mijn vriend en ik hebben samen een kind maar hij is getrouwd met n ander. wat moeten we doen om onze kind zijn achternaam te laten krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kind is dus al geboren.
En omdat de vader het niet erkend heeft als zijn kind,
heeft het kind jouw naam gekregen.

Dan moet de achternaam van het kind dus veranderd worden.
En dat is niet zo simpel, achteraf.
Want ik neem aan dat de vader niet samen met jou het kind opvoedt, als hij nog getrouwd is en misschien wel meer kinderen bij zijn echtgenote heeft.

De achternaam van een minderjarig kind kan worden veranderd:

* na een scheiding of het verbreken van een relatie. Het kind kan dan de naam krijgen van de ouder die het opvoedt en verzorgt;
* als een ouder het kind opvoedt samen met een partner (die niet de ouder is). Het kind kan dan de naam krijgen van de partner;
* als het kind wordt opgevoed door pleegouders. Het kan dan de naam krijgen van een van de pleegouders.

Lees in de bron de regels en voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan moet hij dat kind erkennen.

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-en-waar-kan-ik-een-kind-erkennen.html

En het is nog gratis ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet goed hoor. Kinderen uit een buitenechtelijke relatie kunnen niet worden erkend, zeker niet tijdens een nog bestaand huwelijk van de vader.
Dat zou impliceren dat polygamie is toegestaan.
gewoon erkennen?
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar begint het mee.
Maar:
Dan heeft het kind nog niet automatisch een andere naam dan die van de moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is: s k?
Dat kan niet als hij nog gehuwd is ten tijde van de geboorte van het kind.
Als hij zal gaan scheiden. dan kan hij jullie kind ""echten"" en dan kan het zijn achternaam krijgen. Zelfs ""erkennen"" kan niet, omdat hij toen nog was gehuwd.

Of je kan de Annie M.G Schmidt route volgen, en voor de vorm trouwen met een familielid. bv de vader-weduwnaar
van je vriend en deze je kind laten ""echten"" en op zijn naam zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar had ik nog nooit van gehoord. Had Annie M.G. Schmidt zoiets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zij leerde de vader van Flip kennen via een huwelijksadvertentie. Gaandeweg bleek dat hij was getrouwd. Het huwelijk was echter voor hemzelf voorbij, maar hij wilde zijn verantwoordelijkheid blijven nemen in financiele zin voor vrouw en kinderen.
En daarom niet scheiden. Annie is met zijn vader getrouwd, en daardoor kon Flip ""van Duyn"" heten. Zij is altijd met hem samengebleven, maar hij is nooit gescheiden.
Bron: ""Anna"" door Annejet van der Zijl.
Het is een beslissing voor het leven.
Stel eerst de duurzaamheid van beide relaties vast.
Bepaal pas daarna of een andere achternaam van uw
kind nog wenselijk is.
Om veel gedoe te vermijden kunt u ook iemand trouwen
met dezelfde achternaam.
Bezint eer ge begint.