Hoe kan het dat je bijna dezelfde partner vindt die lijkt op de vorige partner?

In mijn geval kwa huidskleur klopt het voor geen meter, maar voor zover ik mijn nieuwe liefje ken lijkt ie kwa doen en laten op mijn ex. Hij is ook kreeft en sterker nog, hij is 1 dag later dan exlief jarig...

Niet dat ik mijn nieuwe liefje aan een gronding vergelijkingsonderzoek onder werp (of is het onderwerp?), het is iets wat mij gewoon is opgevallen...

En je ziet het wel vaker, bijvoorbeeld, een exschoonzus van mij heeft bijvoorbeeld een vriend die kwa uiterlijk heel erg lijkt op mijn broer. En als je op internet zoekt naar bijvoorbeeld vips zie je ook vaak dat het nieuwe liefje lijkt op de voorganger kwa uiterlijk

Hoe kan dat? In mijn geval klopt de huidskleur dan niet, maar dan nog... waarom kiezen mensen partners uit die op de vorige partner lijken = uiterlijk + karakter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog, mijn huidige vriendin is op dezelfde dag jarig als mijn ex-vrouw. Alleen een jaar ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat dan weer wel

Antwoorden (2)

gebeurt heel vaak, je viel niet voor niets op die eerste partner.

In helaas slechte zin gebeurt het ook, mensen die vallen op het verkeerde type en daar na een tijdje relatie achterkomen merken dat ze de volgende keer, juist DAT type WEER aantrekkelijk vinden, al weten ze dat het eigenlijk foute boel is.

en wat je (maar minder volgens mij) ook ziet is dat mensen op juist precies het tegenovergestelde type vallen, dus niet eerst een pietje precies en dan een kunstkenner, nee, een enorme sloddervos
13 jaar geleden
Misschien omdat dit onbewust vertrouwd voelt en je het idee hebt dat je hem al een beetje kent! Wees alleen voorzichtig hem te snel te beoordelen want ieder mens is uniek. Verder zijn het waarschijnlijk ook de kenmerken/eigenschappen wat je aantrekt in iemand.