Waarom staat mijn moeder altijd met koude dagen onder stroom? Elke keer dat ze mij aanraakt krijg ik een klap!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het kan ook zijn door de koude lucht waardoor sommige deeltjes elektronen moeilijker zijn af te staan. Vooral wanneer ze wollen kleren aan heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is statische elektriciteit, dat heb je ook veel als je een auto in wilt stappen, je moet een ander een hand geven voordatje moeder je aanraakt, heb jij geen last.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Droge huid/haar geleidt electriciteit. Advies voor je moeder: goed insmeren met vettige bodycreme en haren na wassen met shampoo met conditioner wassen.

Toegevoegd na 40 seconden:
O ja, fleece/wol/sunthetische kleren vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben het nooit en anderen altijd.
Ik zelf heb nog nooit een schok van mijn auto gehad, mijn zoon echter iedere dag.
Het verschijnsel heeft zeker te maken met de luchtvochtigheid en koud vriezend weer, maar ook met veel douchen, droge huid en de soort kleding, bij synthetische kleding komt het veel vaker voor.
Door dit soort kleding, lichaams warmte en wrijving, ontstaat statische elektriciteit, die zich ontlaad door aanraking van bepaalde voorwerpen of een ander persoon.