Is het mogelijk om formeel van je familie te scheiden, zodat je voor de wet dus geen familie meer van ze bent?

Dit is de vraag die ik stel, dus meningen over of iemand dit wel of niet zou moeten doen zijn per definitie geen antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ff de gemeente bellen.
Naar volgens mij kan dat niet, maar bel ff en dan weet je het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Amerika is een jongetje wel eens officieel gescheiden van z'n ouders.
Weet niet of dat hier kan.
Daar was het ook nog nooit eerder voorgekomen en groot nieuws.
Het had volgens mij met ( veel) geld te maken wat die jongen verdiend had.
Hij was toen dus officieel geen familie meer van z'n eigen ouders.

Antwoorden (4)

Je kunt je achternaam wijzigen maar je blijft formeel familie, ook kun je wel erfenissen weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zo extreem veel sites over scheiding en kinderen, dat het vrijwel onmogelijk is hierover een link te vinden.

Ik meen me echter wel te herinneren ooit een casus gelezen te hebben van een kind (inmiddels volwassen) dat formeel wilde scheiden van de ouders en een andere achternaam aannam.
Daarnaast ken ik een zaak van een kind dat op verzoek van het KIND uit de ouderlijke macht is ontzet / onttrokken, maar dan blijf je formeel nog wel familie.

De bloedband blijft natuurlijk altijd, die maak je niet ongedaan, maar er zijn wel degelijk mogelijkheden om wettelijk afstand te nemen van je familie (en dus ook van een eventuele erfenis e.d.)

Als het je ernst is, kun je hierover het best contact opnemen met een advocaat , want het is ingewikkelde materie en zeker geen dagelijkse kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
familie heeft 2 betekenissen
Je biologische familie en je vrienden kun je ook als familie zien, mijn beste vriend hoort bij mijn familie, net zo zo goed als dat mijn zus dat hoort.
Ik denk dat je op geestelijk niveau kunt scheiden van je familie, maar bloedverband blijft altijd familie.....genetisch dus en daarmee dus ook officieel. Dus nee, dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat lijkt mij ook het beste. Al kun je dan 'voor de wet' niet van je familie scheiden, je kunt gewoon voor jezelf, dus 'geestelijk' afstand van ze nemen.
In het Burgerlijk Wetboek wordt bepaald wie familie van je is:

Artikel 3

1.De graad van bloedverwantschap wordt bepaald door het getal der geboorten, die de bloedverwantschap hebben veroorzaakt. Hierbij telt een erkenning, een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap of een adoptie als een geboorte.
2.Door huwelijk of door geregistreerd partnerschap ontstaat tussen de ene echtgenoot dan wel de ene geregistreerde partner en een bloedverwant van de andere echtgenoot dan wel de andere geregistreerde partner aanverwantschap in dezelfde graad als er bloedverwantschap bestaat tussen de andere echtgenoot dan wel de andere geregistreerde partner en diens bloedverwant.
3.Door ontbinding van het huwelijk wordt de aanverwantschap niet opgeheven.

Er bestaat geen wettelijke mogelijkheid om deze banden te doorbreken. Alleen als je geadopteerd zou zijn, kun je onder voorwaarden de adoptie laten vernietigen. Daarmee gaan dan de familiebanden verloren. Als je niet geadopteerd bent is er geen mogelijkheid.