Hoe mijn moeder netjes aan te spreken nadat ze denkt dat ze iets goeds doet voor mij maar dat helemaal niet goed is?

Het klinkt inderdaad wat raar de vraag zoals hij hierboven staat maar misschien kan ik het hiermee wat verduidelijken.

Ik heb een redelijk kleine kamer en laten we zeggen dat de inrichting van die kamer echt mijn droominrichting was. Oftewel, helemaal te gek!
Nu heeft zij de hele kamer verbouwt en er nieuwe dingen in gezet en nu slaap ik zelfs niet meer lekker, ze hebben al die oude spullen al weggedaan dus ik kan het niet terugzetten. Ik heb het al een keer op de normale manier verteld en toen was ze een week lang heel boos. Nu vraag ik mij af hoe ik het anders moet brengen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb zelf een hele tijd in een enorme depressie gezeten en mijn moeder staat ook al aan de rand van die afgrond maar ik wil het zo graag anders hebben en wil het vertrouwen van mijn moeder niet schenden. Ik kan het dus niet tegen mijn vader zeggen, en ik wil ook niet dat mijn moeder in die depressie komt.

Wat te doen!?

Toegevoegd na 16 uur:
even een reactie op het antwoord van nelly3.
Ze heeft het er 2 maanden vantevoren al over gehad en op een gegeven moment kon ze duidelijk merken dat ik gewoon boos werd, en toch heeft ze mijn kamer verbouwd.

Toegevoegd na 1 dag:
Veel mensen zeggen dat ik er naar een tijdje aan zal wennen, misschien... Alleen de inrichting van nu is onpraktisch, ik heb niet genoeg tekens over om de kamer te beschrijven :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Wel raar dat je moeder zonder het te vragen je kamer gaat aanpassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even naar zijn profiel kijken Ritsuka.............
Ritsuka
12 jaar geleden
veel gebruikers vullen dit niet in, dus ik vraag het vaak maar gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in zijn profiel staat: 14 jaar.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft het me al 100x gevraagd en ik zeg telkens dat ze het niet moet doen, toch doet ze het, kan je dan begrijpen dat ik boos ben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je toevoeging : de índeling kun je natuurlijk naar hartenlust veranderen. Op een grote kleerkast na is met slaapkamermeubels in principe altijd goed te schuiven. Ik veranderde rond die leeftijd zo ongeveer elke máánd mijn kamer, omdat dat leuker was dan (alleen)opruimen. En hoe het werkt weet ik niet, maar als je bed niet zodanig in een hoek staat dat je vanuit je bed de hele maker en de deur kunt zien, is de kans dat je lekker slaapt inderdaad minimaal. Datzelfde geldt ook voor de 'meest behaaglijke zitplek' in een woonkamer ; dat is ook altijd op de stoel van waaruit je de hele kamer en de deur(en) kunt zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn nu mensen die zeggen dat ik niet van verandering houdt... Die kamer heb ik pas 1,5 jaar! (Voor mij is dat heeel kort) Maar ik ga nu wat zelfgemaakte posters ophangen van mijn hobby, RCT3 :)

Het beste antwoord

Tjonge, wat lastig voor je. Ik zie wel dat je begrijpt dat je moeder het goed bedoelde maar ze sloeg echt de plank mis, dat is wel duidelijk.
Ze heeft je willen verrassen waarschijnlijk maar je vindt het gewoon geen fijne verrassing en dat kan ik me voorstellen. Ik hou ook van mijn kamer zoals die nu is en zou het echt heel vervelend vinden als iemand, hoe goed bedoeld ook, ongevraagd de boel ging veranderen...
Maar wat nu, want al krijg je je oude dingen niet meer terug, je wilt het toch anders.

Het ligt er een beetje aan wat je wilt veranderen. Als het kleinere dingen zijn wacht je gewoon een poosje en zet je die stoel na een paar weken ergens anders, en van lieverlee doe je dat met je andere spulletjes.
Als het grotere veranderingen zijn dan is het goed om anders te werk te gaan. Dan is het misschien een idee om eens op papier te zetten wat je wilt. Het beste is dan dat je begint om je moeder te vertellen/schrijven dat je het enorm waardeert dat ze al die moeite voor je deed en het lief van haar vindt dat ze je wilde verrassen, maar dat je graag een paar dingen anders wil omdat het voor jou beter is. Bijvoorbeeld je bed weer op de oude plek omdat je merkt dat je niet kan slapen. Dat zal ze wel begrijpen.

Misschien vind je moeder het nog steeds niet leuk en voelt ze zich afgewezen en teleurgesteld omdat jij haar verrassing niet zo heel leuk vindt, maar ja, dat is het risico wat ze nam toen ze dat deed zonder met je te overleggen. Dus laat je geen schuldgevoel aanpraten. Als ze boos is, laat haar dan gewoon maar even met rust, probeer vriendelijk te blijven, ga geen strijd met haar aan, het is de depressie die haar boos laat zijn want dat ze van je houdt is wel duidelijk anders zou ze niet al die moeite doen om je te verrassen.

Maar het is echt niet onredelijk wat je zegt.

Soms, moet je als jongere tijdelijk even de wijste zijn in huis, dus als je denkt dat ze het écht niet kan hebben vanwege haar depressie, misschien kan je overdenken of je het kan uitstellen.
Maar natuurlijk niet je niet meer kan slapen vanwege dat bed....
Overweeg wat écht belangrijk voor je is om te veranderen in je kamer zodat je je er weer goed kan voelen en laat de rest even tot later zitten.
Wie weet ben je er dan zo aan gewend dat het weer echt als van jou kan voelen.

Ik vind het trouwens heel fijngevoelig van je dat je rekening wilt houden met je moeder, en sterk dat je evengoed ook jezelf belangrijk vindt.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, niets meer aan toe te voegen.+
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Bessy :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk, toegesneden en bovendien warm antwoord, Kristal!
Kristal
12 jaar geleden
Dank je wel Klaas ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reacties waren het best en je hebt de meeste stemmen, gefeliciteerd :)

Andere antwoorden (6)

Misschien kan je het samen met je moeder herinrichten. Ik snap dat je moeder het niet leuk vindt, maar ze kan immers niet weten hoe een ander zijn kamer wilt.

Probeer het voorzichtig te brengen, zeg dat je weinig ruimte hebt of dat je het net anders wilt hebben. Vraag of jullie samen kunnen kijken naar oplossingen en vraag haar om hulp!!

Moeders kunnen vervelend zijn maar laat het haar vooral niet toe om dingen te veranderen. Ze moet nou eenmaal weten dat kinderen groot worden en zelf beslissingen willen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het eens samen met een familielid. Iemand die goed met je moeder omgaat. Misschien staat ze meer open voor zijn of haar commentaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het eerlijk gezegd nogal ondankbaar van jou, je moeder heeft met alle goede bedoelingen je kamer een opknap beurt gegeven en nu ben jij niet tevreden.
Ik neem aan dat het een verrassing voor jou was, dus van te voren overleggen kan dan niet .
Je zou kunnen zeggen: je had mijn kamer niet hoeven te veranderen, ik was tevreden met hoe hij was, maar vind het erg lief dat je het gedaan hebt. Je oude spullen zijn toch al weg , dus terug draaien kan niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zit er mee en daarom is het verstandig om dit met je moeder te bespreken. Wijs er eerst op dat je het waardeert dat ze de moeite neemt om zich voor je in te spannen en dat je dat lief en aardig vindt. Vervolgens geef je aan dat er ook een andere kant aan zit. Namelijk dat je behoefte hebt aan een eigen plekje. Een plekje in huis waar jij je lekker voelt en waar jij je aan kan hechten. Dat had je gedaan en nu dat opeens weg is is ook het gevoel dat je iets te zeggen hebt over je eigen plekje weg. Dit maakt je onzeker. Geef aan dat je graag nog leuke verrassingen zou willen hebben maar als het om je eigen pkekje gaat dit liever overlegt. Spreek in termen van ik vind dat niet leuk en niet in termen van dat is niet leuk. Laat je niet de mond snoeren door mensen die je verwaand vinden. Je hebt recht opvje mening en om die kenbaar te make. Het gaat er om dat jevhet met tact brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord! Dubbele + als het kon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy bedankt voor je reactie :)
Kristal
12 jaar geleden
dikke +1
Ik denk dat je moeder hier heel goede bedoelingen mee heeft gehad, en zich totaal niet heeft gerealiseerd hoe negatief het kon uitpakken.

De omgeving waarin je woont is belangrijk voor mensen. Vaak veel belangrijker dan ze zich zelf realiseren. De spullen om je heen zijn niet zomaar spullen, maar vaste ankers in je omgeving met hun eigen verhaal en geschiedenis. En zeker naarmate je minder stabiel in het leven staat (en een depressie mag je wel alszodanig classificeren denk ik), is het belangrijk dat je niet te veel wijzigingen hebt in je vertrouwde omgeving. Daarom kunnen mensen met psychische problemen ook beter niet op vakantie, en al helemaal niet verhuizen.

Ook kijk ik vaak met volle verbazing naar programma's waarin hele huizen compleet nieuw ingericht en verbouwd worden - zeker als dat ook nog eens is bij mensen die iets heftigs hebben meegemaakt. Op het moment zelf zijn ze euforisch, maar reken maar dat er mensen bij zijn die in de periode daarna een heel rouwproces door moeten worstelen voor het stukje 'leven' dat ineens verdwenen is. In dat schitterende, splinternieuwe maar dode, onpersoonlijke, 'stille' huis.

Natuurlijk zijn het maar spullen en vind je uiteindelijk je weg er wel in. (Het zijn geen levenslange trauma's ofzo, en de nieuwe spullen krijgen ook een verhaal en geschiedenis en rol). En natuurlijk kun je er met je moeder zeker over praten, want je hebt tevóren duidelijk aangegeven dat je er niet van gediend was, dus een beetje schuldgevoel / verontschuldigingen zou nu wel op zijn plek zijn bij haar. De kans is echter groot dat ze het écht totaal niet begrijpt, en je alleen maar de onderlinge relatie verstoort.

De vraag is echter of je er iets mee opschiet als jullie nog lang onder één dak blijven wonen. Juist als je zelf net een moeilijke periode hebt doorgemaakt, heb je sterke, stabiele mensen om je heen nodig. En dat geldt ook voor je moeder, die zoals ik lees, zelf risico loopt problemen te krijgen.

Ik denk dat je haar het beste kunt laten weten dat je het erg goed bedoeld van haar vond, en dat je het gebaar erg waardeert, maar dat je wel even tijd nodig hebt om te wennen aan je nieuwe omgeving en je nog niet op je gemak voelt zonder je oude spullen. En dat ze je daar gewoon nog even de tijd voor moet gunnen. En maak in de tussentijd van de kamer weer jouw plekje, door op zoek te gaan naar nieuwe accessoires die je zelf hebt uitgezocht en die dus een stukje 'jouw' in de nieuwe omgeving kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik zie nu pas dat je 14 bent ; je zult dus nog wel een poosje onder één dak moeten vertoeven.
Kristal
12 jaar geleden
evengoed blijft je antwoord heel waardevol Marleen. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, wat zou ik het verschrikkelijk vinden als iemand zou vinden dat mijn 'ouwe meuk' maar eens fijn gemoderniseerd zou moeten worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zouden bij mij hun leven ook niet zeker zijn.... Ik vind het erg leuke programma's soms om te kijken, maar du moment dat er hier zo'n joker voor de deur zou staan, kunnen ze linea recta naar huis. Wordt een heel korte aflevering....
Ik ben nu eenmaal erg gehecht aan mijn spulletjes, al zijn ze niks bijzonders waard. Alles hier heeft een verhaal, juist en vooral het tweedehands spul / de oude meuk.
Haha ik vind het schattig dat je je oude inrichting mist, en hoe je het beschrijft.

Het is wel vervelend voor je als je er zo mee zit.
Het is ook niet aardig van je moeder om gewoon geen rekening met jouw wensen te houden, het is haar huis, maar jouw kamer.
Tuurlijk heeft zij het recht om met die kamer te doen wat ze wil, maar ze had ook naar jou kunnen luisteren, of misschien een compromis sluiten.

Wat je kunt doen is spulletjes kopen/zoeken waar je je fijn bij voelt om je kamer zo een persoonlijk tintje te geven?
Hang posters op die jij leuk vind, zet dingen neer die jij mooi vind, enzovoort.
Maak het persoonlijk, zodat je je hier weer prettig bij voelt.

Het is ook wel eens goed, verandering.
Blijkbaar hou je daar niet zo van, en ben je erg gehecht aan het oude (zekerheid en vertrouwd), zie dit als een nieuwe ervaring, en maak er iets van :)

Je kunt niet alles in de hand hebben, soms gebeuren er nou eenmaal dingen die je niet leuk vind, en die je niet meer terug kunt draaien, dan is het enigste wat je kan doen er ietsvan maken!

Liefs!