Hoe te overleven zonder mijn vriend..?

Mijn vriend is vanaf de 22e december tot 28 december op vakantie in Noorwegen met familie. Ik ga (mag) niet mee, en nu vraag ik me af hoe ik die dagen door moet komen.. Het zijn juist de dagen van gezelligheid, liefde en vrienden om je heen. Mijn vriend is de enige tegen wie ik alles vertel en als hij een week weg is (we kunnen wel smsen) voel ik me nogal verloren. Niemand begrijpt me zoals hij dat doet. Ik vier wel Kerst met mijn ouders zoals elk jaar, maar dat is toch anders als ik m'n vriend niet kan spreken. Ik weet ook dat er mensen zijn die het veel erger hebben, maar ik zit hier echt mee. Hebben jullie tips voor me? Wat kan ik doen om het gemis een beetje minder aanwezig te laten zijn?

Toegevoegd na 14 minuten:
Misschien niet zo belangrijk, maar ik wil het toch even zeggen. Mijn vriend en ik wonen niet samen. Ik ben 15, hij is 19. We zijn nu zo'n 2,5 jaar samen en ik vind "vriendje" iewat kinderachtig klinken. :)

Toegevoegd na 36 minuten:
Ik waardeer alle antwoorden stuk voor stuk, en ze hebben me ook aan het denken gezet. Misschien ben ik inderdaad te afhankelijk. Maar aangezien ik niet zoveel vrienden heb waar ik naartoe kan, wordt het gelijk wat ingewikkelder. Maar hij en ik zijn door veel heen gegaan en we weten dus wel wat we aan elkaar hebben.
Nogmaals bedankt voor de antwoorden. Meer zijn natuurlijk altijd welkom. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is maar een week weg lol
je kan hem toch wel 1 week missen??
ga hem net stalken xD maar sms hem paar keer want het is best wel duur smsen naar het buitenland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*hij ipv het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij begrijpt dus niet wat het probleem is. Ik heb een SMS-blox dus dat probleem is opgelost. En een week lijkt een eeuwingheid te duren als je iemand moet missen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jemig, ik las de vraag en dacht dat er iemand dood was !!
Hier ga ik niet eens woorden aan verspillen. Grow up !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk maar, deze vraag is al eens gesteld, maar dan écht :
http://www.goeievraag.nl/vraag/overleven-vriend.114363
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is precies ook wat ik dacht, dat je vriend was overleden en je niet wist hoe je zonder hem door moest. Helemaal eens met Marleen: grow up!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsof ik die vraag nog niet heb gelezen. Wat wil je hier nou mee zeggen? Dat ik me aanstel? Misschien is dat wel zo. Maar IK weet hoe ik me voel, en IK weet dat ik me niet aanstel. Als er niemand dood is, nou dan boeit de vraag natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, in dit geval durf ik inderdaad te zeggen dat je je aanstelt. Zonder enige twijfel. Natuurlijk kun je je vriend missen, en is dat vervelend, maar de wereld draait door, ook die paar dagen. Mijn schoonmoeder probeert op dit moment te leren hoe te overleven zonder haar man. Het is zwaar, iedere dag in een leeg huis thuiskomen en niet degene te hebben met wie je altijd alles hebt kunnen bespreken. En weet je wat dat zwaar maakt? De wetenschap dat dat nóóit meer kan. Omdat hij dood is. Als jij écht zo in de stress raakt als je vriend een paar dagen weg is, dan heb je het advies 'grow up' héél hard nodig. Want door op deze manier om te gaan met die paar dagen, zorg je ervoor dat je absoluut niet in staat zal zijn ermee om te gaan als er iets gebeurt dat écht erg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kan ik eraan doen dat ik zo doe? Dat is toch zeker mijn schuld niet? Blijkbaar ben ik zo, ik weet ook niet anders. Om dit te bestempelen als kinderachtig vind ik juist vreemd. Als ik kinderachtig was geweest, had ik me er juist helemààl niet druk om gemaakt. Zoals het bij relaties van 8-jarigen gaat.
Ik zie in dat je het goed bedoelt, maar je hoeft niet zo de nadruk te leggen op het feit dat ik "pas" 15 ben.

Het beste antwoord

Door afleiding te zoeken, zoveel mogelijk, want als je jezelf afleidt, dan gaat de tijd sneller.
Bedenk wat je leuk vind, of ga dingen doen die je gedachten opeisen, iets waar je helemaal door van de wereld bent. Hoeft helemaal niet iets buitengewoons te zijn: een dik boek kan wonderen doen.

Heftig joh! Ik herinner het me ook nog van lang geleden!! Kan iedereen zeggen: het zijn "MAAR" 6 dagen, maar heej.... da's wel bijna een hele week, en da's dan best lang!
Sterkte, wat je ook doet, ze komen zeker te weten om!!!

Toegevoegd na 14 minuten:
Als je het al dan niet afhankelijk zijn zelf niet als vervelend ervaart en je vriend ook niet, dan is er toch niks aan de hand? Zoveel mensen, zoveel verschillen!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, dat waardeer ik. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
YW :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me helemaal vinden in je toevoeging. Dankjewel in het kwadraat :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dat je meteen reageert. Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Dus;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx Quasimodo :-)

Andere antwoorden (11)

vraag of hij regelmatig naar t internet cafè gaat en praat via msn of webcam...
of zet een grote foto naast je bed...die 6 dagen op 365 dagen kan je wel overleven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al 635674 van ons en hem naast mijn bed hangen haha, maar ik denk dat het daardoor juist erger wordt.. En de plek waar ze naartoe is helaas geen vakantiegebied dus ook geen internetcafé in de buurt.. :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sms jes sturen dan maar...
kom 6daagjes zijn zo weer om...
je bent nogal verliefd met zoveel fotos
Probeer zoveel mogelijk contact via de telefoon te hebben!
Ik begrijp wel wat je bedoeld..maar de kerst gaat voorbij en voor je het weet zijn jullie weer samen;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Werkelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
probeer gewoon met je fam er een gezellig feest van te maken,
misschien willen je ouders nu ook wel wat extra gezellige dingetjes met jou doen.
het is maar voor een paar dagen.
als jullie later nog bij elkaar zijn heb je elk jaar samen en hoeft hij niet meer met zijn ouders mee.

jullie maken er gewoon samen een spetterend oud en nieuw feest van.
dan is hij er weer.
en dan hebben jullie weer allemaal nieuwe dingen om over te praten omdat jullie elkaar even niet hebben gezien.

misschien heb je nu ook even wat meer tijd voor andere vrienden ga daar ook eens heen ofzo
13 jaar geleden
Ga lekker bij vrienden eten of gezellig met ze uit.

Maak eten wat je normaal niet maakt omdat je vriend het niet lekker vindt maar jij wel...

Doe eens de dingen die je vriend niet leuk vindt maar jij wel..

Ga eens op visite bij iemand die ook wel wat gezelschap kan gebruiken in deze dagen.

En bewaar de goede diepzinnige gespreken voor als je vriend weer terug is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stuur hem elke dag een e-mail, bel hem af en toe,... Neem zeker veel contact met hem. Bouw een feest dat niet meer stopt als hij komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan je vraag te zien dacht ik even dat er iemand dood was...

Je hebt al 2,5 jaar verkering en je wil nog steeds dat hij er elke seconde voor je is? Dat is wel mega-klef hoor, vindt hij het leuk dat je jezelf zo afhankelijk opstelt? En wat vind je daar zelf van? Het lijkt een beetje op het gedrag van een lief klein hondje dat helemaal uit z'n dak gaat als 't baasje weer thuis komt.

Gaat hij jou net zo vreselijk missen als jij in die 6 dagen? Of gaat hij er voor zorgen dat hij en zijn ouders een fijne vakantie hebben?

Plan wat leuke dingetjes voor jezelf in en stuur hem af en toe een leuk SMS'je. Geef hem niet te veel het gevoel dat je hem enorm mist en dat je het hem kwalijk neemt dat je niet mee mag. Want ruzie maken op afstand is helemaal hopeloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om eerlijk te zijn vind ik dit een nogal lullige reactie.. Hij hoeft er helemaal niet elke seconde voor me te zijn, maar aangezien hij de enige persoon is met wie ik zowat dag en nacht praat.. Dan is het wel even slikken als dat opeens niet meer kan. Je zou kunnen zeggen dat ik afhankelijk ben van hem, maar dat hoeft geen probleem te zijn zolang we het daar allebei mee eens zijn. Het enige wat ik wil is advies, een paar tips die me wat beter kunnen laten voelen.
De mis is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de min*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min is ook niet van mij..... maar ik ben het wel met je eens LittleLuna, en knap, dat je dat ook zo goed onderbouwd zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt mijn advies, mijn advies is om je af te vragen of je zo wil zijn en om je af te vragen hoe lang hij het leuk blijft vinden om een super-afhankelijke vriendin te hebben. En ondertussen vooral ook wat leuke dingen voor jezelf te doen.
Ik heb ooit ook zo'n soort relatie gehad, mijn vriendje ging zich naar verloop van tijd enorm ergeren aan mijn afhankelijke bezitterige gedoe en steeds meer stiekem dingen doen waar hij zelf zin in had zonder mijn 'gezeur aan zijn hoofd'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Plan wat leuke dingetjes voor jezelf in en stuur hem af en toe een leuk SMS’je."
Zeer goed idee! Verder vond ik het antwoord ook goed; al klonk het soms vrij hard. Een plus van mijn kant. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel
Ik snap je antwoord wel. Maar het kwam nogal hard aan, vooral omdat ik het zelf helemaal niet zo zie. Misschien heb je wel gelijk, maar het liefst kom ik daar zelf achter.. Ik voelde me gewoon wat aangevallen.
Kimath
13 jaar geleden
Het antwoord van stippel is vergelijkbaar met iets dat mijn vriendje eens tegen mij heeft gezegd.
Het komt inderdaad hard aan, maar ik realiseerde me wel dat mij leven veels te veel om hem draaide, en dat het ook best mogelijk was om lol te hebben zonder elkaar. Wat dan weer als voordeel heeft dat je elkaar extra te vertellen hebt als je elkaar weer ziet :) Nu gaat het veel beter. Ik ga dan lekker films kijken en muziek luisteren waarvan ik weet dat hij die niet zo leuk vind, lekker rustig, haha :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke +
zondag
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet wel dat de meesten hier het er roerend mee eens zijn. Het was ook mijn eerste ingeving : jemig, vriend dood, wat nu !! En dan lees ik je verhaal en denk ik, Jemig de pemig, grow up zeg, zes dagen zonder vriendje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze vroeg niet om meningen over haar relatie met haar vriend!!!! Ze vroeg om advies wat te doen in de tijd dat hij weg is.
"Grow up" zeg je Marleen: LittleLuna is 15!!! Ze zit dus in de puberteit, dan kan het redelijk normaal om deze gevoelens zo te hebben en wat "dramatisch" te zijn.
Dit is van mijn kant overigens geen enkele kritiek, dit hoort bij deze tijd in je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij wel kritiek. Want weet je wát hoort bij deze fase in het leven? Leren om niet zo dramatisch te zijn. De wereld blijft draaien, ook die paar dagen dat je alleen kunt sms'en. En stippel geeft wat mij betreft een prima antwoord, met precies de vinger op de zere plek.
Door tijdens deze periode veel af te spreken met je andere vriendinnen. Ik hoop niet voor je dat je het type bent dat dag en nacht bij haar vriendje zit en dus heel haar vriendinnengroep laat stikken, want dan zou het wel stom staan tegenover je vriendinnen als je nu ineens wel wilt afspreken.

In ieder geval good luck!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga wat leuks doen met vriendinnen na de kerst,
je maakt je zelf te afhankelijk van je relatie, herken
dat omdat ik ook een jongere vriendin had en haar vriendinnen verwaarloosde

Toegevoegd na 48 minuten:
Misschien toch handig om eens contact te gaan zoeken met een buurmeisje of iemand op school, je hoeft echt
niet veel vrienden te hebben maar iemand waar je af en toe gewoon meiden dingen mee kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo'n iemand heb ik wel, en op school ga ik ook prima met allerlei mensen om, maar niet goed genoeg om ook echt na school contact mee te hebben. Bedankt voor je toevoeging, ik ga het toch eens proberen. :)
Contact houden via sms en jezelf verheugen op het weerzien!
Je kunt best een week zonder hem, let maar op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je jezelf niet een beetje kinderachtig? Hij gaat 6 hele dagen weg en jij maakt er een drama van alsof het 6 jaar is. Denk eens aan de vrouwen van zeelui of van onze jongens in Afghanistan of aan mensen die een relatie in het buitenland hebben. Da's andere koek dan 6 daagjes. Het lijkt me heel ongezond om zó te plakken aan iemand als jij doet en ik hoop voor jou dat hij het daarvan niet op een gegeven ogenblik benauwd krijgt met alle gevolgen vandien.

Ga gewoon leuk de tijd doorbrengen met je ouders en andere mensen van je school, je club, de buren ofzo. Probeer eens op je eigen benen te staan en niet als een schaduw achter hem aan te hobbelen. Dat hij de enige is met wie je echt goed kan praten kan ik me heel goed voorstellen. Maar is het zo erg om dan maar eens 6 dagen wat minder diepgaande gesprekken te hebben met wat minder close mensen? Er zijn ergere dingen in de wereld hoor.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat soort gedrag kost inderdaad nogal vriendjes ja. Hij zal niet de eerste zijn die wordt ' weggekleefd' . En ook niet de laatste natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haar vraag was: "hoe te overleven zonder mijn vriend" en "Wat kan ik doen om het gemis een beetje minder aanwezig te laten zijn?"
Ze vroeg NIET om meningen over haar relatie met haar vriend!!!! Vandaar een -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, kun je stoppen met die reacties? Jij weet dus echt niet hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ook heb ik in mijn vraag gezet dat ik weet dat er mensen zijn die het erger hebben.
Ten eerste dikke respect dat je al zo lang samen bent!
En ja je bent best afhankelijk, maar dat geeft niet. Als je weet dat hij echt om je geeft en geen kwaad doet, dan mag je best afhankelijk zijn toch?
Als naar vrienden gaan niet zo'n goed idee is, doe dan iets voor hem. Ga in die tijd dat hij weg is iets voorbereiden. Versier zijn huis, maak een fotoboek of collage met alle foto's van hem snap je. En denk dan vooral "dit is een verrassing" "wat zou hij denken als hij terug komt?" e.d.