Waar komt dat voorvoegsel "schoon-" vandaan bij aangetrouwde familie?

Bijvoorbeeld schoonzus, schoonmoeder, schoonvader.

BIJ AFSLUITEN:

Beste Jinx, Hapax, Antwoordman en Hufkes, bedankt voor de bijdragen.

Ik heb buiten GV ook nog eens rondgevraagd, en ik kreeg dit antwoord van iemand die veel met taal bezig is. Daarom denk ik dat het klopt:

-- 'schoon-' is een vertaling van het Franse 'beau-', dat in de middeleeuwen werd gebruikt om een dierbare aan te duiden; zoiets als 'chèr' nu dus. En omdat aangetrouwde familie idealiter het resultaat is van een liefdesrelatie, hebben de Fransen voor elke aangetrouwde verwant maar 'beau' of 'belle' gezet. Maar ze hadden ook iets anders kunnen kiezen, bijvoorbeeld zoiets saais als het Engelse 'in-law'. --

De antwoorden van Hapax en Antwoordman wijzen ook in die richting. Op basis van de punten heb ik als beste antwoord dat van Hapax gekozen.

Bedankt iedereen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Ik ben erg benieuwd.

Het beste antwoord

Mijn ethymologisch woordenboek zegt alleen dat schoonbroeder een vertaling is van het franse beaufrére (mijn toetsenbord heeft niet het correcte accentje andersom....).

Toegevoegd op 02-06-2009 22:05:23
Uit de 16e eeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beaufrère (links boven naast de 1?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhip ja, onder de tilde. èrg bedánkt!

Andere antwoorden (3)

Deze term is in de 19e eeuw ontstaan in de hogere kringen van de samenleving.
In de 19 eeuw vonden de aanleg van de eerste rioleringen aan. Omdat in eerste instantie alleen de fortuinlijke families over riolering beschikte, gaf dit aanzien.
Tegen de zonen werd door de ouders gezegd dat deze op zoek moesten naar een schoonvrouw: een vrouw met een goede persoonlijke hygiëne en dus een riool.

Pas later is het een algemeen woord geworden voor aangetrouwd familielid; schoonbroer, schoondochter etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Oh, op die fiets, LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet geloofwaardig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het waar is of niet, het klinkt in ieder geval goed! Alleen denk ik dat de term ouder is dan de 19e eeuw.
Ik denk dat het leenwoorden zijn uit het Frans.
Ala 'beaufils' en 'beaupère'.
14 jaar geleden
Zou het niet zo kunnen zijn dat het komt omdat je vaak binnen de kortste keren schoon genoeg van die lui hebt :)