Mag je een demente bejaarde z'n fiets en auto of autosleutels afnemen om ongelukken te voorkomen?

Gewoon vroeg ik me af. Stel je voor dat je een demente bejaarde in je familie hebt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat later ooit iemand als het bij mij zo ver komt, zo vriendelijk wil zijn om me tegen mezelf in bescherming te nemen! Of het nou mag, of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor het oma nog zeggen: jullie willen zeker mijn fiets hebben he?
Ze kon nog best fietsen, maar ze zag geen stoplicht meer staan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha heb je toevallig pas south park gekeken??:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zou ik wel doen voordat er rare dingen gebeuren

Het beste antwoord

Het zal wel mogen maar of het ook aardig is, is maar de vraag.
Meestal wordt dit geregeld in overleg met de familie en een dokter.
Zomaar afnemen is niet de aardigste manier al is het nog zo goed bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de min niet.
Het antwoord klopt.
Het mag, maar het is niet erg aardig. Wellicht wel verstandig.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn schoonvader hebben wij het via de dokter gespeeld, mijn schoonvader ontplofte zowat als wij als kinderen erover begonnen.
Van de dokter kreeg hij een ander merk medicijnen en hij vertelde erbij dat hij daarmee niet mocht rijden en toen was het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook de beste manier Giweda. Het sneue in dit soort situaties is dat dementerende mensen zich daar niet van bewust zijn en overtuigd zijn dat ze nog veilig in het verkeer kunnen deelnemen. Voor hun gevoel neem je ze daadwerkelijk onterecht iets af. En in hun belevingswereld is dat ook zo, alleen door de ziekte (als dementie een ziekte is) komt hun belevingswereld niet meer met de werkelijke overeen. En dat kan verschillende vormen aannemen. Zo is er hier in Friesland bij de politie een verhaal bekend van een dementerende man die werkelijk uitstekend reed en zich zeer bewust en absoluut veilig door het verkeer bewoog. Maar de man kwam in Leeuwarden uit terwijl hij in Antwerpen moest zijn. Ondanks zijn uitstekende rijden had de man niet in de gaten dat hij al honderden kilometers buiten Antwerpen was. Volgens de familie werd hij eerder al uit Parijs en Munchen gevist. Hij had geen bewustzijn meer van plaats en tijd en herkenning van de omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (16)

Dat mag je doen en het is nog te adviseren ook. Je beschermt hem tegen zich zelf en tegen anderen.
Overigens stappen de meeste dementerende niet meer op de fiets of in een auto is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring wel. Er zijn veel mensen die in het beginstaduim van dementie nog denken dat ze alles kunnen en weten. Maar je mag het ook niet zomaar doen hoor. Zolang hij/zij nog volledig eigen recht heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over een BEJAARDE DEMENTE en niet over een beginnende dementerende.
Als je een dronken iemand verhindert om een auto te rijden krijg je geen last met de politie. Dit weet ik uit eigen ervaring. Misschien dat de wetgever daar anders over denkt, maar als jij daarmee levens redt, wordt je vrij gesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar had ik nog even niet aan gedacht.
Prettige feestdagen allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BEJAARDE DEMENTEN kunnen ook beginnend dementeren zijn. Sterker nog die groep is groot. En natuurlijk doe je dat, maar je hebt toestemming nodig van een arts.
Hele fijne feestdagen verder.
Nee dat kan alleen als er een onder curatelestelling is
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U bedoeld waarschijnlijk op basis van doktersadvies door de rechterlijke macht opgelegde inbeslagname van goederen. Onder curatele stellen gebeurd bij mensen die niet met geld om kunnen gaan en constant schulden maken. Een door de rechter aangewezen persoon of organisatie krijgt dan het volledige salaris van die persoon en nemen de huishoudelijk administratie over. Die bepalen dan ok dat het eten bij de goedkope Aldi weg komt inplaats van de dure Super De Boer, om maar een voorbeeld te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- niet waar! zie reactie van BoerBuitendijk..
ronron1212
13 jaar geleden
boerbuitendij dus ook bij demente moeten niet handelingsbekwaam worden gemaakt
Zolang degene niet uit de machtelijke recht is gezet en niet volgens de bopz is opgenomen, mag dat niet.

Toegevoegd na 41 minuten:
Rechtelijke macht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist dat er iets niet klopte......Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele fijne dagen trouwens!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand zich dood rijd en andere mensen ook dood rijd, en jij hebt gezegd en in de gelegenheid gesteld om auto te rijden, dan kun je je niet beroepen op de rechtelijke macht en zeggen dat het mocht van de rechtelijke macht, dat zou toch absurd zijn, want jij begeleid die mensen en beschermd ze voor dergelijke ongelukken. dus
ronron1212
13 jaar geleden
Als familie kun je niet bepalen of dat zo is daar is echt eerst minimal een arts voor nodig. De familie bepaald niet of pa ma of oma of opa iets niet meer mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ja dat is je plicht, om die persoon voor erge ongelukken te beschermen, het is heel moeilijk om die personen te overtuigen, maar probeer hier tactvol mee om te gaan, om je eigen te verplaatsen in de gedachten wereld van de demente bejaarde, en probeer een zo goed mogelijke oplossing te vinden, om hem of haar ervan te overtuigen dat het de beste oplossing is zonder fiets of auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig bestaat er tegenwoordig de rijbewijs keuring. Daar wordt als het goed is beslist dat het rijbewijs niet verlengd wordt, en daardoor is het makkelijker om de beslissing te nemen hem/haar niet meer te laten rijden. Ik herinner mij nog de zoekpartijen voor een dementerend familielied, die op de fiets wegging en vervolgens letterlijk de weg kwijt was. Ze hebben toen zijn fiets op slot gezet, en bij het zoeken van de sleutels vergat hij dan waar hij mee bezig was en ebde het weg. Het is niet leuk om je vader of moeder op zo een manier te moeten behandelen,maar het kan soms niet anders. In mijn ogen ben je zelfs verplicht om zo iemand tegen zichzelf in bescherming te nemen, maar leuk is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik met beslissing, dan neem je de sleutels en/of de auto weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh, op die manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet uit ervaring (overigens niet met dementie) dat die rijbewijskeuring niet altijd werkt zoals het zou moeten. Ik ken iemand die al járen niet meer goed rijdt, maar toch steeds door de keuring komt.
Ik denk dat dat volgens de wet niet mag zolang niet officieel is vastgesteld dat de bejaarde handelingsonbekwaam is en tegelijkertijd is het je menselijke plicht de bejaarde er van te weerhouden dat hij een ongeluk begaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het niet doet en die persoon rijdt zich zelf dood, of veroorzaakt een ongeluk, waarbij meerder doden vallen, zul je het je zelf nooit vergeven,dat je hem/haar de sleutels hebt laten houden. Het afnemen van de sleutels verdient geen schoonheidsprijs, maar ik zie geen alternatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een mooie auto/fiets is zou ik het gewoon doen ^^

Ik neem aan dat het mag als degene vanwie je het afpakt zo ernstige problemen heeft dat diegene niet ''helder'' kan nadenken of te veel ongecontroleerde bewegingen maakt.
Als het een mooie 'Ferrari' is ofzo.. zou ik het zowiezo doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand in zijn vrijheid belemmeren.dat mogen alleen bevoegde personen artsen en dergelijke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag niet. Het is vrijheidsbelemmering en diefstal en derhalve strafbaar. Strikt genomen is het ook nog eens eigenrichting omdat u hierin niet bevoegd bent. Het is aan de huisarts om te bepalen of iemand dementerend is en daardoor al dan niet geschikt voor gehele of beperkte deelname aan het verkeer. En als dat zo is dan neemt de politie op advies van de huisarts het rijbewijs in.

Doet familie dit op eigen houtje en mocht dit tot een rechtzaak komen dan zal een rechter een arts gaan raadplegen en die de opdracht geven de persoon in kwestie te onderzoeken. En rechter kan dan begrip voor de actie tonen.

Maar in beginsel, even los van de begrijpbaarheid van de situatie, mag het niet. Puur juridisch gezien ontneem je iemand zijn bewegingvrijheid en neem je spullen tot je die niet jou eigendom zijn. Ook ben je (of je moet arts zijn) juridisch niet bevoegd om te bepalen wat iemand wel of niet kan of wel of niet dementerend is. Maar dat is dus de droge juridische kant zonder inmenging van andere, begrijpelijke factoren.

In het juridisch beginsel is het antwoord dus nee.

Toegevoegd na 39 minuten:
Zie het antwoord van Zeres waarom dit zo bij de wet is geregeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja dat is een lastig probleem
strikt gezien mag het niet.
Dat is in alle antwoorden wel duidelijk,maar als die persoon een gevaar voor anderen of zichzelf is is niet ingijpen natuurlijk niet wenselijk of verstandig
i
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strikt juridisch gezien niet maar vanuit het oogpunt van gezond verstand zou ik het maar gewoon doen. Als er echt dreigend gevaar is door de vermindering van geestelijke vermogens zal geen enkele rechter je een oor aannaaien als het al tot een juridische procedure komt.

Heb het een paar keer van redelijk nabij meegemaakt. Voordat het zover is gaat er een tenenkrommende periode aan vooraf van twijfel en afwegingen van respect voor ouders en verantwoordelijkheidsgevoel. Als je tenslotte ingrijpt doe je dat dus echt niet zo gauw zonder dat je uitstekend weet uit te leggen waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me geen probleem: de patient is het waarschijnlijk binnen korte tijd alweer vergeten wat er met de sleutels is gebeurd en wie dat heeft gedaan!;-) en jij hebt misschien
een ongeluk voorkomen.
Overigens moet het wel vaststaan dat hij/zij echt wel
dement is anders ben je onrechtmatig bezig en heb je wél een probleem!
Voor hetzelfde geld word je aangeklaagd voor diefstal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een hele moeilijke kwestie, want (behalve in het geval van een van de antwoorders) mag je aannemen dat je als familie niet de vrijheid van je bejaarde opa/oma/vader/moeder wilt beperken. Maar sommige mensen zijn echt niet meer in staat om auto te kunnen rijden of een fiets. Dan kun je wel willen wachten tot de rechter besluit dat iemand onbekwaam is, maar die rechter zal dat pas besluiten nadat er iets gebeurt is. Maar bij dementi8e is het zowiezo aan te raden. En dan niet zozeer in het begin stadium, want dan is het meer dat mensen eventjes vergeten waar ze heen wouden, maar op een bepaald moment als iedereen het toch wel opvalt dat moeders (praat wat makkelijker) toch wel vaak dingen vergeet en het duidelijk wordt dat de dementie de overhand neemt is het wel verstandig om in goed overleg maatregelen te gaan nemen. Het is en blijft heel pijnlijk, omdat zeker in het begin de demente persoon zich heel bewust is van zijn ziekte en de bijkomende gevolgen. Ze zijn misschien wel dement aan het worden, maar ze zijn niet gek. Ze hebben het heel goed door wat er aan de hand is en dat mensen de neiging hebben hun buiten te sluiten in beslissingen. Blijf dus eerlijk en open en geef de ander de ruimte boos te zijn over het eventueel genomen besluit en ook tijd om eraan te wennen. het gaat niet zozeer om het besluit dan wel om de acceptatie van deze ernstige ziekte. Tegen de tijd dat de dementie echt ernstigere vormen aan gaat nemen kun je heel goed toepassen wat er hierboven wordt gezegd., want dan zijn ze onderweg naar het sleuteltje toch vergeten dat ze er naar op zoek waren. Eigenlijk moet je bij dementie dus kijken naar het stadium. Want bij redelijk gevordende dementie moet je eigenlijk al niet meer willen vertellen wat er aan de hand is. Dan neemt de familie de beslissingen en laat je de demente persoon in zijn waarde door hem/haar gewoon even te laten tutten met wat die wil doen en vervolgens af te leiden met een ander onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een demente persoon mag zich zoal niet verplaatsen. Dus mijn antwoordt is NEE

Toegevoegd na 3 minuten:
Volgens de wet op vrijheden mag dit niet. Maar er is ook een wet die zegt dat je als burger de plicht hebt om medeburgers in problemen of die problemen zouden kunnen veroorzaken, te helpen. En in dit specifieke geval denk ik dat iedere gezonde persoon het verschil duidelijk kan zien om de juiste beslissing te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wettelijke regels e.d betreft zijn er nogal wat haken en ogen.
Maar ik zou in in deze gevallen daar mooi lak aan hebben en het gezond verstand voor laten gaan en de sleutels opbergen of nog misschien nog beter fiets of auto ergens anders stallen.