Hoe kan ik mijn vader duidelijk maken dat zijn hobby nu toch echt uit de hand loopt? Of moet ik zwijgen?

Mijn vader gaat wekelijks naar een paar rommelmarkten en neemt altijd spullen mee naar huis. Ondertussen puilen de schuren uit van de rommel, je kunt er niet eens fatsoenlijk lopen. De rommel ligt dan wel niet tot het plafond maar er valt niets meer te vinden, dat is vroeger wel eens anders geweest.

Als ik er een opmerking over maak dan is hij gelijk op zijn teentjes getrapt, mijn moeder en broer zijn ook wel een beetje klaar met de troep maar laten het niet zo duidelijk merken. Mijn moeder vindt het zijn hobby en het is zijn verdiende geld maar ik vind dat je er wat van moet kunnen zeggen als partner of familie zijnde. Moet ik ze maar laten gaan totdat ze zelf een keer vastlopen?

Ik gun hem zijn plezier op de rommelmarkt het is immers zijn vrijetijdsbesteding en dat respecteer ik ook maar deze hoeveelheid aan prullaria gaat naar mijn idee te ver. Ik word er soms ook behoorlijk boos/verdrietig om als ik de troep zie want hoe wil je zoiets in godsnaam opruimen?

Is deze verzamelwoede psychologisch te verklaren? Is hij bang om iets te kort te komen?

Voor de rest zijn we gewoon een leuk/gelukkig gezin.

Graag goed advies gevraagd en niet zeuren dat ik zeik :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (6)

Diogenes-syndroom is de officiele naam voor de psychische stoornis: verzamelwoede.

Zoals je dit vertelt lijkt dit een begin te zijn van zoiets, kijk zolang de spullen nog in schuren belanden en niet in huis, zou je kunnen zeggen dat is binnen het toelaatbare, maar als dit verder escaleert, zou dat best ook het huis in gebracht kunnen worden.

Als dit echt het geval is, kan je zo iemand niet zomaar ff helpen. Het blijven negeren is in ieder geval niet de oplossing. Ik zou eens gaan googelen op deze term, er is vast een hoop informatie over te vinden op het internet.

Hou het zeker wel in de gaten en wat ik zei, als het bij de schuren blijft en hij dat daarvoor mag gebruiken zou het nog handelbaar kunnen blijven als andere gezinsleden er op die manier geen last van hebben.

Je kan er ook mee naar je huisarts gaan en het er met hem over hebben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal nog even verder speuren op het internet over dat syndroom. Al denk ik dat het bij mijn vader puur om het plezier gaat :)
je vader begint een verzamelgekte te krijgen, ik denk dat het meer dan redelijk is om hem hierop aan te spreken, niet alleen voor jouw rust, maar ook voor zijn toekomst.

"Hoarders" is een serie, over mensen met dit probleem.. deze mensen zijn wel wat verder gevorderd (elk hoekje van de kamer ligt vol) kijk hem maar eens: http://watchseries.eu/serie/hoarders

verder zou je hem bijvoorbeeld met je vader kunnen kijken, mits hij kan lachen om de ironie van dit geheel.

Dat je moeder vind dat het zijn geld is en dat ie ermee moet doen wat hij wil.. ja snap ik wel, daar werk je toch je hele leven voor.. Maar persoonlijk vind ik een extra vakantie dan toch een beter idee, dan het ingraven van je vrouw en kinderen in rommelmarkt spulletjes.

Je kan hem ook aanspreken over het brandgevaar, want er is geen loopruimte, en stapels brandstof..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je link, ik ben benieuwd!
Als het weer zo ver is kan je moeder hem opgeven bij help mijn man heeft een hobby. Of je gooit al die spullen weg en laat echt zien dat het niet langer zo kan. Heel veel succes :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
---geen goede oplossing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik de spullen weggooi dan zou dat de familieband niet ten goede komen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste suggestie vind ik wel grappig, maar je tweede is geen goed idee. het zijn wel zijn Vaders spullen.... die gooi je niet zomaar weg.
Als ik op je verhaal afga, is het beheersbaar. Je moeder heeft er geen probleem mee, het is niet zo dat de huiskamer onbegaanbaar is van de spullen of dat de trap volligt. Dat zouden voor mij tekenen zijn dat het te ver gaat. Het normale woongenot moet wel intact blijven. Zolang het alleen om de schuur gaat, zie ik het probleem niet zo.
Je kunt eens een gesprek met hem aangaan en aangeven dat je je zorgen maakt. Waarbij ik wel moet zeggen dat zorg en ergernis twee verschillende dingen zijn, en dat ik het idee heb dat het bij jou meer ergernis is.
Verder zou ik er over zwijgen. Zolang het normale gezinsleven niet verstoord wordt, is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad voor het grootste deel ergernis. De bijkeuken waar ook heel veel rommel staat zou bijvoorbeeld veel functioneler gebruikt kunnen worden. Mijn ouders zien dat ook in maar ik geloof dat zij ook de energie niet hebben om de boel op te ruimen omdat het moeilijk te overzien is. Bovendien is het niet mijn huis en mijn geld dus wat dat betreft heb ik ook weinig te vertellen. Maar de irritatie is soms behoorlijk groot ;)
Wat leuk dat je vader een hobby heeft! Maar wat jammer dat nou juist deze hobby zoveel ruimte vergt. Jullie hebben nog het geluk dat er zoveel schuren zijn.

Vraag je vader eens of hij erg gehecht is aan de spullen. Misschien vindt hij het alleen leuk om ze op de kop te tikken en geeft hij er verder niets om. Je kunt hem dan voorstellen dat hij wat via marktplaats te verkopen.
Wil hij dat niet, dan kun jij er niet veel aan doen. Vooral niet omdat jouw moeder het niet schijnt te deren.
Maar er dan maar het beste van.
Je kunt hem voorstellen of hij niet eens kleine spulletjes kan gaan verzamelen.
Stel hem voor om er een soort tentoonstelling van te maken. Help hem om in de schuren stellages te maken om de boel netjes neer te leggen/zetten. Ook kan hij het een en ander ophangen aan haken aan de wanden. Dan is het meteen van de vloer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben al aardig wat stellages maar dat is ook een grote bende, schijnbaar is het voor hem niet zo erg om lekker te struinen als hij wat zoekt. Ik zal hem eens vragen of het puur om het kopen gaat. Ook denkt hij dat alles geld oplevert, dat over winst uit te behalen valt. Misschien moet hij toch zelf maar eens leren hoe marktplaats werkt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij denk dat het misschien geld oplevert is Marktplaats nog niet zo'n gek idee!!
Vraag of jij wat mag verkopen en dan samen de winst delen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het jammere is dat hij altijd denkt dat er na een bod altijd iemand NOG hoger gaat bieden, wat niet gebeurd. Vervolgend wil degene die geboden heeft het product niet meer kopen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En Koninginnedag is nog zo ver weg.......:)
je kan ook gewoon nog een jaar of wat afwachten tot je moeder en broer het ook wel " te " gaan vinden, ik ken ook een moeder en zoon die verzamel woede hebben hun hele huis staat vol met spullen. is er niet iets schokkends gebeurd in je vaders leven? maar erover praten is altijd goed veel succes.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik weet is er niets schokkends gebeurd, ik denk dat hij het gewoon erg leuk vindt wat zijn goed recht is :)