Hoe krijg ik mijn broertje van achttien aan het opruimen?

Mijn moeder en stiefvader zijn op vakantie. Ben nu bij mijn broertje (ipv op mijn eigen kamer) en ik krijg hem niet aan het opruimen.

Ik vind het helemaal niet erg om 75% als taak op me te nemen, maar vrijwel alles vind ik een beetje overdreven. Het enige wat hij doet is soms zijn eigen bord in de vaatwasser zetten (maar meestal niet) en de vaatwasser doet hij soms aan, zodat ik dat vervolgens kan leegruimen. Hij houdt allerlei feestjes, waardoor al de bierflesjes en zakke chips door het hele huis (en de tuin zijn verspreid).

Hij kan niet strijken en wassen, dus doe ik dat ook nog eens voor hem. Ook hoort stofzuigen, afnemen, schoonmaken en opruimen tot mijn takenpakket.

Dit is nu al 1,5 week zo en sinds drie dagen laat ik het ook een beetje voor wat het is. Ik heb hem gevraagd of hij nu eens wilt opruimen, maar dat doet hij niet. Maar vervolgens klaagt hij wel wat voor een troep het is en 'wanneer ga je opruimen.....???'.

Een dag voordat ze terugkomen, komt de huishoudelijke hulp nog om schoon te maken, maar het is niet de bedoeling dat ze hier tien uur bezig is (meestal maar drie uurtjes).

Ik zie het als een uitdaging om mijn broertje van zijn luie reet te krijgen, want ooit zal hij het zelf ook moeten leren en ik ben het een beetje zat. Hebben jullie nog tips??!! :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat herkenbaar ;-)
Je zou kunnen overwegen om zelf weg te gaan. Je hebt al zo lang je best gedaan en het grootste deel van de huishouding op je genomen. Hij is 18 jaar en dus volwassen genoeg om het zelf te doen. Bovendien veroorzaakt hij ook nog de troep.
Je zou tegen hem kunnen zeggen dat je hem de keuze geeft: òf hij helpt je vanaf nu echt, òf je gaat de komende dagen weg (hopelijk weet je een adresje) en laat het vanaf nu aan hem over. Daar kan je moeder ook geen bezwaar tegen hebben lijkt me.
Veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees net dat je een eigen kamer hebt; nog beter! Je kunt dus echt gewoon weg gaan. Op een jongen van 18 hoef je niet te passen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

vertel zijn vrienden, als die er zijn, dat het de bedoeling is dat zij hem helpen de zooi op te ruimen, dan wil hij wel helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga lekker naar je kamer en wens hem succes wanneer je ouders terugkomen.

en wassen kan ie vast wel, tis niet alsof dat raketwetenschap is (ik kan immers ook wassen)

btw, bel meteen de huishoudelijke hulp af, en laat hem in zn eigen teringzooi gaarkoken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets meer doen voor hem.
En wegwezen!!!

Zelfs 75 % vind ik al veel te veel.

Waarom zou je dat uberhaupt doen???

Ik zou wel de huishoudelijke hulp instructie geven:
Dat ze maar een keer over slaat.
Dat ze alleen doet wat ze normaal doet.

En zeg tegen je broertje dat je het zo gaat aanpakken.
Het is toch verdorie zijn eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat hij de zelfdiscipline kan vinden om op te ruimen, moet hij het eerst wel belangrijk vinden. Daar moet je het eerst met hem over hebben denk ik.