Valt dit onder mishandeling?

Ik moest de vraag anders stellen, omdat in de vorige vraag niet duidelijk stond omschreven wat ik precies wilde weten. Na kort nadenken is dit eigenlijk mijn hoofdvraag; word/werd ik geestelijk mishandeld door mijn moeder? Want het is mij niet duidelijk wanneer iets onder mishandeling valt. Misschien overdrijf ik?

Zo kort mogelijk en vanuit mijn beleving:
Als ik iets zeg wat bij haar verkeerd valt, wordt ze ontzéttend boos. Ze noemt mij regelmatig "vies vuil secreet" en "intens gemeen". Als ze zo doet heeft praten geen zin meer en wordt alles omgedraaid alsof het allemaal aan mij ligt. Als ik dan wegga, zegt ze dat het niet normaal is dat ik haar in de steek laat. Ze doet niets om de ruzie bij te leggen. Vragen van mij zoals; "zullen we het goedmaken?", worden beantwoordt met een stilte of afgewezen met een volgende beschuldiging. Ze noemt mij vaak gek, en ik twijfel altijd of ze gelijk heeft. Ze heeft dus veel grip op me. Dit jaar heb ik haar mee op vakantie genomen (alles betaald) en ze heeft gezegd dat ik dat alleen deed omdat ik zélf op vakantie wilde. Ze gooide een glas wijn leeg in mijn gezicht en noemde me -wederom- een vies vuil secreet en gek. Ik heb haar al heel vaak gevraagd of ze hulp wil zoeken maar dat doet ze niet. Zelf heb ik wel therapie gehad. Hierover zegt ze vaak; "ja, JIJ kunt het allemaal wél hé?" of "jij bent zó perfect!" Dit is dan sarcastisch bedoeld en doet me pijn omdat die therapie een zwaar proces was. Valt dit alles onder mishandeling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft je therapeut je nooit verteld dat dit onder emotionele mishandeling valt? Mocht je je therapeut nog zien, zou dit welicht een heel goede vraag zijn om te stellen. Sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om hier een goed antwoord op te kunnen geven, zouden wij moeten weten wat jij tegen haar zegt, om zulke reacties uit te lokken.
Gezien haar reacties denk ik niet,dat je een opmerking over het weer gemaakt hebt.
Maar de antwoorden die zij geeft kun je idd onder de noemer geestelijke mishandeling plaatsen.
Maar hoe staat het met de jouwe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok hoe jij je ook in het contact met je moeder verhoudt haar gedrag kan ik niet binnen de gezonde kaders plaatsen. Ik zou haar adviseren om hulp te zoeken zoals een psychotherapeut om over haar emoties te praten en misschien eerdere ervaringen anders te kunnen gaan plaatsen. Uitzoeken wat is er er aan de hand? oorzaak en gevolg? Ik zou in ieder geval aangeven aan je moeder dat je heel veel om haar geeft en haar vragen of ze je wel in haar leven wilt hebben? Jij bepaalt hoe je je door een ander laat behandelen en dit gedrag van je moeder accepteer je niet meer. Als je moeder zo doorgaat en er is geen of heel beperkte ruimte voor dialoog dan zou ik zelf contact opnemen met hulpverlening. Je maakt bijvoorbeeld een afspraak met haar huisarts om je ervaringen te bespreken en op de hoogte te stellen van je bedoelingen of belt met lokaal maatschappelijk werk.
Jij gaat je vanaf nu heel alvast heel anders opstellen. Mam, ik hou van je maar dit gedrag accepteer ik niet van je! Ik neem weer contact met je op als je me anders behandelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat valt zeer zeker onder mishandeling

Het beste antwoord

Lieve Slimshady, je moeder heeft wel erg veel macht over je... Dat doet ze door je emotioneel te manipuleren zo te lezen. En jij, jij bent nog steeds dat kleine meisje dat goedkeuring van haar mama wil.
En in haar hart zal je moeder ook goedgekeurd willen worden door haar kind. Je moeder weet wel dat ze tekort schiet natuurlijk, maar kan hier alleen maar kwaad om worden en reageert het op jou af lijkt het.
Weet je, jij kan je moeder gewoon niet veranderen, dat moet je goed beseffen, al probeer je nog zo hard.
JIJ kan je moeder niet, nooit, veranderen, maar wel jezelf. Je bent 34 jaar, en je hebt het contact met je moeder na de vakantie verbroken. Heel verstandig lijkt me. Het is ellendig maar soms is het zo dat je als ouder en kind niets met elkaar hebt, niets positiefs dan. En daar kan alleen iets aan veranderd worden als je moeder dat ook wil. Maar dat ziet er niet naar uit. Misschien ooit, mogelijk nooit.
Dus, word je eigen moeder Slimshady, als je je verdrietig voelt troost jezelf dan zoals je zou willen dat een moeder je troost.
Het is dapper wat je gedaan hebt, en heel moeilijk. En het getuigt van respect voor jezelf, want je hoeft je echt niet (meer) uit te laten schelden. Waarschijnlijk zal je moeder (over)gespannen zijn of misschien aan zichzelf een hekel hebben. Dat hoeft niet met jou te gebeuren, maar je ging bijna dezelfde kant op zoals jij op je moeder reageerde. Je hebt de cirkel doorbroken, gefeliciteerd. Nu kan je in alle vrijheid aan jezelf en aan je eigenwaardegaan werken, met of zonder hulp van buitenaf. Maar besluit dat je je niet meer ongelukkig laat maken door iemand die zelf heel ongelukkig is. Want ook al is het je moeder, zij heeft daar zelf de verantwoordelijkheid voor, niet jij. Jij hebt de verantwoordelijkheid voor je eigen groei. Dus voel je schuldgevoel maar, accepteer het, en laat het weer gaan. Dan kan je weer leren genieten van wat je wel hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de volledigheid:
Hoewel altijd moeilijk te zeggen bij een eenzijdig verhaal maar er vanuit gaande dat het klopt:
Ja, dit valt onder geestelijke mishandeling,
je kan het ook emotionele mishandeling noemen,
of geestelijke/emotionele verwaarlozing.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een lieve reactie alweer... Bedankt allemaal, ik haal hier echt veel kracht en troost uit! Dankjewel Kristal en iedereen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Kristal!
Wat de redenen van haar moeder zijn, hoe zij in elkaar zit en wat ze voelt weet je niet, dat is dus gissen naar mij idee, wat je daarover schrijft. Het zou kunnen.
Voor de rest helemaal met je eens.
Kristal
12 jaar geleden
Ja Wen, dat is zo, ik weet alleen wel dat, als je zo reageert naar je kind, dat je zelf erg ongelukkig bent, of je dat erkent aan jezelf of niet.
Ik had na de eerste alinea inderdaad beter aan kunnen geven dat het een mogelijkheid was dat de moeder kwaad wordt omdat etc...
Zo bedoel ik het ook natuurlijk maar het is fijn dat je het even benoemd want het voorkomt misverstanden ;-) Slimshady, ik hoop echt voor je dat je er niet intrapt om je leven te laten leiden, of sterk te laten beinvloeden, door schuldgevoelens omdat je het contact verbrak of welke reden dan ook. Geniet van je bestaan en geef jezelf de tijd
:-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er iets goed fout zit als je zo met mensen omgaat is voor mij ook heel duidelijk! Maar ik blijf voorzichtig, omdat we natuurlijk alleen de info van Slimshady hebben.
Of haar moeder ongelukkig is, dat is ook vraag. Dat weten we niet; uitgaande van ons eigen referentiekader wel, maar dat is subjectief ;-) Helemaal met je eens betreffende de schuldgevoelens!
Kristal
12 jaar geleden
Ja, helemaal met je eens Wen, we horen het van één kant, vandaar ook mijn toevoeging, maar als ik antwoord ga ik er bij dit soort vragen vanuit dat het overgrote deel klopt, daar baseer ik mijn antwoord op. Uiteindelijk antwoorden we altijd op vragen die niet het complete plaatje laten zien. Dat kan natuurlijk ook niet. We zullen het steeds met eenzijdige en zeer beperkte informatie moeten doen. Maar ik durf hier wel rustig te stellen dat de moeder geen gelukkig mens is. Dit is geen blije vrouw. (nogmaals, dit zeg ik op basis van de gegevens, dat is waar ik vanuit ga, tenzij ik voel: hier klopt iets niet en dat heb ik nu niet). Fijne zaterdag Wen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit is zeker geen blije vrouw!
Okeeokee Kristal, je hebt gelijk, lekker gevoeletje hè? woehaaaaaaaaahahahahaha.
Jij ook een fijne en zonnige dag!
Kristal
12 jaar geleden
pffff, hehe, 't kost ff wat moeite maar éindelijk geef je toe...
;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt diep genieten is dat hè! hahahahaha.
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Pipl.
Hopelijk kan ze er iets mee, het is zo pijnlijk als je met je eigen moeder geen moeder/dochter band kan voelen/ervaren he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb aan alle antwoorden heel veel steun gehad. Iedereen bedankt voor het meedenken en meevoelen. De tip in dit antwoord (wees je eigen moeder) en de toevoeging met extra "benamingen", maakte dit het beste antwoord voor mij.
Allemaal bedankt!!!!
Liefs SlimShady

Andere antwoorden (11)

Ja ik vind van wel, je hebt als ouder je kind respectvol op te voeden, normen en waarden bij te brengen en het goede voorbeeld te geven, daar voldoet zij duidelijk niet aan. Ga eens met je huisarts praten, misschien heeft die een oplossing voor het feit dat ze zelf geen hulp wil zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef mij antwoord voorzichtig, omdat ik natuurlijk alleen jouw kant van het verhaal lees.... maar zoals het hier staat beschreven kan ik niet anders dan ja zeggen: dit valt onder geestelijke mishandeling.

Toegevoegd na 4 uur:
Net lees ik bij andere antwoorden dat je 34 jaar bent.
In deze situatie denk ik dat het hoog tijd wordt, dat jij je los gaat leren maken van je moeder: dit kán natuurlijk niet.
Als je moeder inderdaad zo reageert op jou (ik vind het zó ongelooflijk!!! Niet dat ik jou niet geloof, maar dat dit allemaal maar gebeurt), dan is dat totaal respectloos en een vicieuze cirkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat ik daar echt verbaasd over ben? Dat jij dit amper kan geloven? Ik vind het al bijna normaal! Ben dit al zó lang gewend... Raar eigenlijk, dat ik me nu pas besef wat er echt aan de hand is... Maar ja; beter laat dan nooit natuurlijk. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Ik weet, dat dit soort dingen gebeuren natuurlijk, maar ik vind dat gewoon verbijsterend.
Is ze altijd zo geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou.... In elk geval al heel lang! (zie mijn reactie bij het antwoord van Bessie). Ze is ook al meerdere malen opgenomen, met wanen en psychose... Helaas ook toen ik echt nog klein was. Dat was vreselijk eng om te zien, trouwens. Gelukkig is er nu betere hulp voor kinderen die dit meemaken.
Weet je, eigenlijk is het ook verbijsterend. Je zou willen dat er eerst examen afgenomen moest worden, voordat sommige mensen een kind mogen opvoeden! Volgens mij gebeuren dit soort dingen veel vaker dan we ons eigenlijk beseffen. Het sluipt erin hé, langzaam maar zeker... Hopelijk lezen er mensen mee, die dit ook meemaken en er anders over kunnen gaan denken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach meis....pfffffff.... dus ook al in jouw allereerste begin was ze zo en had ze problemen. Vreselijk triest voor haar, maar zeeeeeeer zeker ook voor jou, dat je dat allemaal hebt moeten meemaken.
Ik hoop echt, dat je hele goeie therapie krijgt (ik las dat je dat overwoog?). Zelf ben ik bekend met EMDR, misschien iets voor jou om te overwegen?
Wat info daarover:
http://www.emdr.nl Ben ik met je eens: dit soort van problematiek gebeurt relatief vaak.... maar ik ben bang dat er niets structureels aan te doen is. Ik weet wel, dat er mensen zijn, die eerst met een babypop moeten oefenen. En dan wel 1, die speciaal is en reageert als een baby. Maar of dat nou echt werkt....???
Dat lijkt me een hele moeilijke en zeer onprettige situatie voor je! Hoe het ook heet, het is niet goed voor jou. Gelukkig krijg je proffessionele hulp. Afstand nemen zou je kunnen helpen om je eigen gelukkige leven op te bouwen, maar ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, of dat een optie is.

Het lijkt me dat je moeder wellicht mogelijk ook geestelijk niet helemaal gezond is? Maar als zij geen hulp wil, dan is dat aan haar. Op een gegeven moment moet je toch voor jezelf kiezen als je de situatie niet kunt veranderen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik vind dit een duidelijke vorm van geestelijke mishandeling. Je moeder is ernstig gestoord en heeft zeer dringend hulp nodig, in jouw belang en zeker ook in haar eigen belang. Ik weet niet hoe je thuissituatie is, of je op jezelf of bij haar thuis woont. In het laatste geval zou ik zsm op mezelf zien te komen, en in beide gevallen zou je haar kunnen zeggen dat je voorlopig afstand van haar neemt zolang ze geen hulp zoekt en meewerkt aan een therapie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alvast een dikke +
Zo sta ik er momenteel ook in.
Nou Slimshady, het is nogal wat wat je daar schrijft. Net al de andere beantwoorders, hoor ik natuurlijk ook maar 1 kant van het verhaal. Vaak is het wel zo dat het ene woord het andere uitlokt.
Maar als je moeder dit allemaal over je uitstrooit, ja, dan valt dit wel degelijk onder geestelijke mishandeling.

Je vraagt geen oplossing, maar als ik jou was zou ik voor mezelf kiezen en mijn moeder voorlopig niet meer opzoeken.
In een andere vraag las ik dat je 34 bent en ik ga er vanuit dat je niet meer thuis woont. Schep afstand, laat je moeder met rust. Want jullie maken elkaar niet gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Bessy, ik ben 34 maar.... soms voel ik me echt nog een kind dat schreeuwt om de goedkeuring en liefde van haar moeder. Ik heb na de vakantie het contact verbroken, inderdaad. Toch zit ik er nog heel erg mee, voel ik me echt heel erg verdrietig en vooral alleen... Ik heb echt het gevoel dat ik mishandeld wordt, maar ja, kindermishandeling valt het niet meer te noemen natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meid toch, Ik voel met je mee.
Was dit vroeger ook al zo of is dat pas later begonnen? Is er, naar jij weet, enige aanleiding geweest voor geweest? Ik vrees dat jouw moeder niet in staat is om ook maar iets van liefde te geven, gezien jouw vakantieverhaal bij Moolkeesje.
Probeer je leven inhoud te geven, contact met andere mensen te maken.
Hoe is het contact met je vader?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dit allemaal, en ik heb erg met je te doen Slimshady. Hoe oud je ook bent , je wilt altijd de goedkeuring van je ouder(s). Jij doet erg je best, maar het is overduidelijk dat je moeder een probleem heeft. En daar heb jij last van. Ze blijft je moeder en echt afstand kun je nooit nemen. Maar probeer je eigen leven op te pakken en met haar wèl om te gaan maar op een oppervlakkiger manier. Probeer niet teveel te verwachten. Je kunt zelfs medelijden met haar hebben, want wat is het eigenlijk triest dat iemand zo leeft.
Heel veel sterkte gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Bessy, ik heb erover nagedacht. Volgens mij is het na de scheiding van mijn ouders -op mijn 15e- echt ernstige vormen aan gaan nemen. Vóór de scheiding was mijn vader er nog om me te beschermen en haar in het gareel te houden. Het contact met mijn vader is dan ook heel erg goed, hij is een echte rots in de branding. Maar hij is natuurlijk de grip op de situatie kwijtgeraakt na de scheiding. Hij steunt me nu wel in mijn beslissing. Hij is geestelijk héél gezond, gelukkig, en neemt precies de juiste plek in! Misschien dat ik toch nog wat hulp ga zoeken hiermee, misschien ook niet... De hulp die al gehad heb, was goed. Alleen toen wilde ik mijn moeder toch nog veranderen. De beslissing die ik na de vakantie gemaakt heb, hakt er toch wel in en doet me meer verdriet dan ik had verwacht... Het getuigd wel van persoonlijke groei, wat me weer trots maakt. Hmmmm, verwarrende en tegenstrijdige gevoelens..? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke mooi om te lezen Slimshady!!!
Verwarrend en dubbele gevoelens lijkt me heel logisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je er maar eens heel goed met je vader over moet praten. Hij zal ook niet voor niets bij je moeder zijn weggegaan. Als zij op zo'n rare manier met jouw liefde omgaat, is het waarschijnlijk beter om je verwachtingen bij te stellen en niet meer te hopen dat ze je ooit wel die moederliefde zal geven.
Ieder kind die geboren wordt is geschenk voor ouders dus moet men daar met respect mee om gaan.
Kijk grenzen en opvoeden hoort erbij die vind als kind niet altijd leuk.
Maar dan nog moetje als ouder weten te dragen en altijd op positive manier benaderen .
Dat wat jou moeder deed valt duidelijk onder gesstelijk mishandeling .
Spijtig genoeg zijn helaas een aantal mensen op deze wereld die weten wat voorrecht het is om kind te mogen krijgen.
Ik wens je heel veel geluk en liefde in deze wereld toe je bent het waardt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja denk, het wel me moeder HAAT me ook heel erg, ze roept ook altijd dat ze me dood wil heben en op wil hangen, dus kdenk dat het wel onder mishandeling valt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zou onder mishandeling vallen als je jonger moest zijn en geen uitweg had. Je bent 34 jaar, als je dit alles dan nog blijft slikken van je moeder is het geen mishandeling meer, maar een vrije keus van jou, om dit te ondergaan of niet. Het is duidelijk dat je moeder moeite heeft om jou de liefde te geven die je zo graag van haar zou willen. Ze heeft blijkbaar ook geen enkel respect voor jou als persoon en ik heb de indruk dat ze zelfs een beetje jaloers is op jou.

Laat je zeker niet wijsmaken dat je gek bent. Dat, en alle andere akelige dingen, zegt ze om jou onzeker te maken, zodat je aan haar blijft klitten. Dit klinkt wellicht hard in jouw oren, maar je moet afstand scheppen tussen jou en je moeder. Je gaat er aan ten onder als je het liefdeloze, kwetsende gedrag van je moeder blijft ondergaan. Probeer om je eigen leven te leiden, zonder steeds met je moeder bezig te zijn en rekening te houden met haar wensen en bevelen. Laat je niet meer op je kop zitten!

Veel wijsheid en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Siska en ik heb het contact inderdaad verbroken na deze vakantie. Ik ben niet van plan me zo te laten behandelen. Niet meer. Het heeft lang genoeg geduurd en juist door die therapie die ze zo afkraakt, ben ik nu zelfverzekerd genoeg om dat in te zien ;-)
Als ze dit bewust doet wel, maar als ik het zo lees, heb ik idee dat je moeder aan een psychische aandoening lijdt en dus niet beter weet.(Dit mag echt niet als excuus door je moeder gebruikt worden). Ze zo zelf onderzocht moeten worden, neem maar gepaste afstand en denk vooral niet dat het aan jou ligt. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort mishandeling is de ergste mishandeling die er is, en tevens een vorm van emotionele chantage. het kan over en weer gaan, Ik weet de woorden niet die jij tegen haar gebruikt. Maar in ieder geval doet zij het wel bij jou.
Ik zou even niets meer doen en je op jezelf richten, zodat je zelf weer lekker in je vel komt te zitten en de twijfel weggaat.... Hier op Gv kun je antwoord vinden op al je vragen hoe dat te doen. Lichamelijke en sexuele mishandeling vergeet en verwerk je het snelst... De emotionele mishandeling blijft het langst hangen. Zaak is dat jij van jezelf gaat leren houden. Je moeder wil zelf niet geholpen worden? Zij loopt op haar tandvlees denk ik. iets zit haar ontzettend hoog, en dat hoeft niet perse jou te zijn. Zij loopt zelf met onverwerkte emoties rond en heeft het daar ontzettend moeilijk mee, omdat zij niet op tijd haar overkokende pannetje laat afkoelen, niet op tijd probeert te voorkomen dat haar pannetje gáát overkoken. En ik weet ook niet of ze zich daar bewust van is, ook niet hoeveel schade ze jou berokkent hiermee.
Als je nog thuis woont zal zij echt wat moeten gaan doen hiermee. Is er geen mogelijkheid dat je een tijdje ergens anders kunt verblijven? Zodat jullie beiden tot jezelf kunnen komen?

Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moeder geeft je jouw rechten op prive en vrijheid niet. Ik zeg gewoon; dit is mishandeling. Waarom doet je moeder eigenlijk zo? Jij bent niet gek, zij is gek. Het is vreselijk erg dat ze je zo slecht behandelt. Ze zou juist blij moeten zijn dat jij zo'n reis helemaal zelf betaald. In plaats daarvan smijt ze een glas wijn in je gezicht. Je zegt ook dat ze zegt dat het niet normaal is dat jij haar 'in de steek' laat. Het is niet normaal dat zij zo doet tegen jou. Jij hebt ook je rechten en vrijheid. Zorgt je moeder eigenlijk wel goed voor je of smijt ze zomaar wat eten op tafel. Zegt ze ook dat je haar graag ziet? Waarom zeg je het haar allemaal niet? Creeer een uitlaatklep voor jezelf. Probeer eens te praten met haar over haar behandeling voor jou. Waarom doet ze zo lelijk tegen je? Waarom word ze zo boos? Moest ik jou zijn, zou ik het allemaal in een zin zeggen(bij wijze van spreken). Je moet voor jezelf opkomen. Gelukkig mishandelt ze je niet lichamelijk. Ik wens je alleszins veel sterkte toe. Succes !!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Zegt ze ook dat ze je graag ziet*