Is haat vaak oprechter dan liefde?

Liefde is meer een aaneenschakeling van concessies, terwijl haat vaak echt van binnen uit je hart lijkt te komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Leuke vraag!

Het beste antwoord

Haat is een reactie, vaak heftig en onverwacht, niet van te voren doordacht van "hoe ga ik dit nu eens vertellen". Daarom wel heel eerlijk, én hard overkomend. Omdat je niet selectief je woorden kiest maar het eruit gooit. Opgekropt, vaak al langer weggeduwd. Maar dan ineens eruit gooien. Zonder aanziens des persoons.

Terwijl bij de liefde mooiere woorden echte gevoelens kunnen verbloemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het lijkt erop dat je geen idee hebt wat liefde is.

Misschien haal je relaties en liefde door elkaar. In relaties moet je wel eens concessies doen.

Liefde daarentegen doet geen concessies. Liefde komt 'vanuit je hart'.

Ik denk dat liefde alleen maar oprecht kan zijn. Als het niet oprecht is, is het geen liefde

Dit geldt waarschijnlijk ook voor haat, daarin zullen ze wellicht niet voor elkaar onderdoen.
13 jaar geleden
Volgens mij lijkt dat maar zo omdat haat vaak opgekropt wordt. Stel dat je dat met liefde doet...
Stel dat je iemand lief hebt maar dat een jaar lang niet zegt om welke reden dan ook. Je ziet die ander elke dag en elke dag worden je liefdesgevoelens meer en meer. Alles wat die ander doet of zegt vind je geweldig, maar je kan/wil niets zeggen. En dan, op een dag, zegt die ander iets heel liefs tegen joú... zó lief dat je het niet meer voor je kan houden wat jou gevoelens zijn. Wat denk je: de bom barst en je vertelt álles waar je al een jaar naar verlangd. Reken maar dat dat uit je hart komt :)))
Misschien krijg je dan een relatie en dan, ja dan ga je concessies doen, oftewel rekening met elkaar houden. Zo kan dat werken in een liefdesrelatie.
Kristal
13 jaar geleden
nee haat is wel oprecht maar liefde ook als dat niet zo zou wezen is het geen liefde maar haat kan ook tussen je oren zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde en haat liggen dicht bij elkaar : het is een banale uitdrukking die echter niet altijd juist geïnterpreteerd wordt.
Zo'n dubbelzinnig gevoel kan enorm beangstigend zijn.
Marianne heeft een baby van zes maanden.
Ze kan niet meer: hij houdt niet op met huilen en plots krijgt ze een slag van de hamer. Ze wil hem zelf uit het raam gooien! Uiteraard doet ze dat niet,maar ze blijft een sterke drang voelen.

Iemand haten van wie je eigenlijk houdt,is uiterst pijnlijk.
Toch is het uiterst belangrijk om te beseffen dat iedereen wel
eens ooit zulke gevoelens heeft of heeft gehad.
Dat elk van ons wel eens heen en weer geslingerd wordt tussen extremen.
Maar liefde is zeker wel oprechter dan haat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of iets oprecht is, wordt niet bepaald door de emotie. Dat wordt bepaald door de persoon die het uitdraagt. Je kunt altijd en overal oprecht zijn - dat hangt niet af van de situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde is vooral elkaar accepteren voor wie je bent. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, of 'gelijk', zoals velen denken. Juist het verschil tussen beiden kan een relatie juist zo bijzonder maken.

Haat is en gevoel wat kan onstaan doordat je in de ander iets herkend van jezelf, wat je niet graag bij jezelf ziet. Meestal is dat een leermoment voor je; een mogelijk zelfkennis op te doen.
Bekijk en onderzoek deze mogelijkheid dan vanuit liefde. Liefde voor jezelf. Ook dát is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Ja, volgens mij heb je de essentie hier beschreven, mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, Kristal.
Hierbij mijn compliment hoe jij (onder 'ikzelf') jouw visie (in 3 reacties) over het verhaal van A en B verwoord. Die vraag is inmiddels gesloten.
Het was m.i. helder, nuchter, integer en spiritueel. Een gave die je positief gebruikt!
nee, hier ben ik het totaal niet mee eens.
Je kan heel vaak zeggen: 'Pfoe, ik haat die college o.i.d echt! terwijl je dat vaak niet meent, liefde is vaak oprechter. Omdat er meerdere manieren van liefhebben zijn: vriendschappelijk, familie, minaars, etc.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar zijn er dan ook niet gewoon meerdere vormen van haat? Je haat een college anders dan dat je iemand haat die iemand die je lief hebt verdriet heeft aangedaan. Ik hoor vaker 'ik haat dit college' dan dat ik iemand hoor zeggen dat ze van een college houden. Nu ik zo de reacties lees ben ik het zelf steeds minder eens met wat ik stel in de vraag, maar ik ik zou toch neigen naar evenwicht.
Nee absoluut niet

je maakt denk ik een vergissing door relaties aan liefde automatisch te koppelen,liefde kan in een relatie makkelijk verstikt worden.tot het punt waarop het lijkt alsof partners maar concessies aan elkaar lijken te moeten gaan maken.Maar liefde is net als haat een hele oprechte emotie die recht uit het hart komt.
zo ervaar ik het althans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook een 'HAATLIEFDE' verhouding, dat schommelt altijd, soms kan iemand zoveel van je houden dat je hem/haar gaat haten door die vastklemmende liefde...te veel liefde kan dodelijk zijn...

Dan ligt haat heel dicht bij liefde, terwijl je nog zoveel van iemand houd.

Haat is juist niet vaak oprechter, omdat het een moment opname is van 'geen zelfcontrole hebben'...zo in een ruzie kun je heel wat schelden en elkaar haten, maar hoe vaak komt het niet voor dat je spijt krijgt.

Liefde is oprecht althans echte liefde, en wat is echte liefde, er zijn voor iemand door DIK en DUN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je ergens spijt van krijgt betekend niet dat het gevoel wat je had en de uiting die je daaraan gegeven hebt (schelden e.d.) niet oprecht was. Juist omdat je op zo'n moment geen rekening houd met wat je hoort te zeggen of wat er van je verwacht wordt ben je eerlijker.
Dat gezegd hebbende moet ik toegeven dat mijn vraag niet de juiste is. Ik had het moeten hebben over de uiting van liefde en haat.
Vaak zegt men dat liefde en haat dichtbij elkaar staan, maar dat is wezenlijk onjuist.

Wat wèl dichtbij elkaar kan staan, zijn liefde..en de grote teleurstelling daarin.

Iets mooiers en oprechter dan liefde bestaat er niet..maar als liefde door veel teleurstellingen tenslotte naar zo'n dieptepunt is gegleden dat de ex geliefden elkaar niets dan verwijten maken..kan die liefde een beetje gaan lijken op haat.

Haat is iets dat de mens niet in zijn/haar hart zou mogen toelaten..haat is zeer negatief en kan enkel maar tot verdriet van die mens zelf leiden.

Ergens las ik ooit: 'Laat geen bitterheid in uw hart toe' en daarmee ben ik het helemaal eens.

Haat kan wèl intenser zijn..maar is nooit oprechter dan liefde..omdat haat niet oprecht is..haat is namelijk een zeer primitieve, directe reactie van mensen op iets of iemand..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Ton, ik vind het wel leuk dat je zegt dat haat niet oprecht is omdat het "een zeer primitieve, directe reactie van mensen op iets of iemand" is. Volgens mij beschrijf je met die woorden juist een uiting van een heel eerlijk en oprecht gevoel. Dat dat niet wenselijk is begrijp ik, maar daarmee wordt het niet minder waar.