Hoe wordt ik minder bijdehand?

Mensen noemen mij nog wel eens bijdehand. In de negatieve zin van het woord.

Ongevraagd antwoord geven doe ik al niet meer. Maar soms vallen discussies stil na mijn mening.

Wat kan ik hieraan doen? Ik irriteer me hierdoor soms aan mijzelf, en hun scheve gezichten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze noemen mensen al heel snel bijdehand, op het moment dat je mondje op de juiste plaats zit, en je tenminste weet wat je wil is dat gelijk bijdehand.
blijf lekker wie je bent
eerlijk duurt het langst.
bijdehante mensen worden meer gewaardeerd dan stille stugge nietszeggende personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord 'bijdehand' heeft geen negatieve kant. Ik denk dat ze een ander woord bedoelen.

Het beste antwoord

Toch even tot tien tellen en bedenken: is dit handig om te zeggen in *dit* gezelschap?

Ik ben zelf ook niet op mijn mondje gevallen. Ik heb vaak uitgesproken meningen en kan die ook goed beargumenteren. Ik hou ervan om in discussies diep op het onderwerp in te gaan en de gevolgen van standpunten (mijn en die van anderen) tot de uiterste consequenties te expliciteren. Niet iedereen is daarvan gediend. Ik heb een goed geheugen voor trivia, en heb de irritante neiging weetjes te delen waar anderen vooral denken "heb je haar weer, zij weet het weer beter".

De oplossing voor mij is om te leren beoordelen in welke situatie ik wel of niet voluit ga.

Een politieke discussie in de kroeg? Berg je, ik ben in mijn element. Meestal geldt dat ook voor mijn gesprekspartner, waardoor je een boeiende discussie krijgt die hard tegen hard gaat. En dan heffen we het glas nog een keer.

Een politieke discussie op kantoor? Ik hou me op de vlakte. Ik weet dat mijn collega's een stuk linkser zijn dan ik. En ik vind soms dat ze irrationele of inconsistente argumenten hebben. In een andere setting zou ik misschien gehakt van ze maken. Maar ik bedenk in de tien seconden dat ik nadenk: wat wil ik liever? Een goede werksfeer, of een 'debat' winnen waar mijn collega's niet eens op zitten te wachten? Dan weet ik weer: dit is niet de tijd of de plaats om mijn mening te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bijdehand is inherent aan geen discipline hebben om naar mensen te luisteren ondanks dat je weet waar het antwoord naar toe gaat. Dus je weet wat je te doen staat ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nice +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor.. Ik kan prima lang luisteren naar iemand, laat ze het maar uitleggen en hun visie op de zaak bekend maken. Dat staat hier los van. Of ben ik dan niet bijdehand?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel hoor, je hebt zelfs een voorsprong!
Leren weten waar de grens ligt tussen een leuke discussie onder koffietijd bijvoorbeeld of een hevige debat waar je "over lijken gaat" om je mening duidelijk te maken? kwestie van ervaring. En aangezien je al weet dat je bijdehand bent is het een kwestie van terug denken om te kijken waar je de grens bent overgegaan. Ik hoop dat je er wat aan hebt... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de -1 zonder reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
merci bien :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben toch echt van mening dat je zelf moet na gaan waar de grens ligt en dus leren deze op bepaalde momenten niet meer te overschrijden uit eigenbelang :)
Het is te hopen dat je bijdehand blijft en je jezelf niet aan onderdrukking bloot stelt! Dit ten eerste.
Dan is het de vorm waarin je wenst je communiceren. Volgens mij heb je techniek (of handigheidjes) nodig om discussies leuk te houden met de bedoeling dat deze niet stil vallen en zeer verhelderend zullen verlopen op een liefst spirituele wijze.
Scheve gezichten moeten en zullen verdwijnen als jij je anders opstelt. Dan zal je soms expliciet naar de mening van een bepaalde persoon moeten vragen. Ja dat kost energie en tactisch optreden. De vraag is overigens wel of discussies plaatsvinden tussen 'gelijkwaardige' personen.
Succes ermee en hopelijk gaat het lekkerder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het zelf vervelend vindt, moet je er iets aan doen. Ik denk dat je meer een flapuit bent, die ze bijdehand noemen omdat je antwoorden 'raak' zijn en dus de gevoelige snaar raken. Dit is confronterend en vandaar dus die stiltes. Misschien doen ze ook wel iets met je 'ongezouten' mening, maar omgaan met kritiek is al moeilijk. Wordt deze kritiek in een groep geuit is het vaak extra moeilijk.
Minder bijdehand zul je niet worden. Je bent nu eenmaal wie je bent. En bovendien is een kritische opmerking voor de omgeving wel vaak verhelderend, maar je zult je mening op een andere manier naar voren moeten brengen. Je kunt je na zo'n stilgevallen discussie ook afvragen hoe je jouw mening zo naar voren had kunnen brengen zodat hij anders ontvangen was. En daarna gaan oefenen om je mening anders te formuleren. Het zal niet één, twee, drie gebeurd zijn, maar de aanhouder wint.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijdehand staat voor: alert, gewiekst, handig, kwiek, pienter, schrander, slim.

Maar hoe mensen het vaak opvatten is: brutaal, uitgekookt, uitgerekend, spits, vinnig... en deze woorden hebben allemaal een negatieve betekenis.

Je zegt dat je al geen ongevraagd antwoord meer geeft, dit zal een stuk schelen. Want al snel wordt dit als bemoeienis gezien, en als het dan ook nog eens een scherpe opmerking is zal die je meestal niet in dank worden afgenomen.

Dus je zult iets met die stilte moeten doen. Wanneer die valt, kun je voor jezelf bedenken of je die perse wil/moet opvullen. Zo ja, dan kun je proberen het om te zetten naar iets positiefs, door de stilte te vullen met bijvoorbeeld een grappige opmerking. Of een vraag om de discussie weer op gang te helpen op een positieve manier.

Het zal voor jou waarschijnlijk moeilijk zijn om 'de stilte de stilte te laten.' Probeer die bijdehante opmerking te vervangen door een alerte, gevatte (positieve) opmerking. Zo blijf je toch dicht bij jezelf en zul je m.i. geen scheve gezichten krijgen. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets van aantrekken en lekker bijdehand blijven...

Onderzoek leidt tot waarheid en wijsheid uiteindelijk...