Hoe kan ik het contact versterken?

Mijn vader is enkele jaren geleden overleden aan kanker. in de periode dat hij ziek was heb ik mijn tante en oma leren kennen. het contact met mijn tante was vanaf het begin heel close. dit jaar is mijn oma overleden en heb ik ook mijn oom en andere tante leren kennen. Wel een beetje op een nare manier (de dag dat mijn oma stierf) ik en mijn oom zochten eigenlijk meteen contact met elkaar. en het klikte. ben daar ook op verjaardag geweest. zo nu en dan stuur ik een smsje en hij zegt ook vaak blij te zijn mij te leren kennen. ik zou hun weleens uit willen nodigen om bijvoorbeeld te komen eten maar ben bang dat ik mezelf misschien teveel opdring. mijn oom lijkt heel veel op mijn vader dus wil niet dat hij denkt dat ik vervanging zoek. ik heb maar 1 vader. ik ben gewoon blij dat ik hen heb leren kennen en het klikt (je bent toch bloedverwant) maar hoe kan ik het contact goed voort zetten. is een etentje wel gepast voor mensen die je net hebt leren kennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Helaas komt het regelmatig voor dat familieleden elkaar alleen zien tijdens bijzondere gelegenheden zoals begrafenissen en trouwerijen. In jouw geval hebben twee nare gebeurtenissen in je leven ervoor gezorgd dat je je oom en tantes leerde kennen. Heel leuk, zeker als het dan nog blijkt te klikken ook! Zo'n speciale band moet je natuurlijk koesteren; zonde om dat contact te laten verwateren, lijkt me.

Jouw oom doet je denken aan je vader, maar wellicht is ook het omgekeerde het geval en ziet je familie een gelijkenis tussen jou en je vader. Wat ik al heel bijzonder vind is dat je een verjaardag met hen hebt gevierd! Dat is een gebeurtenis die je niet met iedereen wilt delen, toch?! Daaruit blijkt wel dat ze je graag mogen en ook een band met je willen opbouwen.

Je brengt in je vraag (heel mooi) onder woorden wat je eigenlijk gewoon tegen hen kunt zeggen: dat je het heel leuk vindt dat je hen hebt leren kennen en graag contact wilt blijven houden. En je kunt ze vragen of ze het gezellig zouden vinden om een keer samen iets af te spreken. Je noemt dan gewoon een paar mogelijkheden op: "We zouden met z'n drieën ergens een kop koffie kunnen gaan drinken,
naar de dierentuin, een museum of misschien vinden jullie het wel leuk om eens bij mij thuis te komen eten".

Aan hun reactie merk je vanzelf hoe ze over je plannetje denken. Bovendien laat je laat de keuze dan aan hen.

Het punt dat je oom veel op je vader lijkt, kun je tijdens een wat persoonlijker gesprek best naar voren brengen. Hij zal die gelijkenis alleen maar leuk vinden, denk ik! Maar je kunt bij die gelegenheid ook prima aangeven dat, hoe leuk je ook vindt om je familie te hebben ontmoet, jouw vader voor jou onvervangbaar is. En dat zullen ze zeker begrijpen! Bovendien ben jij zelf degene die bepaalt hoe vaak je je familie wilt zien en wat je met ze wilt delen.

Veel plezier!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord dank je wel. dit soort antwoorden trekken je even die drempel over! Plusje!

Andere antwoorden (3)

gewoon doen, vindt hij hartstikke leuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste vind ik het heel erg wat je allemaal hebt moeten doorstaan! Het moet vast een moeilijke tijd voor je zijn!
Ik raad je zeker aan om de familiebanden proberen te versterken, het is en blijft toch familie. Bovendien hebben zij vast ook een hele moeilijke tijd achter de rug!
Een etentje is inderdaad een hele goede manier om aan de familiebanden te werken. Zeker doordat jij met dit voorstelkomt toon toon je een hele goede wil tegenover je familie.
Ik zou geen moment twijfelen en ze uitnodigen om te komen eten! Ik weet zeker dat dit de familiebanden verbetert! Ik wens je nogmaals heel veel sterkte en wens je heel veel succes toe met het etentje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor dit antwoord. denk dat ik het inderdaad gewoon ga doen. plus voor jou!
Ze zijn toch blij, dat ze jou hebben leren kennen? Dat is de allerbeste reden om je familie uit te nodigen voor een gezellig etentje. Trouwens, wat maakt het uit dat je oom veel op je vader lijkt? Het zou zo maar kunnen zijn, dat hij daar heel trots op is en misschien wil hij je wel steunen en helpen als je ergens mee zit omdat je eigen vader er helaas niet meer is.
Ik wens je heel veel sterkte, maar vooral ook veel succes en plezier bij je familie-etentje.