Je bent een paar dagen rondom je eisprong het vruchtbaarst. Als je zwanger wilt worden dan is de kans het grootst tussen de 10 en 16 dagen ná je laatste menstruatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Theoretisch duurt een cyclus 28 dagen. Je hebt dan op de 14e dag een eisprong. Dat is dus de beste periode om seks te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na je menstruatie, (rond dag 14) want dan vindt de ovulatie plaats en komt je eicel vrij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens je eisprong geloof ik. Dat is meestal tussen 2 menstruaties in maar verschilt enorm per persoon.
Er zijn bepaalde (volgens mij) zwangerschapstesten die aangeven wanneer je op je meest vruchtbare moment bent. Verder zou je het ook kunnen uitrekenen. Ik weet alleen niet hoe.

Ik zou bij de dokter langsgaan voor advies als je bezig bent zwanger te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na en voor je menstruatie. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Is je cyclus regelmatig? Dan is het gemakkelijk je vruchtbare periode te berekenen. Je ovuleert 14 dagen vóór het normale begin van je menstruatie. De meest vruchtbare dagen zijn dus de 2 tot 3 dagen vóór of na de ovulatie. Om een mooie kans te maken, heb je best al vanaf 5 dagen vóór je ovulatie seksuele betrekkingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan begin je met tellen vanaf de eerste dag van je menstruatie. De meeste vrouwen en hebben een cyclus van rond de 28 dagen en dan valt inderdaad je eisprong op ongeveer dag 14. Dan ben je vruchtbaar. En zaadcellen kunnen zelfs soms een week overleven in de baarmoeder dus houd daar rekening mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste dag dat je bloedverlies hebt, 14 dagen daarna heb jij je eisprong. Dus de beste kans dat je zwanger raakt is dat je tussen de 12 en 16 dagen na de eerste dag dat je menstrueert, vrijt. ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kloppen de gemiddelden die je hierboven ziet, alleen niet alle vrouwen hebben een gemiddelde menstruatiecyclus. Ik heb mijn eisprong 6 dagen voordat ik ongesteld wordt..........als je echt zwanger wilt worden en dus echt graag wilt weten wanneer je je eisprong hebt, kun je het best één maand lang je ochtendtemperatuur meten (zelfde tijd) en dit opschrijven. Na je eisprong stijgt de temperatuur van je lichaam met 0,3-0,5 graden. Die dag ben je dan dus het vruchtbaarst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet al aan de antwoorden dat dit ingewikkelder is dan het lijkt.

De gemiddelde vrouw heeft een cyclus van 28 dagen. En de gemiddelde vrouw ovuleert 14 dagen vóór de eerste dag van haar vólgende menstruatie. Met andere woorden: ovulatie zorgt ervoor dat je een week of twee later menstrueert, tenzij je zwanger bent. Dat komt dus neer op 'in het midden van de cyclus' of 'op dag 14'.

Het punt is: de gemiddelde vrouw bestaat niet. De meeste vrouwen ovuleren niet op dag 14 van hun cyclus. Veel vrouwen hebben een langere of kortere cyclus dan 28 dagen, waardoor de eisprong ook later of vroeger is. En 14 dagen voor de volgende menstruatie is gemiddeld, maar 10 of 18 dagen voor de volgende menstruatie is ook nog normaal.

Wel is het aantal dagen meestal constant: als je deze maand 17 dagen voor je volgende menstruatie ovuleert zal dat waarschijnlijk volgende maand ook zo zijn. Zelfs als de lengte van je cyclus varieert. Het is dan de tijd tussen vorige menstruatie en ovulatie die varieert, niet de tijd tussen ovulatie en volgende menstruatie.

Als je probeert zwanger te worden, zijn de meest kansrijke dagen om seks te hebben vanaf drie dagen voor de ovulatie tot één dag erna. Als je niet zeker weet wanneer je ovuleert, betekent dat dat de beste tijd om seks te hebben is vanaf 21 dagen tot 9 dagen voor de volgende verwachte menstruatie. Met andere woorden: gewoon regelmatig seks hebben. Oók buiten die periode, want een cyclus kan altijd langer of korter zijn dan normaal.

Hieraan zie je trouwens meteen waarom de 'kalendermethode' voor anticonceptie niet werkt. Als je niet zwanger wilt worden, zijn er géén veilige dagen waarop je seks kunt hebben zonder voorbehoedsmiddel.