Mag je een demente bejaarde z'n fiets en auto of autosleutels afnemen om ongelukken te voorkomen?

Gewoon vroeg ik me af. Stel je voor dat je een demente bejaarde in je familie hebt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het zal wel mogen maar of het ook aardig is, is maar de vraag. Meestal wordt dit geregeld in overleg met de familie en een dokter. Zomaar afnemen is niet de aardigste manier al is het nog zo goed bedoeld.

Dat mag je doen en het is nog te adviseren ook. Je beschermt hem tegen zich zelf en tegen anderen. Overigens stappen de meeste dementerende niet meer op de fiets of in een auto is mijn ervaring.

Nee dat kan alleen als er een onder curatelestelling is

Zolang degene niet uit de machtelijke recht is gezet en niet volgens de bopz is opgenomen, mag dat niet. Toegevoegd na 41 minuten: Rechtelijke macht.

Ja dat is je plicht, om die persoon voor erge ongelukken te beschermen, het is heel moeilijk om die personen te overtuigen, maar probeer hier tactvol mee om te gaan, om je eigen te verplaatsen in de gedachten wereld van de demente bejaarde, en probeer een zo goed mogelijke oplossing te vinden, om hem of haar ervan te overtuigen dat het de beste oplossing is zonder fiets of auto.

Gelukkig bestaat er tegenwoordig de rijbewijs keuring. Daar wordt als het goed is beslist dat het rijbewijs niet verlengd wordt, en daardoor is het makkelijker om de beslissing te nemen hem/haar niet meer te laten rijden. Ik herinner mij nog de zoekpartijen voor een dementerend familielied, die op de fiets wegging en vervolgens letterlijk de weg kwijt was. Ze hebben toen zijn fiets op slot gezet, en bij het zoeken van de sleutels vergat hij dan waar hij mee bezig was en ebde het weg. Het is niet leuk om je vader of moeder op zo een manier te moeten behandelen,maar het kan soms niet anders. In mijn ogen ben je zelfs verplicht om zo iemand tegen zichzelf in bescherming te nemen, maar leuk is anders.

Ik denk dat dat volgens de wet niet mag zolang niet officieel is vastgesteld dat de bejaarde handelingsonbekwaam is en tegelijkertijd is het je menselijke plicht de bejaarde er van te weerhouden dat hij een ongeluk begaat.

Als je het niet doet en die persoon rijdt zich zelf dood, of veroorzaakt een ongeluk, waarbij meerder doden vallen, zul je het je zelf nooit vergeven,dat je hem/haar de sleutels hebt laten houden. Het afnemen van de sleutels verdient geen schoonheidsprijs, maar ik zie geen alternatief.

Als het een mooie auto/fiets is zou ik het gewoon doen ^^ Ik neem aan dat het mag als degene vanwie je het afpakt zo ernstige problemen heeft dat diegene niet ''helder'' kan nadenken of te veel ongecontroleerde bewegingen maakt. Als het een mooie 'Ferrari' is ofzo.. zou ik het zowiezo doen!

iemand in zijn vrijheid belemmeren.dat mogen alleen bevoegde personen artsen en dergelijke

Dat mag niet. Het is vrijheidsbelemmering en diefstal en derhalve strafbaar. Strikt genomen is het ook nog eens eigenrichting omdat u hierin niet bevoegd bent. Het is aan de huisarts om te bepalen of iemand dementerend is en daardoor al dan niet geschikt voor gehele of beperkte deelname aan het verkeer. En als dat zo is dan neemt de politie op advies van de huisarts het rijbewijs in. Doet familie dit op eigen houtje en mocht dit tot een rechtzaak komen dan zal een rechter een arts gaan raadplegen en die de opdracht geven de persoon in kwestie te onderzoeken. En rechter kan dan begrip voor de actie tonen. Maar in beginsel, even los van de begrijpbaarheid van de situatie, mag het niet. Puur juridisch gezien ontneem je iemand zijn bewegingvrijheid en neem je spullen tot je die niet jou eigendom zijn. Ook ben je (of je moet arts zijn) juridisch niet bevoegd om te bepalen wat iemand wel of niet kan of wel of niet dementerend is. Maar dat is dus de droge juridische kant zonder inmenging van andere, begrijpelijke factoren. In het juridisch beginsel is het antwoord dus nee. Toegevoegd na 39 minuten: Zie het antwoord van Zeres waarom dit zo bij de wet is geregeld.

tja dat is een lastig probleem strikt gezien mag het niet. Dat is in alle antwoorden wel duidelijk,maar als die persoon een gevaar voor anderen of zichzelf is is niet ingijpen natuurlijk niet wenselijk of verstandig i

Strikt juridisch gezien niet maar vanuit het oogpunt van gezond verstand zou ik het maar gewoon doen. Als er echt dreigend gevaar is door de vermindering van geestelijke vermogens zal geen enkele rechter je een oor aannaaien als het al tot een juridische procedure komt. Heb het een paar keer van redelijk nabij meegemaakt. Voordat het zover is gaat er een tenenkrommende periode aan vooraf van twijfel en afwegingen van respect voor ouders en verantwoordelijkheidsgevoel. Als je tenslotte ingrijpt doe je dat dus echt niet zo gauw zonder dat je uitstekend weet uit te leggen waarom.

Lijkt me geen probleem: de patient is het waarschijnlijk binnen korte tijd alweer vergeten wat er met de sleutels is gebeurd en wie dat heeft gedaan!;-) en jij hebt misschien een ongeluk voorkomen. Overigens moet het wel vaststaan dat hij/zij echt wel dement is anders ben je onrechtmatig bezig en heb je wél een probleem! Voor hetzelfde geld word je aangeklaagd voor diefstal!

Dat is een hele moeilijke kwestie, want (behalve in het geval van een van de antwoorders) mag je aannemen dat je als familie niet de vrijheid van je bejaarde opa/oma/vader/moeder wilt beperken. Maar sommige mensen zijn echt niet meer in staat om auto te kunnen rijden of een fiets. Dan kun je wel willen wachten tot de rechter besluit dat iemand onbekwaam is, maar die rechter zal dat pas besluiten nadat er iets gebeurt is. Maar bij dementi8e is het zowiezo aan te raden. En dan niet zozeer in het begin stadium, want dan is het meer dat mensen eventjes vergeten waar ze heen wouden, maar op een bepaald moment als iedereen het toch wel opvalt dat moeders (praat wat makkelijker) toch wel vaak dingen vergeet en het duidelijk wordt dat de dementie de overhand neemt is het wel verstandig om in goed overleg maatregelen te gaan nemen. Het is en blijft heel pijnlijk, omdat zeker in het begin de demente persoon zich heel bewust is van zijn ziekte en de bijkomende gevolgen. Ze zijn misschien wel dement aan het worden, maar ze zijn niet gek. Ze hebben het heel goed door wat er aan de hand is en dat mensen de neiging hebben hun buiten te sluiten in beslissingen. Blijf dus eerlijk en open en geef de ander de ruimte boos te zijn over het eventueel genomen besluit en ook tijd om eraan te wennen. het gaat niet zozeer om het besluit dan wel om de acceptatie van deze ernstige ziekte. Tegen de tijd dat de dementie echt ernstigere vormen aan gaat nemen kun je heel goed toepassen wat er hierboven wordt gezegd., want dan zijn ze onderweg naar het sleuteltje toch vergeten dat ze er naar op zoek waren. Eigenlijk moet je bij dementie dus kijken naar het stadium. Want bij redelijk gevordende dementie moet je eigenlijk al niet meer willen vertellen wat er aan de hand is. Dan neemt de familie de beslissingen en laat je de demente persoon in zijn waarde door hem/haar gewoon even te laten tutten met wat die wil doen en vervolgens af te leiden met een ander onderwerp.

Een demente persoon mag zich zoal niet verplaatsen. Dus mijn antwoordt is NEE Toegevoegd na 3 minuten: Volgens de wet op vrijheden mag dit niet. Maar er is ook een wet die zegt dat je als burger de plicht hebt om medeburgers in problemen of die problemen zouden kunnen veroorzaken, te helpen. En in dit specifieke geval denk ik dat iedere gezonde persoon het verschil duidelijk kan zien om de juiste beslissing te nemen.

Bronnen:
Eigen reactie Bron Ratinckx Ronny

Wat wettelijke regels e.d betreft zijn er nogal wat haken en ogen. Maar ik zou in in deze gevallen daar mooi lak aan hebben en het gezond verstand voor laten gaan en de sleutels opbergen of nog misschien nog beter fiets of auto ergens anders stallen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100