat, dan wel toe bereid is!
Kristal
12 jaar geleden
@Adrem,
dat is zóó helend voor je kinderen Adrem, dat je open voor ze staat om hun verhaal te vertellen. En wat goed van je dat je dus zover bent, zoveel gegroeid bent, dat je het kan en doet!! Je zal wel eens moeten slikken maar het meeste weet je wel wat ze je vertellen. Volgens mij ben jij in staat om ze met liefde aan te horen, ook al vertellen ze dingen die heel hard en pijnlijk voor je zijn, vooral wanneer je hoort hoe pijnlijk hun jeugd voor hun was. Maar je kan het, en dat is bijzonder en sterk.
En liefhebbend. Als jij denkt dat je wel liefde kan geven aan je kinderen terwijl je jezelf niet kan liefhebben vergis je je misschien wel.
Misschien hou je meer van dat gekwetste meisje in je zelf en die fijne liefhebbende vrouw die je nu bent, dan je je bewust bent.
Misschien hoef je je zelf alleen nog maar te vergeven dat je geloofde dat je niet van jezelf hield omdat anderen je destijds behandelden alsof je niets waard was lieve Adrem.
Kristal
12 jaar geleden
precies Adrem, je doorbreekt een familiepatroon op deze manier, een patroon dat vaak al van generatie op generatie is overgebracht. Prachtig :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal, dat nooit goed genoeg is mij ook niet onbekend. Mijn moeder moest als weduwe met 3 jongen jongens 'overleven'. Zij deed haar best goed voor ons te zijn maar de jongens hebben er wel onder geleden.
Nu, vele jaren later, zien wij in dat zij op dat moment niet anders kon.
Dat wetende maakt vergeven makkelijker maar zeker noodzakelijk om verder te kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lifehacker, je kunt je eens gaan verplaatsen in je moeder van toen. In de stress die zij ervaarde en de drukte van de 3 jongens erbij en het moeten overleven.
Stel nu dat je moeder jullie enorm liefhad en veel liefde voor jullie had. Op welke wijze zou zij dat hebben toegepast naar jullie toe, in alle stress, drukte en verantwoordelijkheden. Een pak op je broek omdat je iets gevaarlijks hebt gedaan is ook liefde. Want je MAG dat nooit meer doen, anders kan je doodgaan of iets heel ernstigs overkomen. Dan raakt je moeder je kwijt en dat is ondenkbaar, zoveel liefde heeft ze voor je.
Dus in alle paniek, stress en schrik van dat moment, geeft je ze een flinke pets op je bil en schreeuwt ze enorm hard tegen je. Is ze enorm boos op je. Want ze wil je niet kwijt! Helaas ben je als kind nog niet zover gegroeid dat je dit kunt zien. En zie je eerder die pets op je bil en het schreeuwen van je moeder. Je hebt vaak geen idee waarom en wat je had gedaan dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voor mijzelf ook belangrijk geweest, om de opvoeding te bekijken in de geest van de tijd. Ik heb het idee, dat er nu meer gepraat wordt met kinderen dan vroeger.
Merk het ook aan mezelf: als ik boos ben geweest op mijn zoon bijvoorbeeld, dan bespreek ik achteraf het waarom ervan, wat iets met mij deed, en ook omgekeerd: hij met mij. Daardoor is een handeling of een gedrag meteen duidelijk en blijft het niet hangen, zodat de kans, dat het een eigen leven kan gaan leiden, kleiner is. Ik denk ook, dat je je ouders niet hóéft te vergeven als ze fouten hebben gemaakt, als het onbedoeld/ongeweten is geweest. Ik heb het niet over bewust geestelijke danwel lichamelijke mishandeling uiteraard.
Begrijpen, waarom dingen vroeger gegaan zijn zoals ze zijn gegaan was voor mij voldoende. Iedereen maakt fouten, niemand is perfect en volmaakt. Dat vind ik zo goed van Adrem5: ze stelt haar kids in staat om te bespreken met haar wat er is gebeurd, zodat ze de effecten kunnen begrijpen en hopelijk aanvaarden, inzicht kunnen krijgen in die effecten bij hunzelf in hun leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super om te lezen mensen! echt, respect hoor!! ik heb vroeger ook niet leren praten (mening was fout, dus dan leer je het wel af, doen wat je moest doen en in de maat meelopen, meer was het niet)
met mijn kinderen doe ik het ook anders. ik vind het ZOOO belangrijk om te praten over gevoel en gedachten. van jongs af aan heb ik hier ook naar gevraagd, en nu geven ze het zelf aan. we praten over dingen, en praten dingen uit. we zoeken een oplossing, we durven elkaar sorry te zeggen, maken een samen #in overleg# een afspraak als dit nodig is, en we sluiten het af met een dikke knuffel en wederzijds begrip. de kinderen weten dat ze ALTIJD lief zijn, ook als springen ze soms uit hun vel en roepen wat in de hitte van de strijd. ze zeggen dan: we blijven toch vriendjes en elkaar lief vinden he mama'
en dat is ik wat ik altijd tegen ze zeg.
'fouten' maken (of het nu het kind is of een ouder) zijn geen fouten als je ervan kan leren door erover te praten. als alleen staande moeder met 2 kids (zelf ADD, kind met ADD en andere met ADHD) is het soms zwaar om de kar te trekken als er geen achtervang is, maar hier durf ik eerlijk in te zijn naar de kinderen want ik weet dat niemand anders me erop wijst hoe ik iets beter aan zou kunnen pakken en niet alles perfect doe.
ik zeg dan 'Sorry lieverds, we gaan even naar het park want ik kan nu eventjes geen drukte om me heen hebben Dit ligt NIET aan jullie maar aan mama zelf. ze snappen het en krijgen dan een knuffel. zelf geven ze het ook aan als het HUN even teveel is.'laat me maar eventjes met rust want mijn boosheid (iets van school, of een strijd tussen de kids zelf) blijft nu nog hangen.
als het (noem het altijd de parameters) zijn gezakt praten we rustig over met zijn allen en is het weer goed. mijn jeugd wil ik niet over doen, maar ben toch dankbaar ervoor. dankbaar omdat ik nu weet hoe het NIET moet, en deze fout niet met mijn eigen kinderen hoef te maken en ze dit kan besparen.
wij zijn geen van allen robotjes die alles perfect doen, maar gelukkig leren mijn kids van mij, en ik ook zeker van de kids. we geven elkaar hier de kans voor. het is meer dan een pot voer op tijd en schone kleding, dat was vroeger bij mij zo, en vind het zeker niet voor herhaling vatbaar. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GD, zoals je beschrijft is het ook gegaan. Maar de intentie waarmee, die voor mij voelbaar was, was in vele gevallen toch een andere dan liefde. Een kind voelt of het gewenst is, het voelt als het 'in de weg loopt', het voelt dat het geen kind mag zijn, ...
Maar ik zie ook wel in welk een moeilijke situatie mijn moeder zat en dan is het inderdaad moeilijk de liefde die in haar was te tonen hetzij te delen op een manier die de kinderen zo nodig hebben tijdens het opgroeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lifehacker, we willen allemaal graag de ideale manier zien om de liefde te krijgen die we zo graag verlangen.
We hebben in onze hoofd al helemaal voor ons om eens een hele diepe knuffel te krijgen dat er speciaal naar ons geluisterd wordt en waar we zonder schroom onze pijn en verdriet mee kunnen delen.
Allemaal gebaseerd op de plaatjes die we zien bij onze buren en in de reclames en films. Zolang we die niet krijgen, zijn we zwaar teleurgesteld, voelen we ons niet gewaardeerd en houdt er niemand van ons.
Alles wat we doen is om die liefde te kunnen krijgen. Om gezien te worden en gewaardeerd te worden. Soms tot in het krampachtige toe.
We zoeken die liefde buiten ons, als aanvulling wat we vroeger nooit hebben gehad. Nooit zo hebben gekregen zoals we ideaal willen hadden hebben. Vaak blijven we als een slachtoffer achter en blijven we zoeken buiten onszelf.
Het nieuwe inzicht is dat we niet meer gaan zoeken buiten onszelf. Maar in onszelf. Heb jezelf lief, geef jezelf de liefde, waardeer jezelf en zie jezelf.
Door al het zoeken buiten jezelf, ben je jezelf ook kwijt geraakt.
Stop om jezelf als een slachtoffer te zien. Ga zelf op zoek naar je eigen geluk.
Kristal
12 jaar geleden
@ lieve Wen, je hoeft je ouders ook niet te vergeven voor hun fouten (bewust of onbewust) voor hun. Ze vergeven doe je voor jezelf, om iets (een periode, een emotie) af te sluiten in zachtheid, en om verder te kunnen met je éigen leven. @Eucje, mooie reactie Euc, ik denk wel dat wij inderdaad geleerd hebben destijds hoe het anders kan in ons eigen leven van nu. Ik vermoed ook dat vooral gevoelige mensen daar veranderingen in willen brengen omdat zij daar vroeger de meeste last van hebben gehad. @Lifehacker, als we wat ouder worden weten we vaak wel waardoor de ouders reageerden zoals ze deden. Mijn ouders hadden het weer geleerd van hun ouders etc. Ik vermoed dat wij die negatieve spiraal hebben kunnen doorbreken in onze families; lees alle prachtige verhalen van moeders die het door verschillende omstandigheden en eigenschappen hééél zwaar hebben en toch in staat zijn open en met liefde op hun kinderen te communiceren (ook bij, of na, trammelant). Dat is dan de goede kant van de medaille van een liefdeloos aanvoelende opvoeding.
De moeilijke, uitdagende, kant van dezelfde medaille is dat wij, degene die de negatieve spiraal (willen) doorbreken, jaren en jaren lang bezig kunnen zijn om weer aan te leren dat we er mogen zijn, om van onszelf te genieten zoals we zijn. Dat we genoeg zijn en niet in de weg lopen. Maar oké dan, als het is om die spiraal te doorbreken ga ik er voor :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: misschien ligt het voor mij aan het woord vergeven. Ben gevoelig voor woorden namelijk ;-) Dit staat er in Google:
1) Genade schenken 2) Kwijten 3) Kwijtschelden 4) Pardonneren 5) Vergiffenis schenken 6) Vergiften 7) Vergiftigen 8) Weggeven 9) Wegschenken Ik kan iemand, die iets niet kon of niet wist en mij daardoor onbewust pijn heeft gedaan niet vergeven, omdat er m.i. niets te vergeven valt. Wat ik kan doen is proberen te begrijpen, in te zien, inzicht te krijgen waaróm het is gegaan zoals het is gegaan. En van dát inzicht kan ik leren, ermee verder en achter me laten (loslaten). Ik kan iemand vergeven, die mij willens en wetens pijn gedaan heeft, met opzet, met een verkeerde intentie, zonder dat ik dat kan begrijpen. Om dat daarna los te kunnen laten en verder te kunnen. Misschien is het een woordspelletje, niet mijn bedoeling, maar het voelt voor mij belangrijk anders. @Gdan: helemaal super, dat je dit inzicht hebt gekregen!!!
Kristal
12 jaar geleden
@Wen, nee lieve Wen, ik zie dit ook niet als een woordspelletje, en ik begrijp wat je zegt.
Hoe kan je iemand iets kwalijk nemen als hij/zij niet weet wat hij/zij gedaan heeft? Wat je nu zegt is eigenlijk al een vorm van vergeven lijkt mij. Voor mij is vergeven een vorm van serieus nemen van de pijn die mij onbewust is aangedaan.
Als ik mijn ouders vergeef doe ik dat omdat ik MIJN EIGEN pijn nou eens een keer serieus neem, en dus even zónder met mijn verstand begrip te tonen voor de omstandigheden waarin de ander leefde etc.
Ik weet dat ze het zo niet bedoelden, ik weet dat ze het beste met mij voor hadden, ik weet dat ze het niet expres/bewust deden om mij pijn te doen.
(Sterker nog, ik persoonlijk geloof zelfs dat mijn ziel samen met o.a. andere lichtwezens hebben besproken wie het beste mijn ouders zouden worden).
Maar als ik het achter me wil laten zal ik eerst zonder al het relativerende weten mijn pijn moeten voelen, omdat ik het niet los kan laten als ik het niet voel. En dan, als ik in die pijn zit, dan kan ik ze vergeven... ik moet nu ineens even denken aan wat Jezus volgens de Bijbel zei toen hij gekruisigd werd; Vader vergeef het hen want zij weten niet wat zij doen.
Nou ja, zoals je weet ben ik niet religieus maar dit schoot me zo te binnen, waarschijnlijk omdat het aansluit bij mijn gedachten: het maakt voor je verstand uit of iemand je onbewust of bewust pijn doet, maar de wond doet in beide gevallen even zeer. En daarom is vergeven goed voor de ouders en voor jezelf. Om geestelijke wonden te helen aan beide zijden.
Met alle respect overigens voor jouw inzichten daarin Wen,
dat weet je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals jij het omschrijft (mooi inderdaad, die uitspraak van Jezus) hèb ik vergeven (het blijft voor mij een punt hoor, dat woord), mezelf serieus genomen, de pijn gevoeld (beeeeeeeetje lang en heftig ;-) en ben bezig los te laten en door te gaan. "het maakt voor je verstand uit of iemand je onbewust of bewust pijn doet, maar de wond doet in beide gevallen even zeer." Dat zinnetje is voor mij zoooooooooooooooo waar!!! Wat ik heb geleerd inmiddels is wat Gdan ook omschrijft en dan in mijn woorden: in liefde, begrip, inzicht etcetc vanuit jezelf. Dáár moet het naar mijn ervaring/idee vandaan komen. En je respect voor mijn inzichten en die van vele anderen is me totaaaaaal duidelijk lieve meid!!! <3
Kristal
12 jaar geleden
Ja Wen, inderdaad, ik denk dat je, als ik je verhaal zo lees, al vergeven hébt. (ver-geven is voor mij ook: vré-geven, vrede geven, volgens mij is dat wat je dan doet, tenminste ik realiseer me dat ik dat diep van binnen zo ervaar: door te vergeven geef je vrede aan je ouders (of wie dan ook) en aan je zelf. En ja, helemaal mee eens over dat stukje waar je schrijft dat het vanuit jezelf vandaan komt. Hartje terug ;-)
Annswers
12 jaar geleden
@gdanonym, prachtige vraag hoor +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GD
Ik zit een beetje met je laatste zin van je reactie die je met me deelt, zijnde "Stop om jezelf als een slachtoffer te zien. Ga zelf op zoek naar je eigen geluk." Waar in mijn tekst blijkt dat ik nu nog in een slachtofferrol zou zitten?
Kristal
12 jaar geleden
@Adrem, ik begrijp inmiddels een beetje beter hoe moeilijk je het kan hebben meis, maar je komt er wel, je bent een volhoudster ;-) Alavast allemaal goeiemorgen en een heerlijke dag toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lifehacker,
De hele reactie die ik schrijf is in het algemeen geschreven. Met 'we' heb ik het over 'ons velen'.
In de laatste zin schrijf ik 'je' omdat het eigenlijk is bedoeld voor iedereen die het leest. Niet jou in het specifieke. Ik schrijf op GV heel veel op intuitie en zoals ik iets voel. De laatste zin raakt je. Misschien zit er toch een vorm van waarheid in die op jou slaat.
Als ik je reacties teruglees, dan is deze zin hetgeen wat het gevoel van slachtoffer zijn wel versterkt:
"Maar de intentie waarmee, die voor mij voelbaar was, was in vele gevallen toch een andere dan liefde".
", het voelt dat het geen kind mag zijn". Ik voel de emoties die je hebt als kind toen. En die is niet liefde, eerder pijn en verdriet. En de oorzaak ligt bij de ander, waarvan je het liefste de liefde gehad zou willen hebben, maar niet hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adrem, ik wil ook nog even reageren op je 2e reactie hier. Je zegt dat jij jezelf schuldig vind voor wat je je kinderen onbewust hebt aangedaan.
DIT IS PURE LIEFDE. Kinderen zijn heel gevoelig. Als jij plots helemaal om kan slaan tussen heel driftig zijn (vanuit je depressie toen) naar poeslief (met knuffels), dan weet het kind ook niet meer wat het nu eigenlijk is. Het is dan ook wantrouwig geworden. en de oprechtheid in de knuffel kan niet meer worden gevoeld en worden gezien. Die driftigheid wordt wel gezien. daar is het kind altijd waakzaam voor. Je kunt het verleden niet meer veranderen. Alleen maar goedpraten. Voor jezelf kan je niets anders doen dan goedpraten dat jij zelf veel problemen had. Het lag niet in je macht om het anders te doen. En WAT JE DEED, deed je zo oprecht mogelijk. Ik heb ook een moeder gehad die in zware depressie zat en ik zie nu dat zij het gewoon niet anders kon. Alles wat ze deed, deed zij om maar goed te kunnen zijn. Alle angsten, structuur, enz was nodig om zelf in het gereel te blijven.
Ook jij was een slachtoffer van het leven, ook jij hebt het niet gemakkelijk gehad in je jeugd. Wie eigenlijk wel??? Het is tijd om geen slachtoffer meer te zijn. Het is tijd om het leven voor je zo in te vullen zoals je zelf wilt. Naar je kinderen toe, met alle liefde die jij NOG STEEDS voor ze heeft.
Het verleden drukt zwaar. Het slachtoffer gevoel, houdt je vastgenageld om te zijn wie je zou willen zijn. Zie jezelf twee soorten liefde geven, voor jezelf en voor je kinderen. Dat heb je in het verleden ook gedaan, ook al zie je dat niet direct. Je hebt namelijk jezelf beschermt en alles geprobeerd om jezelf goed te krijgen/houden, en je hebt alles geprobeerd om je kinderen de liefde te geven. Alletwee heb jij gedaan, het kon alleen niet gelijktijdig.
Die liefde heb je en die zit in je. Pas die liefde opnieuw toe en herinner je die liefde. Geef die liefde AAN JEZELF en aan je kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees de andere dingen later even maar wil jullie allemaal een plus geven en Gj een tien voor zijn vraag... ++++++++++ <------- gj ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ (is dat genoeg)? voor de rest :) Ik heb het ingestraald met liefde, eerlijk delen he :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, maffe griet!!! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is zo ontroerend dat er een enorm gevoel van liefde loskomt in mij xxx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zazoe, geniet ervan en ontvang!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adrem5: dat woord vergeven is voor mij niet kloppend, als iemand fouten gemaakt heeft uit onwetendheid. Wat valt er dan te vergeven voor mij? Snap je? Dán heb ik iets aan begrijpen waaróm iemand heeft gehandeld zoals hij/zij heeft gehandeld om het los te kunnen laten.
Ik begrijp heel goed, dat vergeven voor jou vanuit je opvoeding een moeilijk woord is. Zelf heb ik dat niet: ben niet opgegroeid met een geloof. Je bent een waanzinnig sterke vrouw, echt! Heb het al eerder geschreven: petje af voor je!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*grouphug* Adrem thnx voor het delen, ik voel je pijn maar het is pijn door opgedrongen normen... Niet pijn die bij je hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik pik soms even een stukje eruit, heb moeite met het lezen van de lange lappen tekst achter elkaar... gek genoeg niet met het schrijven ervan. Ik zit zelf namelijk in verwerking... Dus vergeef me als ik niet reageer zoals ik normaal doe...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GD, jouw reactie heeft me in die zin 'geraakt' dat jij, wat nu blijkt, mij aanvoelt vanuit dat kleine jongetje, zeg maar.
Natuurlijk voelde ik dat zo. Ik begreep de hele situatie niet. Op latere leeftijd ben ik dit in gaan zien en ben ik het geluk in mijzelf gaan zoeken. Dit is inmiddels weer 16 jaar geleden. Ach, wat is tijd. Voor alles is een tijd. Je zult begrijpen dat ik toen mijn 'slachtoffer rol' heb leren afleggen door jaren van inzicht, en het gaat maar door natuurlijk. Deze 'gebeurtenissen' hebben ervoor gezorgd dat het mijn sterke punten zijn geworden. Alles wat gebeurd heeft een bedoeling. Mijn punt is nu dat jij, zoals ik het opvatte, mij nog als slachtoffer ziet/voelt, terwijl ik dit ben ontstegen. De herkenning/het gevoel, is in mij achter gebleven als waarschuwing. Misschien de reactie de volgende keer minder algemeen? Vr, gr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ervaar ik ook zo... maar soms gaat het me even te snel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pssst..... weet je nog forall (eerdere reactie nav die van jou): tijd nemen en desnoods tijd voor jezelf CLAIMEN.
op jouw tempo dingen op hun plaatsje zetten en dan weer verder :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*huil* Das waar ik inderdaad veel moeite mee heb... wanneer ik vanzelf alleen ben of weg ga dan kan ik al enigszins tijd voor mezelf gebruiken ook echt maar hier in huis tijd voor mezelf claimen, en echt MIJN ding gaan doen is vaak moeilijk voor mij. Vooral ook omdat, wat ik wil doen, vaak met kabaal gepaard gaat en het waarin huis dan ook nogal gehorig is ( zingen, gitaarspelen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Forall: je kids gaan toch naar school? Is er dan geen mogelijkheid om te doen wat je wilt dan? Misschien heel simplistisch gedacht van me hoor.... weet natuurlijk niet of je ook buitenshuis werkt en zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zit eraan te komen maar ik ben die kamer nu aan het opknappen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tenkjoe, gaat vooruit zal ik maar zeggen :P

Het beste antwoord

Mooie vraag GD...
Vermoedelijk moeten, net als ik, veel mensen het leren, liefde ontvangen. Als ik liefde geef en ik word blij van de reactie dan probeer ik te voelen waardoor ik blij word, waardoor deze mensen mij blij maken terwijl ik liefde geef. Tegenwoordig ben ik me er steeds meer van bewust hoe anderen dat doen, ik leer van ze als ze met een fijne open glimlach liefde ontvangen. En zelf kan ik mij langzaamaan ook wat makkelijker dankbaar voelen als men mij liefde geeft zonder dat ik me daardoor de mindere voel.
Misschien is dat het wel: Openstaan om liefde te ontvangen met een glimlach en dankbaarheid zonder het gevoel daarbij dat er iets terugverlangd wordt.
Dat is puur liefde ontvangen.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vlak na het stellen van de vraag ook een antwoord mogen ontvangen:
In dat antwoord was de sleutel voelen. Voel wat het krijgen van de liefde met je doet. Voel hoe je zult ontspannen, hoe je opener wordt, hoe die liefde stroom in je lijf en hoe je daar blij van wordt.
Voel hoe je gaat stralen en hoe je overstroomt met die liefde en gelukzaligheid.
Hoe de zoektocht eventjes kan stoppen, dat je eindelijk hebt gevonden wat je altijd zocht... de liefde. Voor velen is het zoeken van de liefde een kern van al het gedrag die men nu heeft. Hoe weinig kunnen die liefde echt zien en ontvangen als het moment eindelijk eens daar is. Heb er lang mee geworsteld, maar gisteren was een grote doorbraak, dat ik eigenlijk heel vaak en heel lang gewoon de liefde heb gekregen. Misschien niet op de manier waarop het zo duidelijk was, maar het was er wel degelijk. Er zijn vele manieren op de liefde te geven. Nu kan ik eindelijk ook mezelf de liefde geven, doordat ik weet dat ik ook de liefde kan gaan leren ontvangen.
Kristal
12 jaar geleden
Prachtig GD, ik voel energie door me heen gaan en glimlach je toe. Ooit heb ik de ervaring gehad van het ontvangen van onaardse Liefde, bijna niet te verdragen zo prachtig :) En ja, je hebt gelijk, vaak krijg je wat je verlangt, zoals liefde, alleen had ik zelf ooit een andere voorstelling van hoe liefde eruit ziet, en herkende ik de liefde niet toen ze mij werd aangereikt in een andere vorm :) Wat mooi dat je nu jezelf lief kan hebben en kan ontvangen...
Je zal steeds meer te delen hebben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maaaarrrr Adrem5: ik las bij de reacties bovenaan, dat je er hard mee aan het werk bent!!!
Vul je fles met water, helemaal niet fout en surrogaat en nog gezond en heilzaam ook ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn de krenten in de pap, adrem5
Jij hebt zo veel te geven! Geef dit eens, wat zo overvloedig in je aanwezig is, aan jezelf. Natuurlijk niet met alcohol. Dit verzacht wel even maar het 'probleem'gaat er niet weg van.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GD
wauw, mooie reactie! vind het super voor je, het is je zo erg gegund! geniet ervan! voel, ervaar, absorbeer het als een spons zodat je het ook aan anderen kan geven! toppie! @adrem
vluchten in alcohol of m.b.v. alcohol is uitstellen van hetgeen waar je moeite mee hebt.
je ontneemt je zelf de kans om te leren en te groeien als mens, dus het werkt tijdelijk. ik lees dat je op meer vlakken keihard aan het werk bent, en vind dat enorm knap van je. men kan dingen niet van de een op de andere dag veranderen, dus die terugvallen horen er gewoon bij.
ik hoop dat je het niet ziet als mislukkingen, maar vol moed achter je kan kijken en je kan focussen op hetgeen je al WEL allemaal hebt weten te bereiken en de verbeteringen motivatie zijn om de schouders er weer onder te zetten als het even niet meer wil. sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal super!!!
heb er respect voor dat je de draad blijft oppakken en eraan wil blijven werken. ik ken het dat er dingen ingebakken zitten, ook wat betreft het hulp vragen. zelf ben ik die mega drempel wel een paar keer overgestapt, en heb mogen ervaren dat het enkel mijn beladen gevoel was wat in de weg zat en er na die drempel enorm veel van mijn schouders viel. maar ja, dat ene stapje he..... ;-)

Andere antwoorden (12)

Ik denk dat het dan goed is om schuldgevoelens los proberen te laten.

Ik voelde me voor en na de bevalling van mijn jongste erg ziek. Ik was bedlegerig en niet in staat te geven.
Alhoewel mijn familie met alle liefde en plezier voor me zorgde, voelde ik me schuldig omdat ik niets terug kon doen. Ik had niet eens de energie om een gesprek te voeren.
Ik zat in de situatie waarin ik dus alleen maar kon ontvangen en heb hier niet optimaal van kunnen genieten omdat ik me schuldig voelde.
Zonder dat schuldgevoel had ik veel meer kunnen genieten van alle aandacht en liefde.
En achteraf besef ik dat dit schuldgevoel onterecht was!

Dit is een heel letterlijk voorbeeld, echter ik heb dit ook in andere situaties.

Maar goed, ik neem aan dat je momentopnamen bedoelt? Want een contact met een ander mens dat alleen maar gebaseerd is op geven of ontvangen lijkt me niet prettig. Interactie maakt de zaken boeiend, toch?

Maar net zoals je zonder verwachtingen geeft, zou je dit ook om kunnen draaien naar zonder verwachtingen ontvangen. Lijkt me heel bevrijdend en fijn om dit te kunnen! Mij zit voorlopig het schuldgevoel nog in de weg ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
schuldgevoel is er vaak omdat je jezelf minder waard vindt, ik hoop dat het nog eens voor je verandert.
Een +1 voor je oprechte antwoord.
Ik denk dat als je oprecht liefde kunt geven je ook zonder meer in staat bent om deze te ontvangen. Die -oprechte- liefde moet dan wel echt zijn, dus niet gegeven als een vorm van dienst of gunst of liefdadigheid of medelijden.

Oprechte liefde stroomt vanzelf, heen en weer, geven is dan ontvangen en vice versa.

Wat weerhoudt iemand om echte liefde te ontvangen (of te geven)? Daarop is voor zover ik weet maar 1 antwoord mogelijk: angst. Waar angst is kan geen -oprechte- liefde zijn. Liefde is eenvoudig te geven én te ontvangen als het maar in vol vertrouwen, dus zonder angsten, gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefde kan je alleen ontvangen als je er echt voor open staat.
Iedereen is op vandaag gehaast met zijn carriere bezig kortom te druk.
Als je echte liefde op een goede wijze wil ontvangen zul je eerst zelf de rust moeten vinden om dit te kunnen.
Dat is in deze tijd met jachten en jagen moeilijk.
Maar als je iets wil dan kan het ook.
Met name als men de positieve dingen van het leven ziet.
Dan is liefde ontvangen van een ander het mooiste wat er bestaat en met geen goud te betalen.
12 jaar geleden
Als je zelf lekker in je vel zit kun je beter openstaan.. In je verhaal "lees" ik dat niet.. Probeer over dingen die je dwars zitten nu en vroeger te praten met iemand die luistert, maar weinig antwoord geeft of raad....
Als je je eigen ongenoegen oplost voel je de liefde die een ander geeft vanzelf .. Succes want het is geen makkelijke weg .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hoe kan je de liefde op een goede wijze ontvangen?"

- Inzicht in en begrip voor je verleden
- Openstaan om te kunnen ontvangen
- Onbevooroordeeld zijn
- Vrij zijn van angst en gêne
- Vergevingsgezind zijn t.o.v. anderen, maar ook van jezelf
- Kunnen loslaten
- Onvoorwaardelijk zijn
- Kunnen accepteren en aanvaarden
- Niet jaloers zijn
- Emoties/gevoel durven en kunnen toelaten/laten zien
- Eerlijkheid

Geen idee, of dit rijtje compleet is.... en als ik dit zo lees, dan denk ik dat je als mens bijna perfect moet zijn, om zuiver en puur te kunnen ontvangen dan wel te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de plusjes.
Kom je inderdaad een end mee ;-)
Punt is: kunnen we als mens ècht zonder oordelen of verwachtingen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook van niet en nee hoor je bent niet alleen: we zijn in ieder geval met z'n 2en ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niemand is perfect lees ik.... WAT een mazzel heb ik dan gehad... zonder het me te realiseren!!!!! ik #was# namelijk niemand (of niets, of waardeloos)
nu heb ik die mazzel niet meer want weet inmiddels dat het anders is ;-)) dus mensen; hier nummertje 4 ;-) (+je had ik al gedaan hoor spinneke)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proest Euc....haaaaaaaaahahahahaha LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi basisantwoord Wendy H.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Veera: alles begint bij de basis ;-)
Kristal
12 jaar geleden
***Punt is: kunnen we als mens ècht zonder oordelen of verwachtingen zijn?*** Lang niet altijd, maar we hebben langere of kortere momenten dat we puur kunnen zijn, dat we liefde kunnen ontvangen met liefde. +1 Wen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!!
simpelweg:

door te leren jezelf lief te vinden.
(werken aan je zelfbeeld, dus #voor jezelf# OOK aanvaarden dan je het VERDIEND)

als dit niet mogelijk is voelt het als onterechte liefde, en is het niet meer puur.

super jammer is het, want in feite doe je jezelf tekort.
ik hoop dat je het kan leren aanvaarden, want ook JIJ verdiend het gewoon, net zo goed als welk ander persoon dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was helaas nog niet voldoende. Ik gaf mezelf wel de liefde. Maar ik merkte dat ik helemaal niet in staat was om de liefde te ontvangen.
Dus niet van anderen en dus ook niet van mezelf. Vandaar de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, eucalypje, ik zag na het antwoorden dat je het ook al over 'lief zijn voor jezelf' hebt.
+1 @gdanonym: moeilijk he. Ik ben blij dat ik het in de loop van mijn leven wél geleerd heb.
Je mist anders zo veel.... en voor je geliefden is het ook niet leuk dat je hun liefde niet goed kunt ontvangen. Ik hoop dat je de weg alsnog vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska, dank je. komt goed hoor. Heb al weer veel inzichten gekregen. Zie ook de reactie onder het antwoord van Kristal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je helemaal gelijk in Alexa! En toch...ergens diep vanbinnen.... voelt dat voor mij ook zo. Dat rottige, strenge, afkeurende stemmetje vanbinnen de mond snoeren is geen makkelijk proces!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is het zeker niet, maar het is gelukkig geen onmogelijk proces Wendy ;-) het is werken geblazen, maar onderschat je eigen kracht niet hoor, en durf (leer) hierop te vertrouwen. voor allemaal een DIK verdiende #knuf#
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat een grote mazzel is Euc? Dat spinnestemmetje ben ik zelf!!!! Dus als IEMAND die de mond kan snoeren (lees: begrijpen, gedachten ombuigen, inzichten krijgen etcetc), dan ben IK het wel ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tátáááá!!!! :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahahaha: zie je het licht opeens??? ;-)))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
licht? die bouwlamp bedoel je? tja.... wat zal ik er van zeggen.
ik heb moeten leren zien idd.
dat stemmetje ken ik, als zijnde een echo van een real life stemmetje. (die stond ook al de repeat haha) maarrr (pling: lamp aan) het was geen echo, ik herhaalde zelf, dus het was mijn stemmetje.
maarrrr...... die heb ik wel het zwijgen opgelegd hoor. keihard de snavel gesnoerd uiteindelijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heerlijk is dat hè, je te realiseren dat je het zèlf bent!!! Dat betekent, dat je er zelf ook iets aan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het is echt een ontdekking!
alleen al de wetenschap dat je het (op een of andere manier) los kan gaan laten. de vraag is dan alleen: hoe.
maar.... daarvoor is er weer een ander lamp die zijn licht kan laten schijnen, dus dat scheelt!!!
Kristal
12 jaar geleden
+1 Eucje
Ik begrijp je verhaal gd. Als kind herkende ik ook niet de liefde die ik kreeg van mijn ouders. We werder vroeger niet overladen met kusjes en knuffels, de liefde van je ouders/familie was niet zo duidelijk als nu. Ik heb na jaren ook moeten ondervinden hoe je liefde kunt herkennen in bepaalde handelingen van mensen én hoe je die liefde moet ontvangen.

Hetgeen je vooral moet leren is iemand anders het plezier gunnen van liefde te geven! Je bijvoorbeeld laten helpen, daar heb ik het misschien nog het moeilijkste mee gehad. Ik hechtte totaal geen belang aan wat ik zou ontvangen. Ik gaf altijd veel liever dan dat ik kreeg. Dat voelde gemakkelijker omdat ik niet goed wist wat ik met het ontvangen aan moest.

Wat ook heel belangrijk is om te leren lief te zijn voor jezelf. Daar heb ik ook jaren over gedaan, maar achteraf ondervond ik dat het liefde ontvangen dan makkelijker werd, omdat je dan beseft dat je het waard bent om liefde te krijgen. Het is zonde dat een mens zoveel tijd nodig heeft om tot dat besef te komen. Maar we zullen maar denken: "Beter laat dan nooit".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zooo herkenbaar!!!
knuffels waren bij ons geen zeldzaamheid, ze kwamen nog minder voor. weet nog dat ik mijn moeder een spontane knuffel gaf, maar haar reactie heeft het me voor de rest van mijn leven #naar haar toe# afgeleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die afstandelijkheid was natuurlijk een gevolg van de tijdsgeest en HUN opvoeding. Als je al van opvoeding in die tijd kan spreken.... Het enige wat toen belangrijk was, was voeding en een dak boven hun hoofd. En dan had je die oorlog nog....
Bedankt voor het +je eucalypje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!! Zeer herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Wendy :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar. Ik kom uit een warm no-nonsense nest met een lieve moeder en een strenge vader die het beste met ons voor had. Totdat mijn zusje bij een auto-ongeluk om het leven kwam en de hele basis onder ons hele gezin werd weggeslagen. Iedereen keerde zichzelf naar binnen in zijn eigen verdriet en keihard werken was een manier om te overleven. Het heeft vele jaren geduurd voor we als gezin de schok enigszins te boven waren.
En het heeft mij daarna nog heel veel jaren gekost om te begrijpen hoe dat nou allemaal zo kon, waarom ik zo'n rot-puber was, waarom het nooit over de echte dingen ging, waarom mijn ouders zo kil leken en waarom ik mezelf zo zielig vond.
En daarna heeft het me nog vele jaren gekost om uit te vinden wat nou die balans tussen geven en ontvangen is, en volgens mij ben ik daar nog steeds mee bezig, ook in mijn eigen gezin. Volgens mij blijf je een leven lang bijleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad stippel, je blijft je hele leven bijleren, dat heb ik ook ondervonden. Ik moest zelf ouder zijn om te beseffen dat mijn vader ook van me gehouden heeft op zijn afstandelijke, strenge manier. Spijtig genoeg kwam ik maar pas tot dat besef toen hij er niet meer was. Jammer toch, al die verloren jaren en onuitgesproken liefde. Ik herken ook veel in jouw verhaal. Mijn ouders hebben ook een kindje verloren, maar daar werd vroeger niet zoveel aandacht aan gegeven. 'Rouwverwerking' bestond niet, de mensen moesten zich er maar alleen doorslaan. En daar kenden ze maar één oplossing voor: hard werken. Dank je voor het +je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel: pfffffffff, heel heftig levensverhaal!!!
Ik denk ook, dat je levenslang blijft leren.
Als het goed is, want je kunt er ook voor kiezen om die rottige, inmiddels volwassen, puber te blijven, die zichzelf zielig vindt ;-) En dat heb je duidelijk niet gedaan! Nog steeds is hard werken voor veel mensen de oplossing om over enorm verlies heen te komen denk ik.
Rouwverwerking bestaat nu wel, maar niet iedereen is in staat om daarmee aan de slag te gaan op een voor hem/haar goede, helpende manier, helaas. Groepsknuf meiden!!!!
Kristal
12 jaar geleden
Nou, ik doe graag mee aan de groepshug lieve vrouwen,
Het meeste is heel herkenbaar voor me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een warm gevoel geeft dat, zo'n groepsknuffel voor het slapen gaan :)) Mmmmmh! Gevoeld?
Kristal
12 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmmmmm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevoeld Sis!!! ;-)
Volgens mij begint het bij acceptatie van jezelf, in al je facetten. Wanneer je jezelf kunt accepteren 'at face value' oftewel zoals je bent, onbevooroordeeld, zoals je een ander zou accepteren, ben je makkelijker in staat om überhaupt te 'ontvangen'.
We zijn ons vaak niet eens bewust van onze eigen beperkende overtuigingen; we zien alleen maar dat we iets wat we zouden willen ontvangen niet krijgen. We gaan eraan voorbij dat we onszelf niet 'waardig achten' om te ontvangen, of het nu om liefde gaat of om iets anders. We staan het onszelf op een of ander basaal niveau niet toe.
Wanneer je kunt accepteren dat jij JIJ bent, een waardig, waarachtig MENS, en jezelf toestaat om te ontvangen, dan ben je dankbaar voor alles wat op je pad komt en ontvang je het in dankbaarheid. Ongeacht in welke vorm het tot je komt, of welk etiket er ook opgeplakt zit.
Verwacht ook niet dat je altijd zult herkennen wie of wat er tot je komt; doorgaans zie je het totale plaatje pas achteraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je liefde kunt leren ontvangen wanneer je leert zien en voelen wat liefde nu eigenlijk is. Bezorgdheid is geen liefde maar angst. Bescherming heeft ook veel angst in zich en is ook geen liefde. Liefde die gegeven word zal door de gever ook als liefde naar zichzelf te voelen moeten zijn, en dit gaat gepaard met vrijheid, ruimte en compassie.
Misschien is het goed om te beseffen dat ieder mens in wezen liefde IS. En iedereen verlangt naar dat wezenlijke. Je ouders ook destijds. Maar ze konden dat niet voelen als puurheid. Zo te lezen begrijp je dat ook, en dat begrip is ook liefde.

Als liefde als wezenlijk gevoel word ervaren is het niet zo afhankelijk van geven en ontvangen. De gever en de ontvanger zijn dan in principe een.
Dus hoe kan je liefde op een goede wijze ontvangen; door in te zien dat liefde IS. Los van de persoon. Los van gever/ontvanger.. zonder die afhankelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik heel veel inzitten inderdaad.
Toch kan liefde ook van 1 kant komen, omdat de ander niet KAN inzien (nog) wat dat nou is, die liefde. +
Kristal
12 jaar geleden
+1
je geeft al liefde, waarom vraag je het? Toon gewoon dankbaarheid, door simpelweg dankjewel te zeggen, en je voelt dat er wederzijdse uitwisseling is...
Je neemt het gewoon aan, en door te merken dat je dankbaar bent en laat zien dat je het je realiseert komt er veel liefde los tussen beiden...

Open staan voor een ander zijn mening, ook al wil je liever de waarheid niet horen
Want dat is ook liefde die je krijgt... gewoon realiseren dat liefde in alles zit wat de ander doet, ook dingen die als negatief worden bestempeld worden. Je beheerst dat al, waarom vraag je het? Ik ken jou niet anders dan dat jij geeft en ontvangt.

Open staan voor alles zonder oordelen... Als iemand wat dan ook doet, kun je je afvragen waarom als dat jou kwetst. Vaak kom je erachter dat ze je iets probeerde te geven, of hij, uit liefde... je verplaatst je in de ander...

Je bent zelf een expert erin, je vraagt naar de bekende weg, zoetwatergympie :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whah, de foto... die ogen, zo wijd Je eerste zin klopt niet... Ik vraag juist naar het ontvangen van liefde, niet naar het geven.
Het is voor mij een verfijning, ik merk(te) dat ik geen liefde van mezelf kon ontvangen, ook al gaf ik die wel. Ik stel geen vragen waar ik zelf het antwoord op weet. Voordat ik deze ook stelde heb ik de vraag aan mezelf ook gesteld. Kreeg toen geen antwoord. Dus heb ik de vraag gesteld.
Niet lang daarna, heb ik wel een antwoord gekregen. Zie mijn reactie op het antwoord van Kristal.
Het stellen van de vraag heeft geholpen ermee. Dus zeker niet nutteloos.
Ik laat de vraag open staan, omdat hij speelt bij anderen. Voor mij voelt dit als verdiepen en het laatste stukje beet pakken. Het kindje in me was niet in staat om de liefde te ontvangen.
Dat heb ik het nu geleerd en het kindje is nu blij, vrolijk en maakt plezier. Ook als ik even geen tijd voor het kindje heb doordat ik aan het werk ben.
Hiervoor was het kindje telkens weer onrustig als ik erbij kwam, en werd het rustig als ik er een tijdje bij bleef. Nu is het kindje niet meer onrustig, en werkt er zelf ook aan om zichzelf liefde te geven en die liefde te ontvangen. Dan kan ik zien dat het goed heeft gewerkt als ik hem weer even tijd geef en er tijd voor heb. Dan ben ik trots op het kindje. Dan ben ik trots op mezelf! Want wij zijn 1. Tot voor een paar dagen terug, kon ik pas zien dat mijn kindje eenzaam was zonder mij. En werd hij onrustig. We hebben samen geoefend om onszelf liefde te geven EN ontvangen (NIET elkaar, maar onszelf, elk apart). Nu voelt het kindje zich niet meer eenzaam, kan het op zichzelf vertrouwen.
Gisteravond in de auto om een uur of 10, sliep het kindje al rustig. Heb ik in mijn hoofd een slaapliedje gezongen voor hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik net aan het schrijven was in mijn dagboek kwam in me op dat ik dit moest delen... 23-09-2011 Goh het is bijna half twaalf en ik realiseer me nu pas dat het vandaag mijn moeders sterfdag is. Volgens de "dat hoort zo's en de dat moet zo's zou ik daar vandaag meer aandacht aan moeten besteden, omdat het mijn moeders sterfdag is én omdat het ook nog eens precíes 5 jaar geleden is dat ze overleed. Waarom ben ik dan niet verdrietig? Ik kan haar lichaam niet meer aanraken en haar geur niet meer ruiken en stem horen in deze "aardse"wereld, maar als ik mijn ogen dichtdoe, of over haar schrijf, zoals nu, in liefde bij haar zijn. Ik ruik haar typische geur, voel haar zachte gerimpelde huid, en ik kan zeggen tegen haar wat ik wilde zeggen en er in liefde voor haar zijn. En nu ik uit mijn depressie ben, kan ik voelen hoe zij voelde, situaties terughalen in details. Ik kan haar stem horen terwijl ze met stralende ogen tegenover mij zit, zoals ze kon toen ze nog leefde. Ze zat tegenover mij te glunderen en mee te leven vol liefde als ik vertelde en soms proestte ze het uit. Ze waardeeerde mijn droge, letterlijke humor, ook al zei ze het nooit. ze gáf het me. Tranen met tuiten lachtte ze als ik Engels begion te zingen met een letterlijk nadrukkelijk nederlands accent, met een nummer mee dat op de radio speelde. "It woont bie iesie joe tink its streensj wen ai trai toe ekspleen hou ai fiel...." zodat de emoties uit zo'n nummer compleet ontkracht werden. Tranen met tuiten. En doordat zij lachte, stak ze mij aan, want ze had zo'n aanstekelijke lach. Ik kon onmogelijk mijn gezicht in de plooi houden, als zij begon. Práchtig!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak was dat als we aan de grote tafel in de keuken zaten, tegenover elkaar. Ik was altijd bezig met mijn handen, zoals zij vroeger bezig was met haar handen. Als ik maar kon werken met papier, verf, inkt stof, garen, altijd in de weer. En zingen. helaas was haar repertoire erg overjarig en haar zangstem vergaan door het vele roken. Anders had die muziek nog heel mooi geklonken uit haar mond. Ik vind het jammer dat ik nu pas besef dat ik haar eigenlijk had moeten laten gaan met het zingen. Als ik zie wat het met haar doet... Dan zou ik nog een stukje liefde hebben kunnen geven. Haar lichaam is er niet meer, maar ik heb geen verdriet, want ze is in het hart van iedereen die haar gekend heeft en van haar gehouden heeft... öh mama wat een mooie jode jozen"zei ik tegen haar toen ik heel klein was en de "r"niet kon zeggen" schiet me nu te binnen... dat hoorde ik nog van haar toen ze 78 was.. ook een stukje liefde, ontvangen door haar, maar meer dan ik destijds beseft zal hebben toen ik het zei... Want liefde ontvangen is ook dat positieve oppakken wat een ander uitstraalt, of zegt.... die kleine dingen die overal gebeuren is ook ontvangen... om je heen en in jezelf...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik wil zeggen is... je hoeft je maar open te stellen en liefde komt van alle kanten, op allerlei manieren en in alle soorten en maten... Toen ik gisteren verdriet had om degenen die ik verloor uit mijn leven, en zat te schrijven in het park, kwam een pauw een "praatje met me maken" en hij at uit mijn hand... Ik besefte de liefde die daarin zat, die dat beestje mij gaf... dieren voelen je ook aan, haarfijn hoor...
Kristal
12 jaar geleden
Ach Forall... tranen in mijn ogen... zo prachtig om te lezen, dank je wel.
Ik omhels je even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*knuffel* wat doet het met jou?
Ze leeft wel, alleen niet meer in haar lichaam.
Ze had ooit een kaars gemaakt... ik heb nooiit meegemaakt dat kaarsen naar iemand roken.. deze ruikt naar haar... als ik mijn kast opendoe komt haar geur me tegemoet... heel raar.. .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pffffffff......Forall.................. dit raakt een zeer diepe snaar bij me vanbinnen!!!
Vele herinneringen duikelen boven nu, anders dan de jouwe, maar met zoveel raakvlakken.
Het is vandaag de verjaardag van mijn vader.... hij is 29 jaar geleden overgegaan en ik dacht daar opeens net aan, voordat ik je tekst las.
En mijn moeder....bijna 5 maanden geleden overgegaan....
En dan jouw prachtige verhaal....
Een waterval uit de oogkes :-)
Lief(de) en mooi, dat je het hebt willen delen en ik hoop, dat jij er ook veel aan hebt gehad! Ik wel!!!!!
Kristal
12 jaar geleden
Het ontroert me en ik zou het prachtig vinden wanneer mijn kinderen, als ik niet meer hier ben, zo over mij zouden spreken als jij over jouw moeder. Wat zal ze het fijn vinden dat je jullie lachen zo herinnert. Ja, wonderlijk hoe dat met geur kan gaan. Ik heb daar ook enkele ervaringen in, hoewel in een wat andere situatie. En ja, voor mij is dat ook zo Forallweknow, onze moeders zijn er nog, alleen zonder lichaam :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kristal, je wou me gewoon terugpakken en mij aan het janken krijgen >.< Ik heb altijd moeite gehad zulke dingen openlijk te schrijven. mensen vinden je toch gauw een aanstelster of zo... Maar ik had hier en zoals wel vaker, het idee dat ik het er neer moest zetten... Ik ben blij dat jullie er wat aan hebben... En ik weet wel zeker dat jullie kinderen later zo over jullie schrijven, omdat jullie bijzondere moeders zijn, met het hart op de juiste plek. Want juist als je je afvraagt "Doe ik het wel goed?" vind ik dat je een goede ouder bent. Want dat betekent dat als blijkt dat je misstappen bent begaan, bereid bent die ook recht te zetten. En kinderen zijn erg loyaal wat dat betreft, die vergeven je zonder meer... Niet in woorden, maar met daden. Dat merk je omdat je elke dag de liefste mama van de hele wereld bent, en platgeknuffeld wordt... Je kunt als je er niet meer bent, zonder lichaam toch spieken als ze over je schrijven ;-) Dat doen mijn moeder en zuster ook :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, wat mooie teksten lees ik hier en zo treffend! Ik zie je moeder bijna voor me zitten forall, zo goed beschrijf je haar. Mijn moeder is al 26 jaar overleden. Toch denk ik bijna elke dag aan haar, zeker na het overlijden van mijn zoon.
De laatste zinnen van de tekst hierboven raakten me ook. Toen ik vele trieste gedichten schreef na de dood van mijn zoon, had ik ook vaak het gevoel dat hij over mijn schouders mee las. (enkele zijn te lezen in mijn Gedichtenhuisje)
Toch vreemd dat zoveel mensen die ervaringen hebben, en dat men toch blijft volhouden dat zoiets niet kan bestaan....
Kristal
12 jaar geleden
Nou, geloof me maar dat ik dat ook zal doen zo mogelijk ;-)
Ik ga ze dan ook even zachtjes in hun oor blazen... een +1 voor je ontroerende woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx hihi ik ga het lekker tegen je kinderen zeggen dat je ze in hun oor gaat blazen u.u
Kristal
12 jaar geleden
;-))
ga voor de spiegel staan wat zie je dan
om liefde te ontvangen en op goede wijze ontvangen moet je eerst van je zelf leren houden
je houd van je zelf omdat.......
je houd van het leven dat je hebt omdat.......
je houd van de wijze waarop je denk omdat......
ook al maak ik fouten daarom hou ik niet minder van mij zelf omdat.......
je moet te aller eerste op de eerste plaats komen van je zelf
ga niet voor anderen denken van wat ze van je vinden
ga niets van iemand eisen
ook al ben je humurig en heb je geen puf hou van je zelf dit is een vereiste als je liefde ontvangt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefde ontvangen, daar wordt je steeds beter inzoals eerder al gezegd wordt als je ook de tijd en de relaxheid hebt om de liefde te ontvangen en te ervaren in welke vorm ze zich voordoet: een bericht, een persoon, een lekker gerechtje, een goed boek, een huisdier, een buurvrouw/man, een goed idee, een grappig moment op straat,..maar je zintuigen moeten er zo veel mogelijk ontvankelijk voor zijn.
Probeer nooit zélf te bepalen wààr die liefde moet van komen.

Je ouders kunnen jouw geen affectie geven dus verwacht dat niet van hun, ervaar de behoefte van een affectie en laat dan de behoefte los en in het beste geval ontvang je innerlijk een antwoord op die behoefte.

Leuk dat zoveel mensen op deze vraag reageren, je ziet dat er meer mensen mee bezig zijn, hé.

Groeten, V.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
***Probeer nooit zélf te bepalen wààr die liefde moet van komen*** Ja dat is ook zo belangrijk! Je wilt graag liefde ontvangen maar dan wél graag van die ene persoon en dan ook graag op die manier. Als je dat los kan laten, ie je ineens dat liefde van velen en op vele manieren tot je kan komen. +1