Als een vrouw besluit na een scheiding de naam van haar man te behouden en vervolgens hertrouwt, mag de nieuwe man dan haar naam (van de ex) aannemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij mag je na een scheiding de naam van je man niet houden. Je hebt geen binding meer met die naam op dat moment

What's in a name, zegt men. Maar toch... Ik denk niet dat dit gebeurt. Dat wìl je toch niet, als man twee zijnde? Als je uit elkaar gaat, wil je ook de naam niet meer dragen van je ex. (behalve Conny B. dan) Volgende man van Conny B. zal toch niet man B. willen heten... Maar je vroeg of het mag. Een man mag de naam van zijn vrouw aannemen. Maar de naam van de ex is niet de meisjesnaam van de vrouw. Dan zou hij de meisjesnam moeten aannemen. Denk ik.

Nee, dat mag niet. Mensen houden hun eigen naam. Iemand mag dus wel de naam van de echtgenoot gebruiken (de wet spreekt over voeren), maar je houdt je eigen achternaam. Als iemand hertrouwt, mag de nieuwe echtgenoot dus ook de (eigen) naam van de andere echtgenoot voeren, maar niet de naam van de vorige echtgenoot. Die werd immers alleen gevoerd. Artikel 9 1.Een vrouw die gehuwd is of die gehuwd is geweest dan wel wier partnerschap geregistreerd is of is geweest en die niet is getrouwd na beëindiging van de registratie of is hertrouwd dan wel niet een geregistreerd partnerschap is aangegaan na beëindiging van het huwelijk of opnieuw is aangegaan, is steeds bevoegd de geslachtsnaam van haar echtgenoot of van haar geregistreerde partner te voeren of aan de hare te doen voorafgaan dan wel die te doen volgen op haar eigen geslachtsnaam. 3.Het eerste en tweede lid zijn van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de man die gehuwd is of gehuwd is geweest dan wel wiens partnerschap geregistreerd is of is geweest en die niet is getrouwd na beëindiging van de registratie of is hertrouwd dan wel niet een geregistreerd partnerschap is aangegaan na beëindiging van het huwelijk of opnieuw is aangegaan.

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100