Angst bij het idee om voor altijd bij iemand te blijven: is dat bindingsangst? Kun je te jong zijn? Of is je partner dan niet de ware?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Relaties

Het beste antwoord

Dat heeft 'leven'.

Verandering is eng, je vast leggen is eng, liefde is eng en leuk en spannend en griezelig tegelijk. Dat is onderdeel van het leven. Als je op je 35ste nog steeds klamme handen krijgt bij het idee een ontbijtje met iemand te delen moet je misschien eens langs een psycholoog, verder hoort het er allemaal bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je geeft zelf al drie mogelijkheden. Het kan van alles zijn, maar als het niet goed voelt, is het dus niet goed.

Als het daadwerkelijk 'de ware' is, dan merk je dat vanzelf en wil je de rest van je leven met diegene delen. Is dat niet zo, dan is hij dus niet de ware en kun je maar beter stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bindingsangst.... nee dat denk ik niet

Wat is nu eigenlijk bindingsangst
Strikt genomen is bindingsangst een psychische stoornis, meestal vanuit een pijnlijk verleden. Je ouders gaven je bijvoorbeeld geen liefde of kans je te hechten, of je hebt liefde op een manier leren kennen als iets dat vooral wantrouwen of pijn betekent. Bewust of onbewust probeer je vervolgens nieuwe pijn te vermijden. Met als extreem gevolg dat je geen enkele diepe band in je leven toelaat. Zoals gezegd: zo bekeken valt het onder de psychische stoornissen, met als gemeenschappelijk kenmerk 'komt niet veel voor'.
Aan de andere kant is bindingsangst een beetje een modewoord geworden. Een verzamelnaam voor allerlei kinken in de relatie-kabel, waar angsten en onzekerheden achter zitten.

te jong... dat kan mogelijk zijn.

partner niet de ware... ook een mogelijkheid.

waarom heb je die angst, waarom voelt het niet goed en wat is de oorzaak van je twijfels. als je hier een antwoord op hebt ben je al een heel stuk verder.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de koek op is moet dat een reden hebben. continu angstige twijfel is idd niet gezond.
is de koek op voor nu of is het maar een moment opname van een mindere periode zeg maar. heb je het gevoel dat je nog niets toevoegt in elkaars leven? is je gevoel voor hem er nog of is het meer vriendschappelijk? dan heeft het idd geen zin om verder te boerduren want je moet jezelf er prettig bij voelen, dat is de bedoeling van elke relatie.
Het is helemaal niet raar dat je angst krijgt bij het idee om bij iemand de rest van je leven te blijven.
Want eigenlijk is dit idee eigenlijk achterhaald.
Tegenwoordig ontwikkelen mensen zich zo hard dat je bijna niet kan verwachten dat 2 mensen zich gelijktijdig en op de zelfde manier ontwikkelen en daardoor voor altijd bij elkaar zullen blijven.
Dus een gezondere en realistischer manier van denken is er geen tijdspanne aan te hangen. Het is leuk zolang het leuk is. ( wat natuurlijk niet inhoud dat, bij de eerste tegenslag de handdoek in de ring gegooit mag worden.)

Het idee van "de ware" is natuurlijk ook wel verschrikkelijk geromantiseerd.

Dus kijk niet te ver in de toekomst, geniet van het heden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee dat er is is juist bindingsangst. Hiervoor kan je niet te jong zijn want zelfs 15 jarige personen kunnen deze angst hebben. Partners niet de ware vind ik niet kloppen want dat heeft er niks mee te maken. Het is volgens mij bindingsangst omdat je denkt dat je dan helemaal vast zit aan je vriendje of je vriendin en je word dan bang dat jezelf geen vrije tijd meer heb om je eigen behoeftes uit te voeren. Hierdoor kan je bijvoorbeeld bindingsangst door krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand met dit soort gevoelens rondloopt, klopt er vermoedelijk iets niet in zijn/haar relatie.

Stel jij hebt angst je aan iemand te binden, dan kàn het zijn dat hij/zij de ware niet is en dat je dat bewust of onbewust weet.

Ook kan het zijn dat jij bijzonder onzeker bent en angst hebt in een relatie nog meer 'ondergesneeuwd' te worden of raken.

Te jong..ik denk van niet..want juist bij jongeren is de liefde dikwijls op een bijzondere wijze oprecht.

Maak je niet teveel zorgen en wacht tot die gevoelens vanzelf weg raken..want als je de ware vindt..wil je je graag aan hem/haar binden.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik ergens zag, ben je pas 18. Je hebt geen last van bindings angst, gewoon last van jong zijn. Je bent nog zo jong en wil nog zoveel met je leven doen, ik denk niet dat je dan al denkt aan je leven binden aan een geliefde.

Je moet je er geen zorgen om maken, je hebt nog een heel leven voor je.

Heel veel sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit altijd iets achter " bindingsangst". In de meeste gevallen is dit verlatingsangst: je maakt jezelf wijs dat het niet " de ware" is of dat je je " vrijheid wil bewaren" omdat je onbewust doodsbang bent om verlaten te worden.
Maar het kan ook zijn dat je ooit gekwetst bent in je binding, vaak tov je ouders. Als zij niet in staat waren je geborgenheid te geven, kan je op latere leeftijd binding als niet evident ervaren, je hebt dit immers niet op een veilige manier geleerd. Dus dan kan je onbewust binding uit de weg gaan. Je bent dan bv zeer veeleisend, of wil geen vaste afspraken, je gaat gesprekken over de toekomst uit de weg enz.
Dit geldt ook als je ouders je niet toegelaten hebben je veilig van hen los te maken of als er een vorm van incest was ( dat kan ook puur emotioneel). Bv de man die zich niet wil binden omdat hij voor zijn moeder wil zorgen.
Tot slot kan het idd zo zijn dat je gewoon bij iemand bent zonder de intentie je te binden. Hij of zij is leuk maar niet degene waar je je leven mee wil delen. Helemaal oké als je andere redenen hebt uitgesloten, want ook hieronder zit soms verborgen pijn.