Het CBS (centraal bureau voor de statistiek) kan natuurlijk niet elk scharreltje bijhouden, maar heeft wel cijfers in die richting.

Daarbij moet je er van uitgaan dat de hele bevolking, inclusief kinderen en bejaarden, weduwen/weduwnaars, ongeregistreerd samenwonenden, gehandicapten en dergelijke allemaal zijn meegeteld.

Van al die ruim 16 miljoen Nederlanders zijn er bijna 7 miljoen gehuwd. Iets meer (7,7 miljoen) zijn er ongehuwd, maar je kunt er van uitgaan dat daar een hoop samenwoners bij zijn. En natuurlijk zijn er heel veel tijdelijke relaties waar het CBS geen vat op heeft.

Van de 7,4 miljoen huishoudens zijn er bijna 2,7 miljoen eenpersoonshuishoudens. Aangezien die dus allemaal bestaan uit één persoon, zitten bij de overige 13 miljoen mensen dus ook alleenstaanden met kinderen en kinderen.

Van de 13 miljoen niet- alleenstaanden zijn er dus 7,4miljoen getrouwd. De rest (ook 7,5 miljoen) is kind, huisgenoot of woont ongehuwd samen. Als we de bijna 4miljoen kinderen onder de 20 er af trekken komen we nog iets dichter bij een schatting van tegen de elfmiljoen van de 16miljoen mensen die 'onder de pannen' zijn.

Alles bij elkaar kun je er van uitgaan dat op elk moment ongeveer de helft tot driekwart van de bevolking een (vaste) relatie heeft. En zo'n driekwart daarvan is nog steeds, heel burgerlijk, getrouwd.